En sak som blir en uppenbar fördel är att Byggmax har bättre öppettider än vad Beijer Bygg har. Vardagar har Byggmax (i alla fall den butiken som jag besökte) öppet till 19 medan Beijer hade öppet till 17. För gör-det-självare som skall handla någonting på väg hem från jobbet så finns det en stor uppsida för Byggmax. Det är inte bara vardagar utan även helger. Beijer hade öppet till 13 på lördagar och stängt på söndagar medan Byggmax hade öppet lördagar till 16 (tror jag) och även på söndagar. En hel del av de tider då icke-professionella vill handla har alltså Beijer stängt och Byggmax öppet, vilket är en fördel och ligger man bredvid varandra så kommer en och annan som egentligen inte hade tänkt att handla på Byggmax ("för att man får vad man betalar för", vilket är lite märkligt eftersom många av de som kör detta resonemang inte kör i lyxbilar även om man hade haft råd) kommer att hamna på Byggmax.
Det som var en besvikelse när jag var på Byggmax var trädgårdsavdelningen. Byggmax har lägst OPEX (operational expenseses, dvs driftkostnader) i branschen och en anledning till det är att man inte har speciellt mycket personal. Ett fåtal som arbetar i butiken i kombination med levande växter verkar inte fungera. När jag var i butiken var väldigt många blommor växer helt vissna och de fick stå kvar ute på hyllorna (!). Det hade varit illa nog om en tredjedel till hälften av växterna fick kasseras på grund av att att de inte vattnats eller vad det nu var som fick de att dö, men att de dessutom får stå kvar i hyllorna gjorde inte intrycket till något positivt. Jag tycker att Byggmax skulle skippa att ha växter. Det är bättre att satsa på utrustning, jord, sten, fröer mm och inte ha några växter. Jag tror heller inte att de ligger i tiden att köpa t ex orkidéer för 49 SEK som står ett par veckor i fönstret för att sedan vissna och slängas. Jag har många växtintresserade i min omgivning och vad jag kan förstå så är det istället många som intresserar sig för att odla från frö eller byta sticklingar med varandra. Det är möjligt att jag har fel, men det är vad jag tror.
En annan sak som jag också måste säga är en nackdel är att det inte finns mycket personal. Personalen skall ta betalt, de skall vara inne i butiken, de skall vara ute på tag-själv-lagret, de skall kolla upp saker i datorn, etc och att få tag i någon som kunde svara på en enkel fråga var inte helt enkelt. Det är så klart nedsidan med att det finns få i personalen och kanske är det någonting som man får räkna med, men jag tror inte att jag är unik med att ha frågor (som icke-byggare) i samband med ett litet byggprojekt.
Tyvärr måste jag också säga att utbudet är begränsat. Det fanns en del saker som jag ville köpa som jag verkligen trodde att Byggmax skulle ha, men så var det inte. Naturligtvis är det också en effekt av låg opex, men det är tråkigt att inse att det drabbar kundupplevelsen. Byggmax jobbar förvisso på detta och jag tror att man gör rätt i att ha en del butiker där man har ett större utbud.
Det var alltså lite av en blandad kompott när jag var på Byggmax. Det var en del som var bra och en del som var mindre bra. Jag tror att om man får fart på ehandeln och kan koppla detta till butiken så kommer man att kunna få någonting som är riktigt bra. Till exempel så tycker jag att det är ganska bra med chattfunktioner som vissa banker har och det kanske skulle kunna vara något för Byggmax. När man hämtar varorna så skulle det även vara trevligt om den som man hämtar varorna hos har läst chattkonversationen så att man kan få eventuellt ytterligare tips i samband med att man hämtar, vilket kanske leder till att man köper någon ytterligare produkt när man är på plats.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar