05 december 2021

Portföljgenomgång - del 1 av 2

 Portföljen ser för närvarande ut enligt följande: 



Några korta kommentarer:

Byggmax (ca 20% av portföljen)

Innehavet har växt till att bli ett riktigt tungt innehav. Det som skall tilläggas är att jag har haft tre gånger så många aktier när jag hade som flest. Vid den tidpunkten stod kursen betydligt lägre och jag kan inte säga att jag direkt ångrar mig att jag sålde av. Det var enligt plan. Idag ligger faktiskt alla mina Byggmax-aktier i depå och det gör att den dagen som jag säljer så kommer det att trigga en ganska stor skatteinbetalning. Jag tror att jag kommer att ha kvar Byggmax under ett par år tid åtminstone.

Scandic Hotels (ca 12%)

Scandic Hotels var tills för inte så länge sedan betydligt större, men när min målkurs på 45 SEK nåddes så minskade jag i två omgångar. Efter det har jag fyllt på en gång runt 35-36 SEK. Jag är ganska bekväm med dagens storlek på innehavet och jag tror att vi snart kommer att vara uppe på nivåer över 40 SEK igen, kanske t o m 45 SEK. RevPAR-siffrorna för november är bra och om det visar sig att antalet nya fall i Danmark och Tyskland viker nedåt (jag tycker att det verkar som att vi har nått en platå och känner mig hoppfull) och om det visar sig att Omikron inte ställer allt på ända igen (även här känner jag mig hoppfull) så tror jag att kursen eventuellt kan ta ett glädjeskutt uppåt. Om jag inte är dåligt uppdaterad så minskar blankandet, vilket kan vara ett gott tecken. Hög risk så klart.

Huscompagniet (ca 8-9%)

Danskt bortglömt bolag som visar fina siffror. Tyvärr finns det en risk att bolaget kommer att fortsätta att verka utan att så många bryr sig och det kommer så klart inte att generera några kursuppgångar. Enligt mitt sätt att se så är det ett välskött bolag och jag tror att de kan vara en långsiktig Corona-vinnare. Nybyggda hus är generellt sett mer energieffektiva än gamla och i vår tid av höga elpriser mm så skulle Huscompagniet ha många år av bra tillväxt framför sig. Sannolikt kommer jag inte att öka. Om det blir ett hopp uppåt så kanske jag minskar.

Tobii (ca 6-7%)

Bolaget ska inom kort delas och jag hoppas att det kan bli en positiv effekt. Tyvärr tycker jag att många förhoppningar har grusats genom åren och det är möjligt att det där riktigt stora genombrottet aldrig kommer. Det är möjligt att det är ett uttalande som säger mer om mig och min uthållighet, men jag tycker att det skulle kännas bra om spelindustrin på allvar började efterfråga tekniken. En annan sak som jag inte riktigt gillar med bolaget är att jag får känslan att uppdelningen är en effekt av att förvärvet i Storbritannien stoppades av konkurrensmyndigheterna. Det är möjligt att det är helt fel och det är möjligt att uppdelningen skett ändå, men jag har en lite gnagande känsla. Missförstå mig dock rätt, jag tycker att uppdelningen är rätt och jag tror att det kommer att gagna bolaget som helhet. När det kommer till Tobii och min åsikt om bolaget så ska man komma ihåg att jag har följt bolaget mer eller mindre intensivt i ungefär 20 år. Att vinsterna inte har visat sig än kanske därmed påverkar min syn mer än någon som inte följt bolaget mer än ett par år.

TUI (ca 6%)

TUI är ett relativt nytt innehav och jag har fyllt på med fler aktier efter att jag minskat i Scandic. Jag tror att bolaget är ganska intressant på dessa nivåer. Efter att ha funderat en del så tror jag att turistnäringen har ett antal bra år framför sig. Man brukar säga att hotellnätter inte går att ta igen senare (i alla fall har det varit Visitas retorik under pandemin), men jag tror inte riktigt att det stämmer. Många vill verkligen resa och många har även pengar att lägga på resor. Det är möjligt att det är fel och det är möjligt att AirBnB och flygskam kommer att dra ner bolaget, men jag tycker att det ser intressant ut.

SEB (ca 5%)

Enligt mitt sätt att se är SEB Sveriges bästa bank. Det är möjligt att det är fel och det är möjligt att andra banker visar sig vara bättre investeringar på kort sikt, men överlag så tror jag att det kan vara en idé med en långsiktig post i SEB. Mitt SEB-innehav är ett "längst ner i byrålådan"-innehav. Om det skulle bli en omotiverad kollaps så kanske jag skulle kunna öka, men jag tror att jag kommer att ligga kvar med de aktier som jag har.

SCA B (ca 5%)

Även SCA är ett byrålådeinnehav. Jag tror att skog har framtiden för sig och jag tycker att det finns stora värden i bolaget. Om det blir en ordentlig nedgång så kanske jag ökar, men i nuläget så funderar jag inte i de banorna.

Pandox (ca 4-5%)

Pandox är väldigt högt upp på min köplista. Jag tror att hotellfastigheter kommer att vara bra att äga de kommande 5-10 åren. Många kommer att vilja resa när restriktionerna släpper och det blir socialt OK att resa bland alla igen. Tidigare har Pandox inte övertygat när det kommer de hotell som man driver i egen regi, men det verkar som att man har fått rätsida på detta område. Nya VD:n som ersätter Anders Nissen har varit inom bolaget länge och jag tycker att det bådar gott för framtiden. Förmodligen kommer det att komma fler köp av mig den närmsta tiden. Eftersom jag inte har så mycket pengar på sidlinjen så kan det dröja lite.

Ferroamp (ca 4%)

Bolaget tror jag kommer att vara en vinnare i omställningen mot ett samhälle där mer el produceras via solceller, där fler kör elbil, där fler inser att det är bra att ha bättre koll på sin elproduktion och - konsumtion. Det är ett bolag i tidig fas och det är svårt att veta vem och vad man egentligen konkurrerar mot (i alla fall för mig), men jag tror att bolaget kommer att växa fint under många år. Eftersom det är ett bolag där värderingen ger hög tillväxt under många år så kommer jag nog inte att öka väldigt mycket mer, kanske något mer.

Shop Apotheke (ca 3%)

Tyskt nätapotek som jag tyckte såg intressant ut för ett par månader sedan. Det ser helt OK ut tycker jag och jag tror nog att bolaget kan växa i takt med att marknaden växer. Det känns lite svårt att bilda sig en riktigt bra uppfattning om bolaget och det känns lite läskigt att spelar som Amazon skulle kunna helt ändra spelreglerna. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag skall agera med detta innehav. Sannolikt kommer jag inte att öka, eventuellt kommer jag att minska eller helt lämna.

Husqvarna (ca 3%)

Husqvarna gillar jag och jag tror att man kommer att kunna vara en vinnare på digitaliseringen inom sin bransch. Det är inte omöjligt att jag ökar något om tillfälle ges.

Firefly (ca 3%)

Intressant brandsäkerhetsbolag som jag tror har framtiden för sig. Sannolikt kommer jag inte att öka, eventuellt kommer jag att minska eller lämna om jag ser orosmoln på himlen. Vi får se.

Calliditas (ca 2%)

En dyr läxa för mig. Jag kan bolaget för dåligt och just nu hoppas jag bara på positiva nyheter från FDA. Sannolikt kommer jag att lämna om inte alltför lång tid.

 Fortsättning följer 

Inga kommentarer: