Doro är intressant, tycker jag. Även om Covid har påverkat Phone-delen en hel del så finns det mycket som talar för bolaget framöver. Balansräkningen är helt OK enligt mitt sätt att se och jag tror att nedsidan faktiskt är ganska begränsad med cirka 350 tusen Care-abonnenter. Det är naturligtvis inte den enda tillgången i bolaget, men jag ser den som ganska viktig.
Det skulle inte förvåna mig särskilt mycket om man säljer Phones-delen. Det är inte säkert, men det kan mycket väl bli så. Eventuellt så tänker man att det kan finnas synergier mellan Phones och Care trots allt även om man delat upp i två affärsområden. Det jag tycker är lite svårt att få ihop är att båda verksamheterna sorterar under samma varumärke "Doro". Det finns exempel på när samma varumärke får leva parallella liv hos olika ägare, t ex Volvo, men jag skulle vilja säga att det är ganska svårt. Det är kanske mer troligt att man låter de produkter som finns få verka ut och att man sedan eventuellt hittar samarbeten med telefontillverkare istället för att ha egna telefoner. Jag vet inte, men jag tror att det finns en del planer och det skall bli intressant att följa. Beslutet att inte investera mer i produktutveckling för Phones-delen, eller åtminstone betydligt mindre (vilket är så jag förstår saken), tror jag är klokt.
Nedan finns en intervju med VD Carl-Henrik Zetterberg från ett par veckor sedan och längre ned finns en länk till senaste rapporten, Q3-rapporten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar