Idag så läste jag att Per Haraldsson, inköpschef på Byggmax, köpt aktier och det är så klart positivt. Kursen kommer förhoppningsvis att hålla sig på nuvarande nivåer ett tag. Jag tror faktiskt inte att det finns så speciellt stor uppsida i det korta perspektivet om det inte händer något oförutsett och det ser jag som ganska osannolikt. En annan anledning till att jag inte tror att det kommer att gå fortsatt upp så mycket i det korta perspektivet är att kursen gått ganska starkt under en tid och det tror jag till viss del håller tillbaka ytterligare uppgångar.
Det som eventuellt skulle kunna elda på ytterligare uppgångar är att Byggmax är relativt okänsligt för vikande marknad i Kina eller liknande. Det finns så klart en indirekt påverkan på Byggmax och sannolikt så skulle det handlas mindre mängd byggmaterial om det blir tuffare tider, men jämfört med många andra bolag så tror jag att Byggmax inte är så påverkat. Om fler investerare börjar tänka i dessa banor så skulle det kunna få till effekt att fler väljer Byggmax framför bolag med mycket export. Det är möjligt att detta inte är så viktigt i sammanhanget, men eventuellt.
På temat varför Byggmax skulle kunna vara en bra investering så hörde jag för ett tag sedan ett inlägg som handlade om varför man skulle äga konjunkturokänsliga bolag och det fick mig att tänka lite. Inte sällan så hör man att bolag som ICA och Axfood är konjunkturokänsliga bolag som kommer att sälja oavsett vad som händer. Det är inte direkt fel, men om man som jag tror att framtiden kommer att vara betydligt mer transparent än idag så tror jag att det eventuellt kan få negativa effekter för många s k "säkra kort". Med transparens menar jag att det kommer att vara mer information och mer lättillgänglig information i framtiden.
Vad gäller livsmedel och detaljhandel så tror jag att det kommer att vara lättare i framtiden att ha bättre koll och jag tror att konsumenter kommer att vara intresserade. En väldigt stor del av den mat som köps slängs, vilket så klart är vansinnigt resursslöseri, och till viss del beror det på hur vi idag handlar mat. Butiker är uppbyggda för att maximera försäljningen och det lyckas man bra med. Resultatet blir dock att det köps varor som inte konsumeras utan slängs. Tyvärr finns det en uppfattning om att matkostnaden och hur man handlar "är vad det är" och med en sådan inställning så kommer man inte att nå förändring, men jag tror att det kommer att förändras. Även om e-handeln inom livsmedel inte riktigt utvecklats som jag trott så tror jag ändå att det kommer att ske förändringar. Dagens lösning är helt enkelt inte tillräckligt bra. Mitt tips är alltså att livsmedelsindustrin kommer att möta tuffa tillväxtutmaningar i framtiden (och att det finns strålande förutsättningar för fintech-bolag att ta fram lösningar som optimerar konsumenters ekonomi och förbättrar miljön).
Om den allmänna uppfattningen är att livsmedel kommer att handlas på samma sätt idag framöver även om det blir sämre tider så verkar det som att den allmänna uppfattningen är att bygghandlarna kommer att få det tufft om konjunkturen viker. Det kanske är sant och det är möjligt att det finns bra statistik som man kan vila sig mot, men jag tror att det inte är så självklart. Absolut så byggs det trädäck som inte byggts om det skulle vara på bekostnad av mat på bordet, men det är inte alltid så. En del av de brädor som köps på Byggmax används för att byta ut fasadpanel som har gjort sitt och den typen av underhåll gör man inte för att det är lajbans utan för att det måste göras. Det är möjligt att detta är ett confirmation bias-resonemang, men jag tror att konsensus-uppfattningarna är något obalanserade.
Att det handlas aktier av Per Haraldsson tycker jag stämmer väl överens med optimism som jag tyckte att Mattias Ankarberg gav uttryck för under conf call:et. Under 2019 så har man investerat i att bygga upp ett starkare butiksnät och även sin e-handel. Att man nu har många butiker och att man har tagit fram en infrastruktur och processer för click and collet eller collect@store tror jag kan ge goda förutsättningar för ett bättre 2020. Min magkänsla säger att man lagt förhållandevis lite pengar på marknadsföring under 2019. Det spelar också in. Om man väljer att satsa ordentligt på marknadsföring under våren så kan det både göra att trädgårdsavdelningarna såväl som ehandeln får sig ett ordentligt lyft. Om jag tror rätt så har man inte velat slå på trumman för mycket för e-handeln utan man har velat starta sakta så att man har systemet på plats innan man gasar t ex genom att öka marknadsföringsinsatserna. Byggmax är trots att det inte är enkelt på sätt och vis lättare att analysera än många andra bolag på börsen (även om jag köpt in mig alldeles för dyrt och för tidigt).
En annan sak som jag har funderat lite på är om man kan dra några slutsatser från ägarlistan. Det finns en del ägare idag som verkar vilja vara anonyma. Det kanske är fel, men det är så jag förstår saken. Eventuellt så kan det vara ett sätt för någon att förbereda för ett bud eller för att kunna ta ett större grepp om bolaget. Naturligtvis är detta vilda spekulationer från min sida och ingenting annat. Det skall bli intressant att se hur kursen utvecklas under året. Om kursen tickar upp mot 35 SEK innan utdelningen så kommer jag att minska eftersom jag har relativt sett väl mycket aktier.
Per Haraldsson finns med bland de ledande befattningshavarna nedan:
https://om.byggmax.se/sv/ledande-befattningshavare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar