06 juli 2019

Duni: Ut ur portföljen

Det är möjligt att Duni kommer att fortsätta uppåt och att miljöprofilen som bolaget på sätt och vis har kommer att gynna det framöver, men jag tog det säkra före det osäkra och sålde. För nästan 130 SEK så tycker jag inte att det finns så väldigt mycket mer uppsida. Det är möjligt att jag inte ser saker som jag borde se, och i så fall så får jag ta den smällen. Det är inte omöjligt att jag gör come back om kursen sticker ner till 110-115 SEK. Vi får se.

Jag har även fyllt på med fler Tobii. Det är hög risk och det är väldigt mycket som kan gå fel. Jag gillar dock vad jag ser och jag tycker att rekryteringen av ny VD till Tech är positiv. Det kan komma ett bud på bolaget. Ett annat alternativ är att bolaget delas upp i tre bolag (som sammanlagt kan vara värda mer än dagens). Ett tredje alternativ är att man fortsätter på samma spår som nu och att man växer i nuvarande form. Det återstår att se.

Ett företag som dök upp i mina flödet och som jag inte tänkt på på väldigt länge är Ocado. Man skrev avtal med ICA för ett tag sedan och för inte så länge sedan så skrev man även avtal med Kruger. Det var synd att jag inte gick på min magkänsla och att jag inte var med på tåget. Det går alltid fler tåg och det är ingen idé att gråta över spilld mjölk, men lite så stör det mig. Naturligtvis så hade jag mina skäl till att jag inte tryckte på köpknappen när jag pratade om bolaget för ett par år sedan. Ett skäl var att jag trodde att skulle bli tufft att sälja tekniken, vilket man har lyckats med, och jag trodde även att Amazon skulle bli en för tuff konkurrent, men det verkar finns plats för fler än Amazon, vilket kanske egentligen inte är så konstigt. Det glädjer mig att det går bra för bolaget även om jag inte är med på resan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tobii har lovat o lovat i många år att nu kommer genombrottet för deras teknik, Hittills syns det inte i lönsamhet o aktiekurs,
Knutte

Charlie sa...

Helt riktigt, men det tycker inte jag är en anledning att inte köpa. Jag tror ögonstyrning kommer att finnas i många produkter i framtiden och jag tror att Tobii har en stark position inom segmentet. Det har tagit tid, men det gör det ofta. AXIS startade på 80-talet och fick sitt riktiga lyft mer än 20 år senare. Tetra Pak startades på 60-talet och fick sitt stora genombrott under 80-talet, också cirka 20 år senare. Det finns säkert väldigt mycket fler exempel, men talesättet att "change happens slowly and then suddenly" stämmer nog ganska bra. Ett annat exempel är pekskärmar som introducerades och sedan dröjde det länge innan pris och funktion kom till nivåer som gjorde att det blev ett brett kommersiellt genombrott.

Naturligtvis kan jag ha fel. Det kan vara så att ögonstyrning inte blir del av framtida produkter utan att andra tekniker kommer att användas, men den risken tycker jag är hanterbar. Dessutom finns så klart bolagsrisken, som alltid.