27 november 2017

Hövding: Team Sportia, Sportamore, Cykelkraft och tyska cykelhandlare

I helgen var jag och skulle köpa julklappar. Det gick sådär, men det som var intressant var att Team Sportia-butiken hade en stor reklambanner för Hövding utanför butiken. Det var naturligtvis trevligt att se för en aktieägare som mig.

Hövding började säljas via Team Sportia under våren 2016. Man hade sedan tidigare sålt produkten via Intersport, men om min Peter Lynch-spaning stämmer är det nu Team Sportia som är den främsta kanalen för Hövding bland de etablerade sportkedjorna. Team Sportia har ungefär 80 butiker enligt sin hemsida och jag gissar att den butiken som jag besökte hade 20-30 stycken i lager vad jag kunde se. Om man har 20-30 stycken i lager gissar jag att det är ungefär så många som man säljer på en månad. Förmodligen var den butiken som jag besökte inte fullt ut representativ, men det är ändå intressant. Hövding har fått en framskjuten position marknadsföringsmässigt hos en hel del återförsäljare som jag ser det. Reklambannern som hängde utanför den Team Sportia-butik som jag besökte är nog pricken över i:et, men jag tycker även att den lyfts fram exempelvis hos mindre cykelhandlare.

En annan observation jag har gjort vad gäller Hövding är att man har sänkt priset. Numer är det inte svårt att hitta en Hövding för runt 2200 SEK istället för 2700 SEK som de kostade för ett tag sedan. Det är intressant och kanske något som kan driva försäljning under Q4.

Min gissning är att Team Sportia med sina butiker säljer omkring 5000 Hövdingar under 2017. Det kan låta mycket. Om man tittar per butik så blir detta ca 60 per butik och år eller om man hellre vill ca 5 per butik och månad. Det är möjligt att det är väl tilltaget och att den butiken som jag tittade i var en av få som säljer i större skala, men jag har svårt att tro att det skulle vara så. Hjälmanvändande är på uppåtgående och jag tror att en Hövding är en ganska populär present att ge till någon som cyklar (och som man inte vill skall slå sig i skallen - fast då hade man kanske inte heller köpt en present för över 2000 SEK).

Det som jag tycker talar för att Hövding säljer bra är som sagt bland annat för att en av de viktigaste återförsäljarna väljer att ha en stor banner. Kanske har Hövding betalat för denna och kanske är det inte ett tecken på att man säljer bra utan att man från Hövdings håll känner att man måste vidta åtgärder för att få igång försäljningen på riktigt. Det behöver inte vara nödvändigtvis dåligt, men förhoppningsvis handlar det om att Team Sportia vill investera i marknadsföring för att de ser att det ger bra avkastning och inte att det beror på att Hövding känner att de måste satsa för att få igång försäljningen.

Det som talar för att Team Sportia har ganska bra snurr är att produkten även går att sälja hos Sportamore och Cykelkraft. Min gissning är att de inte är intresserade av att lagerhålla en produkt som de inte tror kommer att generera försäljning. Det är tämligen självklart, men ändå intressant. En liten cykelhandlare där någon från Hövding svänger förbi och frågar om han/hon är intresserad av att sälja Hövding skulle nog kunna tänka sig att svara ja bara för att den ser snygg ut i skyltfönstret. En e-handlare har nog inte riktigt samma anledning att ta in en produkt och jag ser det därför som positivt att Sportamore och Cykelkraft väljer att ta in produkten. Jag vet inte riktigt hur saker och ting funkar inom detaljhandeln ska jag villig erkänna, och det är möjligt att jag är fel ute. Det är kanske så att Hövding betalar för att få vara representerade på Sportamore, men jag tror det knappt.

Det som ytterligare talar för att det kan bli en bra rapport är att nu har den tyska distributören haft ett tag på sig att försöka få igång försäljningen. Det är kanske fortfarande så att försäljningsboomen i Tyskland ligger en bit in i framtiden. Det som talar för det är att man tog in mer pengar för att kunna satsa mer på marknadsföring av produkten i länder som t ex Tyskland (om jag inte läste prospektet för slarvigt).

Det är möjligt att jag är fel ute i detta och det är möjligt att jag ser det jag vill se. Hövding kanske betalade för att Team Sportia-butiken som jag besökte skulle ha den stora bannern. Att Sportamore och Cykelkraft har valt att ta in produkten har kanske varit en årslång kamp från Hövdings sida. Det är kanske villkorat så att om man inte säljer ett visst antal så åker produkten ut från sortimentet och får aldrig komma tillbaka. Det är svårt att veta med säkerhet.

I övermorgon onsdag kommer rapporten och jag tror att det kan handla om 10 000+ Hövdingar sålda under kvartalet. Om det skulle bli under 10 000 Hövdingar så kommer jag att bli bekymrad. Jag tycker att bolaget känns intressant, men det är stor osäkerhet och hög risk som jag ser det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar