23 augusti 2019

Mekonomen: Q2 enligt förväntan leder till kursreaktion över förväntan (och lite Byggmax)

Idag så presenterades Q2-rapporten och den var enligt analytikernas förväntningar, ungefär. Det innebär att de ursprungliga verksamheterna (framförallt Sverige) i princip kör på som förra året (tillväxten var 0%, men pga påskeffekt så innebär det en liten ökning) och de danska och polska verksamheterna som relativt nyligen förvärvats levererar såsom förväntat. Intressant i sammanhanget är att det besparingsprogram som lanserats kommer att ge effekt först i nästa kvartal. Det ser med andra ord ganska OK ut och Börplus var snabbt ute och uttryckte sig positivt.

Mekonomen har tryckts ner av diverse olika skäl. Ett skäl, i alla fall enligt mitt sätt att se, är att man varit tveksam till om jätteförvärvet skulle falla väl ut. Man skulle kunna hävda att med de två senaste kvartalen i åtanke så ser det ut som att man har gjort en ganska bra affär, men det är kanske väl tidigt att ropa hej.

Det som skrämmer mig är två saker; för det första så är jag lite bekymrad över ägarsituationen, för det andra är jag tveksam över hur framtiden ser ut. Vad gäller ägarsituationen så skulle man kunna hoppas att LKQ, som driver liknande verksamhet som Mekonomen (dock inte i Sverige), lägger ett bud och köper ut Mekonomen. Mellby Gård (Rune Anderssons holding-bolag) håller som bekant på att köpa ut Kappahl och förutsättningarna är inte helt olika. Jag känner mig lite tveksam och det finns en risk att LKQ inte ser någon anledning att köpa ut bolaget från börsen utan ligger kvar med de aktier som man har, vilket eventuellt skulle kunna hämma kursutvecklingen.

Den andra anledningen är värre som jag ser det. Det kommer sannolikt att gå relativt snabbt med skiftet från fossilbilar till elbilar, tror jag. Det kommer så klart att finnas fossilbilar under flera år framåt, men i takt med att de minskar så kommer det att få effekt på servicemarknaden. Det är möjligt att Mekonomen och andra aktörer kan ställa om och utföra andra typer av tjänster och sälja produkter på ett annat sätt än vad man gör idag, men det är en stor risk. Om man lägger därtill att allt fler väljer att ha egen bil så blir inte saken bättre.

Det som lockar mig med Mekonomen är på många sätt att det ser billigt ut. Det finns ofta bra anledningar till att nyckeltal ser attraktiva ut. I fallet med Mekonomen så tror jag att det beror på att det finns stora frågetecken kring framtiden. Naturligtvis kan man också vända på det och säga att om förväntningarna på framtiden är väldigt lågt ställda så är det lättare att överraska. Framtiden kanske inte alls blir så som man har tänkt utan den kanske kommer att utvecklas i en riktning som gagnar Mekonomen. Bolaget kan ju även anpassa sig. Jag tror t ex att Mekonomen skulle kunna utveckla sin produktförsäljning. I de butiker som jag har besökt så känns inte skyltningen superspännande. Det är möjligt att mina erfarenheter inte är representativa, men om det är så finns det en potential.

Min förhoppning är att dagens rapport kommer att leda till en och annan uppdaterad analys och att detta i sin tur leder till att kursuppgången eldas på ytterligare. Om det blir så kommer jag sannolikt att minska. Kanske kommer jag att köpa på mig Tobii-aktier istället.

För övrigt så köpte jag på mig fler Byggmax-aktier idag. Det är möjligt att jag inte borde köpt mer med tanke på att jag redan sitter på en hel del aktier, eller relativt sett jättemycket aktier. Jag tycker dock att det ser prisvärt ut och jag tror att det kan vända uppåt. Om man räknar bolagsvärde (förenklat börsvärde plus skuld) per butik så tycker jag att det känns ganska bra. Jag tror inte att Q3 kommer att vara en kioskvältare utan jag tror att den kommer att landa ungefär i linje med förra året, kanske något bättre.

Under 2020 så antar jag att de ganska många nya butikerna börjar bidra och jag tror även att man kommer att kunna förbättra både kundupplevelse och lönsamhet för trädgårdssegmentet under 2020. De låga räntorna verkar redan ha gett visst avtryck på bostadsmarknaden. Alla som flyttar och som får mer betalt för huset som de säljer än vad de räknat med har mer att lägga renovering av det nya, och det är bra för Byggmax. Jag tror även att en del äldre personer (40-talister) kommer att flytta framöver och när äldre flyttar ut och yngre flyttar in så brukar det resultera i renovering. Denna trend pågår redan och kommer sannolikt att pågå under de kommande åren.

Det som är lite synd med Byggmax är att jag ser ingen riktig trigger i aktien. Om det visar sig att Q3 kommer in skapligt och det verkar vara sannolikt att bolaget kommer att lämna utdelning under våren så kommer det kanske att få en och annan intresserad av att köpa, men det kommer förmodligen inte att leda till någon omvärdering av bolaget. Det som skulle kunna hända är att någon eller några fonder som idag inte äger aktier börjar köpa aktier, men inte heller det kommer att leda till någon snabb uppvärdering. Det som kanske, kanske skulle kunna ske är att man säljer Skånska Byggvaror. Jag ser trädgårdssatsningen hos Byggmax som en indikation på att det kan bli så. En del av de produkter som idag säljs på Skånska Byggvaror skulle även kunna säljas på Byggmax (och det finns idag redan ett litet överlapp som jag ser det). En annan indikation är att man har behållit namnet trots att det knappast kan vara ett namn som lämpar sig för utlandsexpansion. Vilda spekulationer från min sida.

Inga kommentarer: