01 april 2015

Matse: Vad jag hoppas få höra från årsstämman

Det börjar att dra ihop sig till årsstämma i Matse. Den 26 maj smäller det och jag hade gärna varit på plats för att höra vad som sägs med egna öron, men så kommer det tyvärr inte att bli. Efter dagens köp är Matse mitt största aktieinnehav och därmed så skulle det ha känts bra att se och höra personerna bakom företaget med egna ögon och öron. (Det skall dock tilläggas att mitt absolut största innehav är Avanza Zero så helt tokexponerad mot bolaget är jag inte.) Förhoppningsvis så kommer man att lägga upp presentationen som man visar på stämman och kanske även att man filmar och delar denna via sin hemsida.

Det jag hoppas kommer att hända på stämman är följande:

- Det kommer minst en journalist som skriver en analys. Att mycket av det som skrivs om  småbolag bekostas direkt eller indirekt av bolagen själva känns inte som en kioskvältare (Alla som läser Aktiespararen känner väl till konceptet - en artikel som varnar för småbolag, en rad betalade artiklar från småbolag och då och då en ledare som bedyrar att det inte alls är tveksamt att fylla en halv aktiesparartidning med betalat innehåll från diverse förhoppningsbolag.) Matse verkar inte ställa upp på konceptet att betala för publicering och därför är det också väldigt tyst om bolaget. Eftersom årsstämman nu i maj är den första "riktiga" årsstämman som noterat bolag så finns det, som jag ser det, en chans att någon journalist skall skriva ihop en analys. Jag låter mer bitter än vad jag är, men visst önskar jag att det skulle skrivas mer om bolaget. Hur som helst, eftersom det vanligtvis inte skrivs något om bolaget så skulle eventuell medial uppmärksamhet i samband med årsstämman kunna gynna kursen.

-  Man presenterar en plan för hur man skall kunna lyfta omsättningen till nästa nivå. För ganska exakt ett år sedan så kickade man igång Stockholmssiten och jag tror att det är nu är dags för att ta nästa steg. Jag har skrivit det förr och jag tror att man ser Malmö-regionen som nästa marknad. Det skulle vara lite intressant om man förvånade med att man skulle gå in i Norge eller kanske lite mindre förvånande att man skall införa tjänsten HÄMTA vid norska gränsen, men det tror jag inte. Det är i och för sig inte säkert att man väljer att köra igång ytterligare en site, men jag håller det för troligt. Man vill förmodligen täcka upp samtliga tre storstadsregioner i Sverige.

- Man presenterar en ny styrelse. Att det kommer att ske förändringar i styrelsen ser jag som troligt. En idé är att någon av sönerna Brandberg tar plats i styrelsen som en del av överenskommelsen i samband med att Gullspång Invest (familjen Brandberg) gick in med pengar via den riktade nyemissionen. Att man kommer att presentera en del nya idéer för hur man kommer att kunna lyfta omsättningen känns också mer troligt efter att Gullspång investerat. Innan Gullspång investerade måste man haft diskussioner om hur man skall lyfta bolaget till högre nivåer. Om någon skall lämna styrelsen så tror jag att det blir Michael Dahlén.

- Man ger mer information om vem som är ägare i bolaget. Det finns idag några stora aktieägare i bolaget som döljer sig bakom olika banker, t ex vem som döljer sig bakom UBS-posten. (Notera att listan nedan inte är uppdaterad och inte har med Gullspång Invest)


Jag vet inte riktigt vad man för skyldighet att vara öppen med vem som är ägare i bolaget, men jag skulle bli förvånad om det hade varit OK att inte redovisa vem som står bakom en post som UBS-posten på Small Cap.

- Man ger mer precisa prognoser för 2015 och 2016.

 

Inga kommentarer: