19 december 2008

AXIS vinstvarnar, men jag köper inte

AXIS meddelade tidigare i veckan att tillväxten för digital nätverksvideo avtagit. Det har talats om en halvering av tillväxen som under tredje kvartalet var hela 32%. Anledningen till nedgången beror, som i så många andra fall för tillfället, på finanskrisen och att många nya projekt lagts på is.

Kursen har rasat rejält sedan pressmeddelandet med denna negativa nyhet pumpades ut. Aktien har fallit från drygt 70 SEK till drygt 55 SEK, vilket är motsvarar en nedgång på hela 20%. Frågan är om reaktionen är överdriven och om det i så fall är läge att köpa? Förmodligen har många tryckt på säljknappen på grund av att man blivit förvånade. Så sent som bara några dagar för pressmeddelandet rekommenderade Veckans affärer AXIS som ett bra val i dessa oroliga tider. Tidningen var nog inte ensam i sin tolkning av AXIS som en relativt trygg hamn med tanke på teknikskiftesvågen som företaget kan surfa på. Därför kom troligtvis vinstvarningen som en kalldusch för många.

Jag kommer nog inte att köpa på mig några AXIS-aktier för tillfället trots att det kanske är läge. Min plan är som den varit den senaste tiden att fortsätta att månadsspara i XACT BULL. De två senaste påfyllningarna (66 SEK respektive 68 SEK) har varit under dagens kurs på ungefär 77 SEK, men totalt sett ligger min snittkurs på 88 SEK. Förhoppningsvis kommer jag att vara på plus framåt sommaren, om inte tidigare.

Mvh Charlie

1 kommentar:

Anonym sa...

Axis kommer gå upp, lika säkert som amen i kyrkan.

Jag stortankar...