23 december 2006

Marknadens överreaktioner

Förutom att lägga ut mattor av köp- och säljordrar (läs mer i tidigare inlägg) samt att försöka plocka upp företag med starka namn som har undervärderats av marknaden (se tidigare inlägg) försöker jag även att fånga upp marknadens överreaktioner. Överreaktionerna är naturligtvis nära knutna till de båda tidigare nämnda inläggen, t.ex. använder jag en mängd köpordrar för att fånga upp dessa överreaktioner. Det kan vara så att jag har en köporder som ligger 2% under aktuell kurs, en köporder som ligger 4% under aktuell kurs och en ytterligare vid 8% under. Det gäller verkligen att tänka till när man lägger dessa köpordrar så att man inte sitter med en herrans massa aktier vid dagens slut. (Jag har kommit fram till några modeller för hur man skall lägga sina köpordrar, men jag tar de idéerna i ett senare inlägg.)

Vad menar jag då egentligen med överreaktioner? Jo, jag menar exemplvis när ett företag släpper en pressrelease som är direkt negativ, t.ex. att de förlorat sin i särklass största kund, kommer naturligtvis ett smärre ras, eller korrigering, att ske. Eftersom stora delar av marknaden till relativt stor del är automatiserad, t.ex. i form av stop-loss-säljordrar, så kommer denna nedåtkorrigering att förstärkas, men efter et tag kommer detta att uppmärksammas och kursen kommer att återhämta sig något. Jag har studerat ganska många liknande fall som det jag beskriver ovan och jag är ganska övertygad om att det är vanligt förekommande att när en negativ nyhet släpps sticker först kursen ner ganska kraftigt (överreaktion) för att sedan under dagen återhämta sig något. Min hypotes är att dessa överreaktioner beror på de automatiserade säkerhetssystemen (läs stop-loss).

Om man i ett fall som det jag beskriver ovan har ett stort antal köpordrar liggande kommer man i slutet av dagen att sitta på ganska många aktier i bolaget. En hel del har man förmodligen köpt ganska dyrt, några har man köpt för en OK och en sista del har man köpt för ett riktigt vrakpris. För att optimera detta skall man helt enkelt vara snål, dvs lägga köpordrar som i nio fall av tio inte går in, men om de går in så kommer man med stor sannolikhet att göra en bra affär.

Min hypotes är alltså att det förekommer överreaktioner på marknaden p.g.a. stop-loss-system, och att det finns möjlighet för den ihärdige att göra pengar på detta.

Ett varningens ord så här på slutet är att inte lägga "snåla" köpordrar med väldigt lång giltighet. Risken är stor att du glömmer bort att kolla marknaden och när du väl får till en affär är det snarare till ett överpris än ett underpris.

Jag tror säkert att det finns många med mig som resonerar liknande. Är det någon som handlar på liknande sätt får ni gärna höra av er.

Inga kommentarer: