28 september 2022

XXL: Är bolaget rättvärderat?

Det kan vara så att XXL går samma öde till mötes som t ex Expert, Siba och andra elektronikhandlare gjorde för ett par år sedan eller så kommer XXL att studsa tillbaka mot medelvärdet. Annorlunda uttryckt, antingen kommer XXL att på sikt försvinna eftersom marknaden förändras och bolaget blir mer och mer irrelevant för varje dag som går eller så är den senaste tidens turbulens svängningar som drabbar de flesta bolag. Efter regn kommer sol, som man brukar säga.

Jag är inne på det senare alternativet. Det jag ser som mest sannolikt är att folk kommer att fortsätta köpa sportkläder och sportutrustning. XXL kommer sannolikt att fortsätta att vara en del av branschen och jag tror att stora butiker med stort utbud kommer att vara fortsatt relevanta. Att kombinera butikerna med e-handel och att ha ett bra omnikoncept tror jag kan bli intressant. Det är naturligtvis inte säkert, men det är vad jag tror. Det är som jag ser det mer sannolikt att XXL studsar tillbaka till en försäljning som ungefär ligger i linje med pre-pandeminivåer än att XXL helt klappar ihop och inte reser sig igen. Även om efterfrågan på sportartiklar kan variera över tid så kommer den sannolikt bestå mer eller mindre oförändrad. E-handeln kommer säkerligen att ytterligare öka, men jag tror att det finns plats för omniaktörer som XXL.

Förmodligen är det många som inte köper aktier i XXL för att man ser frågetecken kring den finansiella positionen. Det är rimligt. I den senaste kvartalsrapporten så adresseras frågan på så sätt att man skriver att man för samtal med banker, om jag minns och förstått rätt. Jag gissar att man presenterar mer information kring detta när Q3-rapporten publiceras. Jag hoppas att man har sålt en del cyklar under Q3 som man planerade att sälja under Q2 och att detta kan påverka kassaflödet positivt.

Det verkar som att cykelförsäljningen varit tuff under Q2 och även efter det. Thule och MIPS har båda vinstvarnat och båda vinstvarningarna talar för vikande cykelförsäljningar. Det verkar som att det byggts upp stora lager hos återförsäljarna under första halvåret och att många återförsäljare nu drar i handbromsen. Det känns på en del sätt som att den efter-pandemi-köpfesten som en del trodde skulle komma aldrig riktigt fullt ut kom. Jag tror att den dåliga Q2:an för XXL är väldigt nära kopplad till dålig cykelförsäljning och jag tror att man gick in i Q2 med stora lager.

Allting går dock inte dåligt. New Wave går bra och varumärket Craft verkar gå riktigt bra. XXL säljer Craft-produkter, vilket är en bra indikation, även om man inte ska dra för stora slutsatser. Det skulle inte förvåna mig jättemycket om Q3 kommer att komma in ungefär som tidigare Q3-rapporter. De senaste åren har varit väldigt speciella och det är svårt att säga vad som är en normal Q3-rapport, men jag jobbar efter antagandet att Q3-rapporten kommer att vara ungefär på samma nivå som innan pandemin. Det kan vara fel, men det är vad jag jobbar efter.

I mitten av juni, en månad innan Q2-rapporten skulle rapporteras, så skickade XXL ut en pressrelease om att man inte skulle leverera enligt plan, dvs en vinstvarning. Q3 är slut om bara några dagar och än så länge har ingen pressrelease kablats ut, det är positivt. Min arbetshypotes är att det inte kommer att komma någon vinstvarning utan att man gör bedömningen att Q3 ligger i linje med vad man kommunicerat. Om marknaden gör samma bedömning av vad som är en avvikelse från tidigare kommunicerad guidning är så klart för framtiden att utvisa. Det är hur som helst positivt att det inte skickats ut någon pressrelease.

En pressrelease som jag däremot med spänning väntar på är vem som ska bli VD. Det ska bli intressant att se och jag tror att man i samband med VD-bytet kommer att presentera information om hur man har tänkt. Det är så klart inte garanterat att det blir så, men jag ser det som rimligt. Det som talar emot att det kommer någon information om inriktning eller bakgrund till varför den kommande VD:n utsetts till VD är att det inte kom så mycket information i samband med att Pål Wibe slutade. Det är dock enklare att presentera information om varför man utsett någon till VD än att presentera information kring varför någon slutar. I samband med att den nya VD:n presenteras så känns det inte osannolikt att mer strålkastarljus riktas mot bolaget. Det kan även vara så att en och annan analytiker uppdaterar sina riktkurser och syn på bolaget.

Det som gör att jag inte köper mer i nuläget är den finansiella positionen. Om det visar sig att man måste göra en nyemission så kommer kursen att pressas ytterligare, tror jag, och det skulle så klart inte vara kul. Precis som jag skrev ovan är det nog inte bara jag som funderar i de banorna. Det skulle kunna bli så att om det inte blir någon nyemission så skulle det kunna leda till att fler vågar sig in i matchen, dvs köper aktier.

Det är inte lätt att skapa sig en bra bild av XXL i nuläget tycker jag, men jag tycker att det är rätt nerkört och jag ser det inte som osannolikt att några av de frågetecken som finns kring bolaget kan komma att rätas ut inom en till två månader när Q3-rapporten presenteras och en VD presenteras. Eventuellt kan lite lugnande nyheter få kursen att hoppa tillbaka till "vanliga nivåer" (vad nu det är), vilket jag knappt vågar mig på att säga vad det kan tänkas vara, mer än att det är högre än nuvarande 4,5- 5 NOK. Vi får se vad det blir. Hög risk. 

Inga kommentarer: