24 december 2016

ICA: Litauiska IKI förvärvas

För ett par dagar sedan blev det klart att ICA vill köpa IKI i Litauen. Det är intressant. Man är beredd att betala drygt 2 miljarder och det kommer att bli en del integrationskostnader de närmsta åren. Naturligtvis kommer man även att få synergieffekter. Det är inte ett konstigt förvärv och jag gissar att man har blivit kontaktade av IKIs nuvarande ägare.

Det är intressant att se att ICA köper i Litauen. Efter att ha förvärvat IKI (vilket jag räknar blir fallet) så kommer man att vara näststörst i Litauen. Det är inte dåligt, men jag blir alltid lite tveksam till denna typ av äventyr. Svenska banker har tjänat bra med pengar i länder österut på väg uppåt, men också förlorat mycket pengar. Telia är även ett bra exempel på ett företag som vill vara med i en marknad med god tillväxt, men där man också gått på en del minor. Naturligtvis är det stor skillnad på bankverksamhet och att sälja dagligvaror, och naturligtvis är inte Litauen Uzbekistan heller, men min poäng är snarare att man är ute på en marknad som inte är hemmamarknaden. Man har redan en position i Litauen, så även Lettland och Estland genom Rimi Baltic, så egentligen har man redan visat att man kan göra affärer där, men risken känns ändå högre än i Sverige. Nu är det som jag har skrivit en del gånger tidigare svårt för ICA att växa så mycket mer i Sverige eftersom man redan har hälften av marknaden. Det blir också intressant att se hur man ska hantera det faktum att man har ytterligare ett varumärke i Litauen. Min gissning är att man kommer att döpa om IKI-butikerna till Rimi.

Man kan se detta förvärv på olika sätt. Jag tolkar förvärvet som att man på allvar vill bygga en stark position i Baltikum, och om det är fallet så ska man fortsätta att förvärva och bygga ett starkt varumärke, eller flera vilket verkar vara så som man tänker, så att man får en stark ställning på samma sätt som i Sverige. Det är möjligt att om Baltikum visar sig vara en bra marknad för ICA på allvar så fortsätter man och expanderar i ytterligare länder. Det är en tanke och det är förmodligen att dra för stora konsekvenser av köpet. Hur som helst, detta förvärv i kombination med vad jag hörde på kapitalmarknadsdagen gör att jag känner  mig ganska säker på att ICA är "brick and mortar" (tegel och murbruk) även i framtiden. Man kommer att satsa på "convenience stores", konkurrera med pizzerian och salladsbaren på hörnet, och så kommer man att expandera i andra länder. Det är inte fel.

ICA är ett speciellt företag. ICA handlarnas förbund äger mer än hälften av aktierna, vilket gör att ICA ägs av de oberoende handlarna som ICA levererar till. Det är ett upplägg som inte är jättekonstigt. Man samordnar sina inköp mm och på så sätt får man både stordriftsfördelar och viss frihet. När man expanderar så lägger man till ytterligare verksamheter som på olika sätt ska växa affären och hittills får man säga att man har fått leta sig fram en del. Expansionen i Baltikum har funkat bra, men en del andra sidobusiness har inte blivit succé.

Jag tror att ICA är inne på någonting som kan funka med "convenience" mm, och det är glädjande att se att man inte bara kommer att ha online för ögonen de närmsta åren. Det kan öppna upp möjligheter för Axfood.

Det var lite ostrukturerade tankar om ICAs förvärv. Jag håller på att skapa mig en bild av ICA och Axfood.

Länkar:  
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/12/23/ica-storhandlar.html
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_supermarket_chains_in_Lithuania
https://en.wikipedia.org/wiki/Palink

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar