05 maj 2015

ICA, Amazon och Matse

De finns de som tror att ICA kommer att sopa banan med företag som Mathem och Matse, men jag tillhör inte dem. ICA har en affärsmodell med franchisetagare som inte alls lämpar sig för onlinehandel och jag ser inte deras onlinesatsningar som ett hot, snarare som en möjlighet för rena onlinespelare som Matse. Om man läser i årsredovisningen för Matse så verkar man se det på ungefär samma sätt hos Matse. Mer fokus på onlineförsäljning är bra för Matse.

Det jag däremot ser som ett hot är Amazon. Nu tror jag förvisso inte att Amazon kommer att smälla upp ett jättelager i Göteborg till sommaren, men om tjänsten Prime Pantry hade funnits i Sverige så hade den varit svårslagen för Matse. Jag har skrivit om tjänsten tidigare och en skillnad är att man inte säljer kylda produkter utan enbart produkter som inte är temperaturkänsliga. Amazon har en liknande tjänst som Matse som heter Amazon Fresh och finns i några större städer i USA. Konceptet att ha det uppdelat tror jag mycket på och jag skulle bli väldigt glad om Matse lanserade något liknande. Nu verkar man vara väldigt förtjusta i sina lastbilar (med kylaggregat) så det känns inte som att man är inne på samma linje som jag. 

När jag var senast innen på Amazon och tittade så la jag märke till att man hade en rad olika förgjorda listor. Förmodligen så lägger företagen vars produkter finns med på listorna en liten slant direkt eller indirekt för att få vara med, vilket känns helt rätt. Pepsi har enligt vad jag har hört t o m lanserat en del nya produkter enbart på Amazon för att se om de flyger eller inte. I fallet med Pepsi True så visade det sig att det fanns ett intresse och då valde man att även lansera i vanliga fysiska butiker. Jag har inte kunnat bekräfta dessa uppgifter så ta informationen för vad den är.  



http://www.amazon.com/gp/pantry/lists

Jag vet inte i vilken utsträckning som Matse jobbar på detta sätt och det är möjligt att man fortfarande är för liten för att riktigt bli tagen på allvar, men nätet borde vara en väldigt intressant väg för många bolag att testa sina produkter innan man bestämmer sig för hur man skall gå vidare med dem. Ett sätt hade kunnat vara att man ser om produkter som har sålt bra i andra länder även kan sälja i Sverige.



Inga kommentarer: