11 augusti 2017

Portföljuppdatering - Axfood

Det har hänt en del i portföljen under sommaren. Jag har bland annat minskat i Telia och köpt Capio ganska ordentligt, minskat i Hövding och fyllt på med Tobii-aktier. För närvarande ser portföljen ut enligt nedan:

2017-08-11
Axfood 17,6%
Telia 17,1%
HM 13,4%
Capio 11,8%
Trelleborg 8,6%
SEB A 7,8%
Skanska 6,9%
Tobii 5,8%
Hövding 5,2%
Duni 4,4%
Fingerprint 1,2%

Det finns lite torrt krut, men jag har köpt på mig mer än vad jag hade tänkt mig den senaste tiden och jag funderar snarare på att minska min exponering mot aktiemarknaden än att öka. Eventuellt så kommer jag att titta lite på att köpa någon Bear-ETF, men det är långt i från säkert. Mitt track record i att tjäna pengar på nedgång är långt ifrån imponerande.

De aktier som jag har i portföljen har många ganska bra direktavkastning och många har även relativt icke-konkjunkturkänslig verksamhet. Många av innehaven har som jag ser det ganska bra triggers, medan andra är stabila innehav som ligger som en bas i portföljen.

Mina tankar kring det största innehavet Axfood är följande:

Axfood 17,6%
Många av de som är negativa gentemot Axfood brukar lyfta fram att det är för dålig tillväxt. Ibland lyfts det även fram att man ligger tvåa efter ICA på premiumskalan, dvs man når inte på samma sätt de konsumenter som är beredda på att betala premiumpriser på samma sätt som ICA.

Det första argumentet är svårt att argumentera emot. Det är inte mycket till tillväxt när det kommer till Axfood. Man växer och tar marknadsandelar enligt egen utsago, men det handlar inte om någon "hockeyklubba". Jag tror att man på sikt kan komma att växa ganska bra. I takt med att man får igång e-handeln så kommer man att skapa en intressant kanal till många kunder och då finns det möjlighet att lägga till fler produktkategorier eller att skapa intressanta samarbeten.

Vad gäller konkurrensen mot ICA så tror jag att marknaden står inför en större omstöpning. ICA har med sitt upplägg svårare att ställa om än Axfood. ICA-handlarna är självständiga till viss del och sätter sina egna priser så vitt jag förstår. Att ICA är en paraplyorganisation för ett stort antal handlare är ingen fördel när det kommer till e-handel. Idag måste man välja vilken ICA-handlare man vill handla från när man handlar online och, om jag förstår saken rätt, varierar pris och utbud baserat på vilken handlare som man väljer. Det är inte typisk e-handel och jag tror inte att det är framtiden. Intressant nog så verkar även ICA inse att "dark stores" är framtiden och om jag läste rätt i ett nyhetsbrev från SHB så planerar man för att öppna en "dark store". Det skall bli intressant att se hur man presenterar detta på bred front när det kommer till lansering. Gissningsvis så kommer det att gå ut någon kompensation till de olika ICA-handlarna som "drabbas" av att kunder inom deras upptagningsområde väljer att handla från ICA centralt istället för via deras butik. Jag har varit inne på det förr, men det kan sägas igen. Min gissning är att Axfood kan ta marknadsandelar i samband med omställningen till online.

Vad gäller var i premiumskalan som Axfood befinner sig så tror jag eventuellt att Mat.se kan komma att spela viss roll. Jag har sett att Mat.se flyttar till större lager och förmodligen så når Mat.se en hel del kunder som tidigare handlat på ICA. Anledningen till att jag tror så är att det till stor del förmodligen är höginkomsttagare som handlar via Mat.se och att många av de tidigare handlade på ICA innan de bytte. Det finns säkert de som tidigare handlade på Coop, Hemköp (Axfood), Willys (Axfood), Citygross eller något annat, men eftersom ICA har 50% av marknaden och inte har lågt pris som sitt främsta säljargument så tror jag att övergången från ICA till online-handlare är större än från många andra.

Något annat som talar för Axfood är att man har en väldigt kompetent huvudägare i Axel Johnson-koncernen. Man är på inget sätt nybörjare när det kommer till detaljhandel och man har möjlighet att ta beslut enkelt med Axfoodkoncernens bästa för ögonen. Det är mycket möjligt att man i framtiden kommer att göra en del uppköp som förvånar lite. Man håller på att bygga upp en effektiv e-handel och när man har logistikapparaten på plats kan man integrera andra verksamheter på ett relativt enkelt sätt. En idé är att man förvärvar Linas Matkasse eller Matsmart (om priset är rimligt). Det som talar för att man skulle kunna tänka sig ett sådant upplägg är att man idag redan har Mat.se och Middagsfrid bland sina kanaler.

Det finns mycket som är osäkert när det kommer till aktieinvesteringar och spekulationer om hur framtiden kommer att te sig, men en sak som jag ser som relativt säkert är att vårt sätt att handla matvaror kommer att ändras inom den närmsta åren. Ett bra exempel på hur nya grepp letar sig in i hur vi handlar är Max hamburgerrestaurang. Jag tycker att deras expresstationer där man själv väljer vid en skärm är väldigt bra. Det ökar kundupplevelsen (jag behöver inte köa för det finns fler skärmar än kassor, det finns information om de olika menyerna, jag har örnkoll på vad olika saker kostar mm) och det ökar naturligtvis lönsamheten för Max (färre som arbetar i restaurangen, bättre merförsäljning mm). Om jag förstod poddcasten Kapitalet rätt så kommer McDonalds i Sverige att gå över till ett liknande system där man beställer först och sedan tillagas maten. Det skulle förvåna mig väldigt om McDonalds inte kommer att ha samma möjligheter att beställa själv via en skärm som Max har. (Det kanske redan finns förresten) I takt med att konsumenter vänjer sig vid denna typ av beställningsskärmar så kommer de sannolikt även att leta sig in i framtidens matvarubutiker. Tänk att du beställer via en skärm, antingen hemifrån eller i butiken, och sedan får du varorna automatiskt hämtade och placerade i din korg medan du kan läsa twitter, facebook, kolla börskurser mm. Alla varor måste inte hämtas på det sättet. Delikatessdiskarna kan man ha kvar så att man kan provsmaka sig fram till den perfekta salamin medan en robot plockar ner havregryn, mellanmjölk och ketchup i kundkorgen. Med tanke på att alla reservdelslager som jag har sett de senaste åren hos storföretag i princip är helautomatiserade är det nästan konstigt att det inte redan finns.

Det fina med att det kommer att hända mycket inom dagligvaruhandeln är inte i första hand att Axfood kan ta marknadsandelar utan, som jag ser det, att marginalerna kan gå upp. På lång sikt så kommer marginalerna kanske att gå ner igen, men innan marknaden har anpassat sig till att kostnaderna för butikerna blir lägre så kommer det förmodligen att kunna bli en bra period för butiker som Hemköp, Willys, Mat.se och andra kanaler som Axfood har.

Jag känner mig ganska trygg med Axfood-innehavet och har inga direkta tankar kring vad som kan vara möjliga kurser. Dagens kurs runt 138 SEK tycker jag känns intressant sett till möjligheterna, men eftersom många av möjligheterna som finns ligger en bit fram i tiden så tror jag inte att kursen kommer att rusa. Mitt huvudscenario är därför att kursen kommer att tuffa på utan större svängningar varken upp eller ner under resten av året. Den fina direktavkastningen kommer förmodligen att göra att det inte kommer att bli några kursras.

Om inte bolaget kommer med nyheter som går tvärtemot vad jag tror på eller om det kommer nyheter om att t ex Amazon ska ge sig in i Sverige som helt ändrar förutsättningarna så kommer jag att ligga kvar under åtminstone resten av året (som det känns nu).

Det får bli Axfood idag enbart. Nästa gång ska jag skriva om Telia, mitt näststörsta innehav. Kommentera gärna om du har tankar kring morgondagens dagligvaruhandel, Axfood, ICA mm.

2 kommentarer:

  1. Hej och tack för en intressant genomgång. Du koncentrerar på Axfood, vilket är logiskt iom. att du äger dem, men hur ser du på faktum att det egentligen ej finns ngn direkt tillväxt att prata om i Sverige? Om vi tar ICA som exempel, sprider de sig till de baltiska länderna.
    Tankar kring detta?

    Tack för läsvärt inlägg.

    /Sofokles

    SvaraRadera
  2. Det har inte gått jättebra historiskt för ICAs utlandssatsningar som jag ser det utan man har lyckats bäst på hemmaplan, dvs Sverige. Det är möjligt att jag har fel och jag är inte expert på ICA, men det är i alla fall vad jag tror. Utlandssatsningarna för ICA intressanta, men eftersom det förmodligen är svårt att kopiera upplägget i Sverige så innebär det att man måste använda en till viss del annorlunda affärsmodell. Även om jag ser risker så är jag ändå positiv till att ICA vill växa i andra länder, men eftersom jag tror att mycket kommer att ändras de närmaste fem åren inom dagligvaruhandeln så köper jag hellre Axfood än ICA eftersom jag tycker att Axfood är mer välpositionerat för en sådan förändring. Det kanske även kan bli tufft att expandera geografiskt samtidigt som man ställer om till online.

    Naturligtvis behöver man inte välja. Jag ägde även aktier i ICA tidigare i år, men efter lite funderande så kom jag fram till att jag helst bara ägde Axfood inom dagligvaruhandeln. Om man är mer försiktigt lagd så köper man några aktier i Axfood och några i ICA, som jag ser det.

    SvaraRadera