En aktie som jag inte känt mig speciellt intresserad av tidigare, men som jag nu är ganska sugen på att ta en liten position i är Revolution Race (eller RVRC Holding som bolaget egentligen heter). Det finns egentligen två anledningar som har fått mig att bli intresserad. För det första så har jag själv köpt två Revolution Race-jackor, både till mig själv och barn, och jag är nöjd. I båda fallen har det varit skaljackor och anledningen till att det blev Revolution Race är framförallt priset. Det finns säkert skaljackor som är bättre, men då får man betala 5-7000 SEK medan jag betalat runt 2000-2500 SEK. Det är säkert så att det finns andra skaljackor som ligger i samma prissegment som Revolution Race, men jag skulle säga att det är relativt få och jag tror att det är just det som bolaget har insett. Medan många andra fokuserar på att ta fram bättre produkter (t ex lättare produkter) så fokuserar Revolution Race på prisvärdhet, i alla fall som jag förstår det. Det tror jag är ett framgångsrecept. Med andra ord så tror jag att man har hittat en bra nisch.
Den andra anledningen till att jag är intresserad av bolaget är intervjun med Paul Fischbein som finns med i senaste avsnittet med Börspodden. John och Johan som driver podden var lite frågande till alla de recensioner som Revolution Race har för sina produkter och för att bringa klarhet så kontaktade Paul dem och intervjun finns med i senaste Börspodden-avsnittet. Värt att lyssna på! Det som slår mig med Revolution Race när jag lyssnade på Paul är att man kan vara inne på någonting ganska intressant. Man är "born digital", som Paul beskriver det, och man har, eftersom man säljer direkt till slutkund utan mellanled, en direktlänk. Det är kraftfullt och det gör att man kan vara datadriven på ett sätt som många konkurrenter inte kan. Jag ser paralleller med Canyon som förändrat cykelindustrin (i alla fall som jag ser det) och jag tror att det är ett koncept som kan fungera på många marknader. Att man nu är igång i Tyskland känns lovande. Mitt intryck av Paul Fischbein från intervjun som med Börspodden är riktigt bra. Jag gillar framförallt att han snappade upp att Börspodden sådde frö av tvivel och att han gav ett väldigt bra svar, ett övertygande svar. Det bästa av allt. Jag antar att han inte betalade någonting för den publicitet som han och bolaget fick via podden. Att vända misskrediterande kommentarer till bra marknadsföring ger pluspoäng.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar