30 november 2022

XXL: Ny VD - Freddy Sobin

XXL presenterade idag en ny VD, Freddy Sobin. Freddy är för närvarande VD på Kicks, som ingår i Axel Johnson-koncernen. Han har varit där i cirka fem år och han har även tidigare varit ordförande för Outnorth, som idag ingår i Egmont-koncernen. Enligt vad jag kan se så har han även varit med och startat, eller i alla fall byggt upp, Tretti.se.

Jag har känt att rekryteringen av en ny VD dragit ut på tiden och jag har nästan börjat misströsta faktiskt så dagens nyhet var bra bara av det faktum att det presenterades en VD. Även om jag inte känner till Freddy sedan tidigare så tycker jag att det verkar vara en person med en intressant profil och jag tror nog att det kan bli bra. Det är uppenbart att styrelsen med Hugo Maurstad i spetsen har sökt efter en VD som både är entreprenör och med gedigen erfarenhet från e-handel. Det som saknas är erfarenhet av att vara börs-VD. Det är så klart ganska få som har erfarenhet av att vara börs-VD sedan tidigare och det är kanske klokt att man inte haft det som ett absolut krav. 

Det är lite av en överraskning att man väljer en svensk som VD. Det verkar gå ganska bra för XXL i Sverige och jag tror eventuellt att det kan ha spelat in. Sannolikt vill man växa i Sverige och det verkar som att Freddy är en person som kan den svenska marknaden bra. Jag vet inte riktigt hur stor den svenska marknaden är i jämförelse med den norska, men givet befolkningsskillnaden så antar jag att det är en ganska stor skillnad. 

Freddy tillträder i maj. Fram till att han tillträder så kommer nuvarande interim-VD,  Stein Eriksen, att vara kvar och efter att Freddy tillträder så kommer han att gå tillbaka till sin tidigare roll som CFO. Det gillar jag. Att Stein kommer att gå tillbaka som CFO ger kontinuitet och det tror jag är bra. Jag antar att våren kommer att bli lite av en storstädning så att Freddy kan börja dra upp nya planer under sommaren. Sannolikt kommer man att minska kostnaderna genom att minska lokalytorna och sannolikt även göra lite förändringar i Österrike (vilket man t o m kanske sagt att man ska göra).

Om man tittar på Outnorth, vilket verkar vara ett företag som Freddy känner väl till, så har mycket gjorts rätt så vitt jag kan se. Man har en ganska bra varumärkesportfölj, bland annat Fjällräven och Osprey. Outnorth har även samarbete med Friluftsfrämjandet, vilket nog är ett ganska bra drag om man man vill nå ut med sitt friluftssortiment. XXL har idag en hel del Team Sales till bl a fotbollsklubbar i Sverige (och jag antar detsamma gäller i Norge) och det skulle inte förvåna mig jättemycket om man försöker sig på något liknande inom friluftssegmentet. En annan sak som Outnorth har gjort bra är egna varumärken, eller private label. Det är möjligt att man har mer än ett eget varumärke, men det jag känner till är Urberg och det tror jag har varit en framgång för Outnorth. Jag antar att Freddy kommer att fortsätta att jobba med den egna varumärkesportföljen, som i alla fall består av Neomondo (kläder) och White (cyklar).

Överlag så är jag glad över dagens nyhet och jag hoppas att det ska bli bra. Tyvärr kan jag inte låta bli att känna viss oro för att det skall bli på samma sätt som det blev med Pål Wibe, dvs att VD och styrelse inte har samsyn. Om det skulle hända för XXL igen och man skulle ge sig ut för att igen leta efter en ny VD då hade det varit riktigt illa.

Det är svårt att ändra riktkurser eller på annat sätt se på bolaget med andra ögon efter att denna nyhet presenterats. Sannolikt så kommer det inte att hända så mycket kursmässigt den närmsta tiden. Jag gissar att en och annan kommer att passa på att sälja inför årsskiftet för att inte ha sänket XXL i portföljen till årsskiftet. Eventuellt kommer Freddy att köpa aktier redan innan årsskiftet för att vis att han tror på bolaget eller så väntar han till dess att han tillträder. Det återstår att se, men om det kommer ett förtida insiderköp så skulle det eventuellt kunna trigga vidare uppgång, eventuellt. 

Om det är någonting som skulle kunna få kursen att ticka uppåt så tror jag att det skulle kunna bero på att fjärde kvartalet kommer in relativt starkt. Om det visar sig att lagret betas av och att man får in en hygglig vinst så att man kan stärka balansräkningen så kan synen på bolaget ändras en del. I nuläget tycker inte jag att man kan utesluta en nyemission, men jag tror (hoppas) inte att det kommer att behövas. Det är dock på inget sätt säkert och det finns säkert många som är bättre på att bedöma det än vad jag är.



Ovan ser man bilder som är hämtade från senaste kvartalsrapporten. Omsättningen släpar efter det pandemidopade 2021, men inte med särskilt mycket. Det säljs absolut varor i XXL:s butiker, dock så viker marginalerna ordentligt och vinsten sjunker markant. Jag förstår det som att en del av förklaringen till att vinsten faller som den gör är att man har hamnat snett med lagret. Det är möjligt att man kan visa att ett stort lager inte nödvändigtvis är fel på samma sätt som Torsten Jansson och New Wave. Tyvärr är det nog inte helt jämförbart. XXL:s lager blir nog snabbare inaktuellt än New Waves.

Det finns en del som tyder på att Black Friday, eller Black Week, har varit ganska OK för sporthandeln. Boozt rapporterar att de haft bra försäljning. Det skulle kunna vara en generell effekt och det kan vara så att XXL också kunnat leverera helt OK försäljning. Det återstår att se och det är nog klokt att inte ha för stora förväntningar.

Det är väldigt enkelt att avstå en investering i XXL för närvarande. Konsumenter får mindre i plånboken med höjda räntor, högre elpriser mm, vilket bör allt annat lika leda till försämrad försäljning. De flesta kurvorna pekar brant nedåt och om man drar ut dessa kurvor så tyder allt på att det kommer att bli tufft under de kommande året eller åren. XXL har uppenbart en del bolagsspecifika problem utöver de branschgenerella problemen, vilket ytterligare ökar tveksamheten i att investera. Det som gör att jag ändå tror att det kan finnas en uppsida är att mycket är inprisat och när det väl kommer en vändning (förr det kommer att komma en punkt när försäljningen tar fart igen). På lite längre sikt så tror jag att det kan bli bra med Freddy som VD, men det återstår att se.

Även om jag kan verka positiv till XXL så är det ett bolag med problem och om det mot förmodan skulle komma en uppstuds som skapar en möjlighet att minska eller lämna helt så gör jag kanske det. Om det t o m skulle bli så att det verkar gå ännu sämre för bolaget så kanske jag biter i det sura äpplet, tar förlusten, och går vidare.

Några länkar:

https://www.axeljohnson.se/nyheter/freddy-sobin-ny-vd-for-kicks/

 https://www.market.se/affarsnyheter/vd-byte/har-ar-sobins-nya-jobb-blir-koncernchef-for-xxl-en-av-de-mest-talangfulla-inom-retail/

Inga kommentarer: