20 februari 2016

Matse: Kursen fortsätter ner, men det finns nog hopp

Matse har nu varit nere och vänt under 9 SEK och det ser rätt dystert ut. Man pinnar på med bra tillväxt, men tyvärr är det inte så mycket som drar och lockar investerare till bolaget, vilket har fört med sig att kursen gått ner ännu mer den senaste tiden. Det är klart att man inte kommer att visa vinst under 2016 och för att tro på vinst under 2017 måste vara ganska optimistiskt lagd (eller se eller veta saker som inte jag gör).

Den sista tranchen av konvertibellånen användes nyligen och inom kort kommer man förmodligen med en ny lösning på hur man ska finansiera verksamheten den närmsta tiden. Förmodligen kommer familjerna Mattsson och Brandberg att fortsätter att skjuta till pengar. Det är så klart bra att det finns stabila ägare bakom ett bolag som Matse, men nackdelen är att ägandet blir väldigt koncentrerat.

Jag ligger ganska mycket back på mina Matse-aktier. Faktum är att jag aldrig tidigare legat lika mycket back i ett och samma innehav tidigare. Det har förvisso aldrig hänt att jag gått in lika tungt i ett förhoppningsbolag tidigare heller så det finns en rimlig förklaring. Jag kan inte säga att jag misströstar ändå. Verksamheten går framåt, om än inte lika fort som jag hoppats på, och jag tror fortfarande starkt på att skiftet till online. Hade jag vetat det jag vet idag för ett år sedan hade jag naturligtvis agerat annorlunda, men så är det med investeringar.

Det finns ett par saker som jag har lärt mig på vägen och som jag ska försöka komma ihåg:

- Det tar lång tid att förändra ett beteende. Jag trodde att det skulle vara förhållandevis enkelt att komma upp i 500-600 MSEK i omsättning för ett företag som Matse. En halv miljard är väldigt mycket pengar, men inom dagligvaruhandeln som omsätter väldigt mycket pengar, så är det faktiskt inte ovanligt med enskilda butiker som kommer upp i den omsättningen. De flesta människor är dock inkörda på att "storhandla" och det tar tid att ändra beteendet, längre tid än jag trott. Det kommer att komma en tipping point förr eller senare. Förmodligen kommer det att vara när det är billigare att handla via nätet.

- Den hemliga 14%-ägaren. Jag har tidigare skrivit om att jag tror att det finns en starkare koppling än vad man säger mellan Bergendahlgruppen och Matse, och jag tror att Bergendahl-familjen ligger bakom den 14%-iga UBS-innehavet. Idag skriver man på lite olika ställen att Bergendahlgruppen levererar till Matse, men inte mer än så. Om det stämmer att det finns en starkare koppling än vad som sägs utåt så är det inte så lätt för Matse att bli sålda till en annan aktör eftersom Bergendahl med 14% ägande kan sätta sig på tvären. Det är möjligt att detta är helt fel, men så länge jag inte vet vem som sitter innehavet om 14% så kommer jag inte att känna mig helt lugn. Man kan uttrycka det som att det kan finnas ägare som har en ganska annorlunda agenda än vad småsparare som jag har.

- Skalbarheten är inte så enkel som jag trodde. Det är ganska självklart när man tänker på det att en verksamhet som Matse:s har förhållandevis lite med annan ehandel att göra. Det är klart att man måste driva trafik till sidan och det är klart att man vill nå bra konvertering, men de stora utmaningarna för ett företag som Matse ligger i hanteringen av varorna, som är många och som kräver mycket. Man kan vända detta till en fördel och det har jag gjort en i en del tidigare inlägg. Annorlunda uttryckt, så är det betydligt lättare att starta bokhandel på nätet än livsmedelsaffär på nätet (att få god lönsamhet är en annan sak), vilket gör att det finns ett ganska stort värde i Matse och dess välfungerande verksamhet.

Det ska bli intressant att se februarisiffrorna. Man kommer förmodligen att omsätta ganska bra. Det skall bli intressant att se hur försäljningen utvecklas i Stockholm. Jag tror att tillväxten inom mat på nätet är riktigt hög i Stockholm för närvarande och även om jag tror att Mathem växer mer än Matse så tror jag att Matse:s tillväxt är helt OK.

2 kommentarer:

Riskminimeraren sa...

Som jag skrivit tidigare så gillar jag din punktmarkering av MATSE. Strukturellt ett riktigt intressant case. Eftersom du visar hela din portfölj, som ser riktigt stabil ut (jag äger flera av dessa bolag direkt/indirekt) så skall du nog inte oroa dig för mycket över matse (och kanske sportamore). Som riskminimerare investerar jag dock bara i bolag som ger vinst. Men t o m jag är väldigt intresserad av matse (och delvis Sportamore). Men eftersom ett av mina stora innehav är "ehandelskonglomeratet" Kinnevik så avhåller jag mig ännu.

Charlie sa...

Tack, kul att höra! Jag är egentligen inte så orolig utan sover gott om nätterna, men Matse har inte varit en bra investering hittills. Sett i backspegeln så tycker jag att jag borde ha haft mer is i magen. Jag ligger kvar i innehavet för jag tror fortfarande på caset. Man landade på 200 MSEK under 2015, som jag trodde, och nu när man har guidat för 73 MSEK under Q1 så är det inte otänktbart att man hamnar på 330-350 MSEK för 2016. Problemet är att man hitta en bra lösning för att finansiera verksamheten under innevarande och nästa år, därefter bör man generera vinst.