30 mars 2023

XXL: Det gör ont

Jag skulle ljuga om jag skulle skriva att felen jag gjort i XXL inte gjort ont. Det har gjort ganska rejält ont och det har gjorts många fel. När jag varit inne och svingat i XXL vid tidigare tillfälle så har jag varit tveksam och inte känt mig helt bekväm, men när aktien handlades runt 10-12 NOK så tyckte jag att det såg intressant ut, till och med billigt. Kursen fortsatte ned och jag försökte fånga den fallande kniven. Det gick inte bra. När det kom trubbel med en VD som valde att hoppa av och en riktad nyemission så valde jag att dubbla (inte riktigt, men det heter trots allt "when in trouble, double"). Det gick heller inte bra. En rad misstag som adderats på varandra har lett till att jag nu sitter med min i särklass största förlust någonsin, både i absoluta tal och relativa tal. Inte bra, men jag kommer att klara mig.

Det ska bli intressant att se vad som händer med XXL. Det är möjligt att det blir ytterligare en nyemission. Det känns mer eller mindre inprisat i dagens kurs. Det är möjligt att jag är för optimistisk och att det görs en riktad nyemission under kronan (idag står kursen i runt 2.30 NOK), men det kanske, kanske istället blir så att man får in lite pengar från lagerrensningen och att man kan betala av en del av lånen med pengar som man fått loss i samband med att man minskat lagret. Det som jag trots allt tycker är lite märkligt i sammanhanget är att XXL:s jättelager ses som något negativt enbart. Det är så klart inte bra att man har byggt upp ett jättelager av varor som av allt att döma inte motsvarar vad kunder är intresserade av att köpa. Det är också dålig allokering av resurser, osv. I nuläget när företaget är ett steg från graven så tycker jag att man dock kan se lagret med lite andra glasögon. Från ett kassaflödesperspektiv så borde lagret vara någonting positivt och att dra igång värsta rean så att man kan sälja saker som man redan har köpt bör leda till positivt kassaflöde (om det inte är någonting som jag inte fattar).

Det är möjligt att HMs rapport som kom tidigare idag kan vara en indikator på att konsumenter börjar hitta tillbaka till butikerna. Mars var ganska OK i HMs redovisning om jag förstod saken rätt. Jag tror eventuellt att räntechocken börjar lägga sig till viss del och att en och annan konsument har hittat tillbaka till butikerna. Det är absolut så att många kommer att få mindre kvar i slutet av månaden när banken har tagit sina pengar för bostadslånet från bankkontot (jag tycker att det är lite märkligt att banker inte skickar ut fakturor utan bara tar pengar från kontot, men det verkar vara praxis). Jag är helt på det klara att XXL inte kommer att göra ett bra resultat under 2023, men kanske, kanske så kan det bli något bättre än vad alla som extrapolerar alla nedåtgående kurvor ner i avgrunden kommer fram till i sina analyser. Jag har haft väldigt, väldigt fel i mina tidigare tankar om XXL så med mitt track record så ska man absolut tänka själv (och kanske göra tvärtom). Jag håller det dock inte för otroligt att det kommer att behövas en ytterligare nyemission, men jag hyser ett litet hopp om att det ska kunna gå utan att det behövs. Vi får se.

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Om det är någon tröst så är du inte ensam och även jag ligger rejält snett i den här aktien. Har med facit i hand varit för snabb på köpknappen och trott på en vändning. Med risk för att ha fel igen så känns det nu verkligen som att all tänkbar skit är inprisat. Minsta lilla ljusning i nästa rapport borde väl ändå kunna skicka upp aktien ganska rejält. Man hade en omsättning på 8,4 miljarder NOK ifjol och har idag ett börsvärde på strax över 900 MNOK. Lyckas man skruva på affären så att man får en positiv marginal så MÅSTE det väl finnas en uppsida härifrån?!

Charlie sa...

Jag håller med. Det har varit mer än ett tillfälle när jag har funderat allvarligt på att ta gråtstoppen, men jag håller med dig om att det borde kunna vända. Det kan vara helt fel, men det handlar i alla fall inte om ett bolag som aldrig tjänat pengar och som inte säljer någonting. Hoppas att du har rätt och tack för din kommentar