10 juli 2023

Byggmax: Ökning innan rapporten?

Jag tycker att det känns lovande inför Q2-rapporten för Byggmax. Det kommer kanske inte att vara en fyrverkeriföreställning, men sett relativt förväntningarna så tror jag att det kommer att kunna levereras helt OK. Det kommer sannolikt fortfarande vara relativt svagt när det kommer till stora projekt, men jag tror att mindre projekt håller i sig ganska bra. Det är svårt att säga vad omsättning och vinst kommer att landa på, men jag tror att det eventuellt kan komma in något högre än konsensusförväntningarna.

När man googlar runt och kollar Google Trends och liknande så slås jag av att det verkar vara relativt vanligt med sökningar i mindre orter, men inte fullt lika vanligt i större städer. Det kan vara så att det är en fördel som missas av en del. Jag har varit inne på det tidigare och jag har egentligen inget speciellt bra underlag, men min uppfattning är att Byggmax tas ganska varmt emot när det öppnas nya butiker på mindre orter. Det kanske är fel, men det är uppfattningen som jag får av att läsa diverse kommentarer om bolaget.

Förutom ovanstående så ska det även bli intressant att höra Karl Sandlund, ny VD, presentera rapporten.

Inga kommentarer: