02 september 2021

Scandic Hotels: RevPar augusti

Det blev inte så mycket uppmärksamhet kring RevPar-siffran för augusti. Det är lite konstigt kan jag tycka, men det verkar vara större fokus på att skriva om annat än att samhället successivt håller på att gå tillbaka till någonting som liknar situationen innan Corona-pandemin. Om man tittar på RevPar för Stockholm så har denna siffra utvecklats från 236 SEK i juni, till 380 SEK i juli till 447 SEK i augusti. Jag har inte lika bra koll på hur utvecklingen varit i Norge, Finland och Danmark, men jag antar att utvecklingen är ungefär densamma. Danmark kommer sannolikt att fortsätta den fina utvecklingen med tanke på att man snart släpper alla restriktioner och, om jag skall gissa, så tror jag att de flesta andra länder kommer att följa efter.

RevPar från Benchmarking Alliance:   

Det jag tycker är intressant med augustisiffrorna är att jag tror inte att dessa enbart kommer från semesterfirare utan jag tror även att det är en hel del affärsresenärer som ligger bakom uppgången. Utländska turister har nog varit ganska få så bidraget från dessa har nog inte varit jättestort, men det är möjligt att jag har fel.

Enligt mitt sätt att se finns det ganska mycket som tyder på att den positiva trenden kommer att fortsätta och jag tror att september månads statistik även den kommer att vara bra. Det intressanta med september är att den månaden sannolikt mer eller mindre är fri från semesterfirare och inte heller så mycket weekendgäster så om september är lika bra som augusti så ser jag det som ett tydligt tecken på att affärsresenärerna är tillbaka.

Scandic Hotels är redan ett väldigt stort innehav för mig och det skulle på många sätt vara dumt att öka ytterligare för min del. Jag kan dock inte låta bli att känna mig sugen på att öka ytterligare. Det är mycket data som tyder på att det värsta är över och jag tror att bolaget snart visar svarta siffror. När så är fallet så tror jag att en och annan kommer att omvärdera bolaget. Det kan vara fel, men det är vad jag tror.

Jag är även lite sugen på att öka i Ferroamp Elektronik. Idag släppte man nyheten att man har tecknat avtal med Note om volymproduktion och jag tror att det kan vara ett bra tecken. Det är i nuläget bara en fundering. En annan aktie som jag tycker verkar intressant är Doro som åkt in och ut ur portföljen ett antal gånger. Ytterligare en som jag tittar på är Episurf. Jag känner dock ingen stress och det är möjligt att jag avvaktar något. Det är även ett alternativ att jag ökar i något av de större bolagen som jag redan har i portföljen, t ex någon av bankerna (men jag känner mig något tveksam). 

Länk till juni- och juli-RevPar-siffrorna:

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/08/02/sverige-hotell-nyckeltalet-revpar-i-stockholm-forbattrades-i-juli-benchmarking-alliance.html


Inga kommentarer: