23 december 2010

Svag euro drog ned mina vinster

Jag är inte kompis med Peter Norman och jag tycker inte att det är jobbigt att deklarera. De flesta av Peter Normans kompisar tycker nämligen att det är jobbigt att deklarera. Det har han sagt i TV. För att vara lite schysst mot kompisarna och alla andra som tycker att det är jobbigt att deklarera har han kommit på något som han kallar investeringssparkonto och det har jag redan ordat om tidigare. Likväl, idag har jag deklararerat.

När jag satt och gick igenom alla årets affärer så var det två saker som slog mig. För det första så har jag varit ganska bra på att göra lite större affärer under året. Istället för småpengar som ligger inne någon enstaka dag och genererar en pyttevinst så har jag varit lite modigare i år, både vad gäller investerade belopp och tid. Det är jag nöjd med. Den andra saken som jag kunde konstatera var att jag gjort en del dåliga affärer på grund av eurons försvagning. Tyvärr är Nordnetdirekt felprogrammerat på så sätt att de visar anskaffningsvärde baserat på aktuellt växelkurs, inte baserat på växelkurs vid anskaffningstillfället. Jag har klagat på det förut och jag har även påpekat det för Nordnetdirekt, men de verkar inte vara intresserad av att rätta till felet. Nordnetdirekt skall tydligen vara en billig skittjänst för snåljåpar. De aktier som handlas i euro som jag framförallt har handlat med i år är Fortum och Nokia. En del av mina Nokia-affärer som jag trodde skulle vara affärer med liten vinst visade sig vara affärer med förlust. Väldigt irriterande. Till nästa år skall jag hålla betydligt bättre koll på vautakurserna.

För att belysa problemet kan vi ta Fortum som exempel. För en månad sedan, innan det blev svinkallt, kärnkraftsverken stängdes av för sitt årliga underhåll och elpriset sköt i höjden som effekt, handlades aktien för 20,50 EUR ungefär. Vid detta tillfälle var växelkursen 9,40 SEK/EUR. Alltså, 192,7 SEK per aktie om man föredrar svenska pengar framför euros.

Idag handlas Fortum för 22,35 EUR ungefär, vilket med dagens växelkurs innebär 201,15 SEK räknat på 9 SEK/EUR. I svenska kronor har alltså kursen gått upp med 4,4% medan om man håller sig till euro landar man på en uppgång på 9%, dvs dubbelt upp.

Nedan finns en graf lånad från Avanza som visar utvecklingen för Fortum och en graf som visar utvecklingen för Euron.

Aktiegraf

Graph image

Jag har alltid varit medveten om att det finns en valutarisk, men i de flesta andra fall har det slagit åt olika håll och jag har inte känt att jag behövt bry mig alltför mycket. Nu känner jag inte så längre.

Det finns en hel del som talar för att trenden kommer att hålla i sig, nämligen att svenska kronan stärks i förhållande till euron. Riksbanken aviserar att de skall höja räntan och många euro-länder har risig ekonomi. Mycket kan naturligtvis redan vara inprisat, men samtidigt skall man vara vän med trenden.

Valutarisken kommer inte att göra att jag tvingar fram några ommöbleringar i portföljen. Jag har en del Fortum, men inte så många som jag haft tidigare. De får vara kvar i portföljen tills vidare. Nokia har jag även en del. De får också stanna i portföljen. Förhoppningsvis kommer det lite positiva nyheter under nästa år som kan omvärdera aktien. Om jag inte minns fel skall den nye Stephen Elop presentera en del nya idéer i februari. Om det stämmer kommer det nog att vara ganska tyst fram till dess.

Naturligtvis kan man se en euro som handlas för under 9 SEK som en anledning att hoppa på aktier som handlas i euro. Möjligtvis kan Nokia på ett års sikt få skjuts både av aktiekursen och växelkursen.

 

Inga kommentarer: