15 juli 2020

Scandic Hotels: Blir den som överlever starkare?

Tidigare idag så rapporterades det att hotellbolaget Maribel går i konkurs. Bolaget driver bl a First Hotels. Jag är inte superinsatt i branschen, men jag har hela tiden trott att Scandic ville vara snabba med att ta in kapital och att göra det ganska ordentligt och från stora aktörer ganska tidigt i krisen. Min misstanke är att när man har pitchat för de stora aktörerna som tidigt var med på nyemissionen så handlade det inte bara om att man bad om hjälp för att överleva utan även om att detta var ett tillfälle att ta marknadsandelar. Det är bara mitt eget påhitt så om det är helt fel så är det helt enkelt så att jag tänkt fel (och det händer titt som tätt).

Jag misstänker att Scandic Hotels räknar på en del av de hotell som Maribel har drivit och jag tror att det inte är otänkbart att Scandic vill vara med på ett hörn. Man har relativt alla andra aktörer en ganska OK finansiell position tror jag och det skulle eventuellt kunna gå att fixa någon form av konverteringslån eller liknande om det finns ett intressant case, tror jag. Det är som sagt möjligt att jag är fel ute, men jag tror att det kommer att bli en del ommöbleringar.

På fredag rapporterar Scandic Hotels (om jag inte rört ihop datumen). Jag tror att det kommer att vara en ganska speciell rapport på många sätt. Bolaget har fått en hel del stöd samtidigt som man har sagt upp en hel del personer. Med det i åtanke så tror jag att det inte är helt enkelt för ledningen att måla upp en alldeles för ljus bild, men jag tror att man ändå kommer att vara ganska öppen kring bokningsläget. Sannolikt så kommer man att kunna säga att det värsta är över, men att det är en lång väg tillbaka. Hur rapporten kommer att tas emot står idag i stjärnorna, men jag tror att det finns risk att man väljer att vara väl försiktig med de ljusa färgerna när man målar upp framtiden och kanske, kanske kommer det få till följd att kursen hoppar ner en bit. En annan reaktion, som inte känns osannolik på något sätt, är att rapporten tolkas som att vi är på god väg tillbaka till något om kan kallas normalt och att det kommer att få kursen att hoppa upp en bit. Naturligtvis hoppas jag att reaktionen blir positiv, men även om det blir en sättning så är inte det hela vägen. Det är mycket som tyder på att branschen håller på att återhämta sig (inte minst Pandox rapport av idag) och jag tror fortsatt Scandic runt dessa nivåer kan vara ett bra köp. Hög risk så klart och det kan mycket väl bli regn efter regn efter regn innan det blir sol igen. 

Det jag tror är bra att man funderar på när det kommer till Scandic Hotels är om man tror att pandemin kommer att leda till en bestående förändring som gör att vi kommer att resa mindre och att möten kommer att ske i större utsträckning via video än som fysiska möten. Jag har skrivit det tidigare och min bild av detta är att många tänker lite fel. Videomöten kommer onekligen att öka. De som har jobbat i stora multinationella bolag är sannolikt vana vid videomöten sedan tidigare, men med pandemin så har detta nu på bred front slagit igenom för alla. Det kommer att bestå. Det jag tror är dock att antalet möten kommer att öka generellt. Det blir fler korta möten där man stämmer av via video och där man delar skärm. När det kommer till att diskutera större förändring och strategiska frågor så kommer det fortsatt att vara många som föredrar fysiska möten. Jag ser det alltså inte som att videomöten kommer att helt ersätta fysiska möten och jag tror att antalet möten kommer att öka. Det kan vara rätt, det kan vara fel.

Att personer kommer att resa mindre är egentligen ett ganska starkt statement som går på tvärs med en hel del av vad vi kan se om vi tittar tillbaka i historien. Människor reser mer och mer och träffar fler och fler personer. Den utvecklingen har pågått under mer än 100 år. Att pandemin, hur fruktansvärd den än är, skulle ändra på det är på inget sätt självklart. Efter 9/11 var det många som sa att ingen skulle våga flyga efter detta, men så blev det inte. Man ändrade rutiner och många plan byggdes om så att piloterna satt bakom en låst dörr, men någon större påverkan på den övergripande trenden att människor reser mer och mer hade inte 9/11. Är det då relevant att jämföra 9/11 med Corona-pandemin? Kanske inte, men båda händelserna fick många att höja rösterna och "lova" att vi inte kommer att gå tillbaka till så som det var förut. 9/11 ledde till förändringar och det kommer sannolikt även Corona-pandemin att göra, men jag tror inte att resandet kommer att upphöra.

Det som är lite intressant i sammanhanget är att hotell är en form av delningsekonomi. Man delar på en sängplats med andra människor istället för att man har en egen säng som man bara använder vid enstaka tillfällen (läs övernattningslägenhet). Jag är optimist när det kommer till framtidens resande och jag tror att självkörande bilar och annan mer effektiv transport än dagens kommer att gynna resande. Just självkörande bilar ligger nog tyvärr en ganska bra bit in i framtiden, men i takt med att folk är uppkopplade och kan jobbar på distans så kommer nog fler och fler att vara intresserade av att resa mer utspritt över året. Om t ex skolorna med hjälp av digitala hjälpmedel skulle kunna sprida ut lovveckorna mer under året (jag förvånas lite av att ingen friskola driver denna linje) så skulle det sannolikt gjort att privatresandet inte blev så koncentrerat till ett fåtal veckor per år, vilket skulle gynna hotellnäringen. Att fler personer flyttar från storstan för att jobba på distans och komma in till storstan ett par dagar i månaden tror jag också kan gynna hotellnäringen. Jag tror att jag skrivit om detta tidigare så det är egentligen inget nytt.

Det skall bli intressant att se rapporten och att följa Scandic Hotels. Det skall även bli intressant att se vad som händer med Maribel. 

https://www.svd.se/koncernen-bakom-first-hotels-i-konkurs

Inga kommentarer: