18 januari 2018

Hövding: Airbagkragar eller airbagvästar

Jag hittade på Shareville en youtubevideo som användaren OneTouch delade i en kommentar. Det är inte en direkt konkurrent till Hövding, men det är heller inte helt olikt.



Hövding används inte av de som kör landsvägscykel för att när man kör landsvägscykel så ligger man  ibland ganska framåtböjd (för att minska luftmotståndet) och då funkar inte Hövding så bra. Med andra ord så är Hövding gjord för cyklister som cyklar med en förhållandevis upprätt kroppsställning.

Enligt videon verkar företaget Dainese vara på god väg, om man inte redan har, att erbjuda airbagskydd för skidåkare. De har redan MC-kläder med airbagsskydd, se länk nedan. Förmodligen är ett bolag som Dainese närmre att erbjuda airbagskydd för landsvägscyklister än vad Hövding är. Förmodligen hade Dainese erbjudit ett ryggskydd med airbagfunktionalitet och inte en hjälm i ett första steg, men det kanske egentligen inte spelar så stor roll. Om man befäster sin ställning som ledande på airbagskydd så är det inte till Hövdings fördel.

Man kan så klart även vända på resonemanget och säga att det är positivt att olika typer av airbagskydd dyker upp eftersom det kommer att öka acceptansen och på så sätt driva försäljning för Hövding.

Det som lite oroar mig är att Hövding är inte positionerat mot de som lägger riktigt mycket pengar på sin cykling. De kommer förmodligen Dainese att ta hand om. Det finns säkert en del landsvägscyklister som kör runt på kolfiberhojar som skulle kunna lägga 4000 SEK eller mer på ett ryggskydd med airbagfunktionalitet. Jag kan ha fel, men det är vad jag tror. Det kan också vara så att vardagscyklisterna och racercyklisterna utgör två olika marknader och att det är klokt att inte försöka vara i båda kategorierna. Framtiden får utvisa.

Länk - MC-skinnställ med inbyggd airbag:
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Dainese-D-Air-Racing-Misano-1-PC-Perforated/SubProducts/Dainese-D-Air-Racing-Misano-1-PC-Perforated-0021&Currency=EUR&Locale=en_IE&gclid=EAIaIQobChMI_LL9-Zbi2AIVCEMZCh37RwvGEAAYASAAEgJh0PD_BwE

Dainese är inte ensamma om att erbjuda skydd för MC-förare, även t ex Helite har en väst som skyddar MC-förare, se nedan:



Ingenting av ovanstående är nytt. Det har funnits ett par år och verkar vara ganska så populärt. Sannolikt kommer det att komma ett företag som erbjuder liknande produkter som Hövding för vardagscyklister. Jag skulle exempelvis inte bli förvånad om man snart skulle kunna köpa en hjälm liknande den ovan även för cyklister. Eftersom många idag använder reflexvästar när man cyklar så har man redan till viss del vant sig vid konceptet att ta på sig en väst när man cyklar. Jag skulle misstänka att en ny aktör hade lagt till en något högre krage på västen för att ge visst skydd åt huvudet också. Till skillnad från MC-hjälmar så går cykelhjälmar inte ner över öronen. Ett fördel med en väst skulle förmodligen vara att man inte behöver något godkännande i t ex USA för att få sälja. Man utger sig inte för att vara en ersättningsprodukt till en hjälm. En annan fördel skulle kunna vara att man får en enklare utlösningsmekanism av airbagen genom att man istället för mjukvara har ett snöre som sitter fast i styret. Om man har en kolsyrepatron i västen bör detta innebära att man inte behöver något batteri utan att man klarar sig med helmekanism lösning. Det kan även innebära att man kan byta kolsyrepatronen relativt enkelt, t o m kanske på egen hand, om västen blåses upp.

Jag tror att Hövdings lösning är bra och jag tror att det finns en framtid. Om det kommer en väst likt den som Helite säljer till MC-förare även för cykel så skulle det kunna bli en konkurrent. Vi får se. Att airbagskydd har en framtid kan man nog i alla fall känna sig hyggligt säker på, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar