03 december 2008

XACT BULL på gång?

Jag hoppas som många trogna läsare vet på att vinden kommer att vända om inte allt för lång tid och förbereder mig genom att köpa XACT BULL, en börsnoterad fond som går upp 1,5% när OMX-index går upp 1% och vice versa när det går ner. Min hypotes är att marknaden har tagit i för mycket och att saker och ting kommer att fixa sig.

För att börsen skall vända spelar det inte så stor roll vad jag tycker (tyvärr). För att veta vad alla andra tycker så tittar jag bland annat på hur stor omsättningen är på XACT BULL och XACT BEAR (Bulls motsats som går upp 1,5% när börsen går ner 1%). Omsättningen i BULL för 24 månader visas nedan:


Figuren är lånad från Aktiedirekt. Man kan enkelt se att intresset för BULL har ökat de senaste 3-4 månaderna. Detta kan ses som ett tecken på att en del börjar tro på bättre börstider. Det är naturligtvis en liten pusselbit, men lite intressant.

För att få perspektiv bör man även titta på hur omsättningsutvecklingen varit på motsvarigheten, XACT BEAR. Björnalternativet är mer popuärt, men populariteten har inte blivit större. Anledningen till att BULL har ökat i omsättning är alltså inte en effekt av att XACT:s produkter blivit mer intressanta i sig. BULLs omsättning de senaste 24 månaderna syns nedan:

De senaste dagarna har kursen repat sig något för XACT BULL. Förhoppningsvis sänks räntan imorgon mer än förväntat och att detta leder till att kursen sticker upp ytterligare. Nedan finns kursutvecklingen för XACT BULL de senaste 3 månaderna.


Det var dagens fundering kring XACT BULL.
Kommentarer?
mvh Charlie

Inga kommentarer: