29 mars 2013

En ny portfölj börjar ta form

Efter en inbyggd avvaktsamhet så tröt till slut argumenten för mig att inte ha ISK i slutet på förra året. Sett i backspegelen så var det redan då troligt att jag skulle få en avkastning på de runt 4% som krävs för att ISK skall vara ett bättre alternativ än vanlig depå. Idag med det väldigt positiva förstakvartal som vi haft så är jag ganska säker på att jag kommer att hamna över, men visst kan lyckan vända. Idag ligger jag +9,8% totalt sett, vilket väl ungefär motsvarar index.

Hur som helst, efter att jag bestämt mig för att flytta över merparten av mitt sparande till ISK:n (en del innehav kommer att få stanna kvar i depån eftersom en försäljning hade triggat lite väl häftiga skatteeffekter) så kom jag fram till att jag vill göra det successivt. Den senaste tiden har jag alltså sålt av en hel del gammalt och köpt en del nytt.

Just nu ser portföljen ut enligt följande:
  1. Telia Sonera 25%
  2. Handelsbanken B 14%
  3. Hennes & Mauritz 12%
  4. Billerud Korsnäs 12%
  5. Skanska 9%
  6. Investor 8%
  7. Lundbergföretagen 7%
  8. SEB C 7%
  9. Ericsson B 4%
Den närmsta tiden tänkte jag gå igenom mina tankar kring dessa innehav, men det blir i separata inlägg.

1 kommentar:

Charlie sa...

Jag tror att du kommer att få problem med att kalla din sajt DI forum om du inte har Dagens Indstri med på noterna.