En annan sak som jag har funderat på är att affärsmodellerna verkar ändras och eventuellt kan det vara till biltillverkarnas fördel. Om det blir färre rörliga delar i framtidens bilflotta (vilket borde vara en effekt av högre andel elbilar) så bör det leda till lägre underhållskostnader, vilket bör leda till lägre totalkostnad. Om nuvarande månadskostnader för att ha bil kan fortsätta att accepteras så kanske det kan komma att bli ett par år där det finns möjlighet till helt OK marginaler. Det är sannolikt också en anledning till att privatleasing lyfts fram. En annan anledning är sannolikt den låga räntan.
Att mellanled kapas kan eventuellt även vara till biltillverkarnas fördel. Det kommer sannolikt att fortsätta att finnas bilhallar eller liknande framöver, men kanske kommer ägarbilden att ändras. Att Volvo Cars säger upp samarbetet med Bilia är väl nyheten som har fått mig att fundera i dessa banor.
Ytterligare en anledning till att biltillverkare kan vara intressanta framöver är att efterfrågan på bilar kanske ökar i en post-Corona-värld. Detta är på inget sätt säkert, men kanske kommer fler att vara tveksamma till att trängas i tunnelbanor och liknande även när Corona lagt sig.
Sammanfattningsvis kan man säga att det kommer att bli ett skifte från fossilbilar till elbilar och jag tror att vi har nått en tipping point och att det kommer att gå ganska fort de närmsta åren. Naturligtvis eldas skiftet på av olika stöd, men också av att det blir vanligare och därmed upplevt som mindre riskfyllt. Prestandan har självklart också förbättras. Förutom skiftet så tror jag eventuellt även att det kommer att säljas förhållandevis många bilar framöver påeldat av t ex rädsla för trängsel. En ytterligare faktor att ta hänsyn till är vem som kommer att ta marknadsandelar i en framtida bilmarknad. Jag tror kanske att VW och BMW kommer att ta relativt stora andelar.
Jag har inte gjort någon djupare analys och det är mycket möjligt att jag inte går vidare med någon investering. Vi får se.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar