Vad gäller nyemissionen så tycker jag att det börjar bli alltmer tydligt att nyemissionen varit en illa dold hemlighet och jag tror att det har påverkat kursen. Det är helt klart så att många av de stora ägarna har gynnats av att kursen har gått dåligt och i förlängningen så har det inte bara varit en nackdel att bolaget stod utan kapten under ganska lång tid. Det är så klart typiska dålig förlorare-kommentarer, men det är hur som helst så som jag känner. Det är lite märkligt tycker jag att det inte kommit några som helst analyser eller nyheter kring XXL. Det finns ett par norska analytiker som tror att bolaget ska gå i konkurs och som med jämna mellanrum tror att kursen ska halveras. Det har varit sant i många fall så här långt, men jag tycker att det verkar som att analyserna mest handlar om nuvarande balansräkning och de närmast kommande kvartalen.
Överlag så känner jag mig hyggligt optimistisk och jag tror enligt följande:
- Konsumenterna kommer tillbaka till butikerna
När räntan stack upp brant så vara det många konsumenter som drog öronen åt sig. Om jag kommer ihåg rätt så säger den senaste statistiken att bygg är ner runt 20%, men att kläder och skor faktiskt är lite upp. Jag kommer inte ihåg var jag hörde det så ta det med en stor nypa salt. Att många valt att inte köpa saker när boendekostnaderna dramatiskt ökade är inte märkligt. Det är vad man kan förvänta sig. I takt med att hushållen vänjer sig vid de högre räntorna så tror jag att en del uppskjutna sportinköp kommer att bli av. Det kommer att säljas löparskor, träningskläder, promenadskor, fotbollar, mm. Det jag tror kanske inte kommer att komma tillbaka på samma sätt är semesterresor utomlands. Kronkursen är svag och det går att semestra på hemmaplan. Det är möjligt att jag har fel, men det är vad jag tror.
- Insiderköp
Jag tror att Freddy Sobin och Håkan Lundstedt kommer att köpa aktier antingen innan den tysta perioden inför Q3-rapporten eller efter. Det är märkligt när ledare inte har aktier och jag tror att det i synnerhet gäller i turn around case som XXL är för närvarande. Sannolikt så kommer köpen att skapa ett intresse och jag tror att det kan få kursen att hoppa upp en bit.
- Minskade kostnader för Österrike
Det har varit ganska mycket kostnader kopplat till stängningen i Österrike. Det kanske kommer att bli ytterligare kostnader i Q3 och Q4 kopplat till Österrike, men jag tror att mycket redan har tagits. Jag gissar att detta har disktuerats med bankerna och jag tror att man har försökt ta så mycket man kunnat innan man gjorde nyemissionen. Kapitalstarka ägare bör ha gynnats av att mycket kostnader tagits innan nyemissionen.
- Butiksstängningar
Det kostar att stänga butiker, men jag tror att det inte finns någon annan väg framåt. Min gissning är att man inte kommer att förnya en del butiker när hyresavtalen löper ut. När man får ner kostnaderna så kommer det att synas i resultaträkningen. Jag gissar att XXL inte är så olik andra verksamheter och jag antar därmed att vissa butiker presterar helt OK, medan andra allt som oftast går med förlust. Det förvånar mig lite att man inte varit snabbare med att stänga ner butiker, men kanske ville man vänta till efter nyemissionen.
- Lager och produktsortiment
Lagret har minskat och skrivits ned de senaste kvartalen. Det är slående att man hamnat så fel som man gjort med sitt lager. Ett stort lager måste inte vara fel (vilket New Wave visat), men i många fall blir det precis som med XXL. En hel del av de varor som man har blir svårsålda och man tvingas rea ut och som en effekt skriva ned värdet. Att man inte har haft koll på hur mycket varor som behövs är inte hela sanningen. Man verkar även ha haft lite svårt att känna av marknaden och att kunna erbjuda produkter som efterfrågas. Jag tror att man är på rätt väg med detta arbete och jag tror att Freddy Sobin är rätt person för uppgiften. Varor som man ofta ser på XXL är, förutom de egna varumärkena, Haglöfs, Bergans, Nike, Puma och en del andra. Många av dessa märkena är säkert bra och efterfrågade, men en del tror jag har det ganska kämpigt. För inte särskilt många år sedan skulle jag säga att Haglöfs och Fjällräven var mer eller mindre likvärdiga. Idag så skulle jag säga att det inte är fallet. Jag tror att XXL på så sätt har hamnat lite fel. Om man tittar på just Outdoor så tycker jag absolut att Fenix Outdoor med sina Naturcompaniet-butiker varit mycket bättre på att skapa premium-känsla. Även om jag tror att det kan vara svårt att snabbt ändra XXL så tror jag att det finns möjligheter att göra det bättre än vad det är idag. Det bör även finnas utrymme för en spelare som XXL på marknaden. Mitt perspektiv är väldigt svenskt och jag vet att XXL har en annan position i Norge än vad man har i Sverige.
Det ska bli intressant att följa XXL. Jag är dock ganska tveksam och jag kommer att minska om det visar sig att Q3-rapporten överraskar positivt eller om det av någon annan anledning skulle komma någon nyhet som förändrar saker och ting. Byggmax och Scandic Hotels, som är mina två andra storinnehav, är jag betydligt mer trygg i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar