Den senaste tiden så har jag tänkt mycket på cyklar. Jag tycker att det är intressant med elcykeltrenden och jag gillar att cykla. Man pratar ofta om spartips och jag tycker att ett av dem bästa är just att cykla istället för att åka bil eller faktiskt kollektivt (även om om besparingen i detta fall inte är lika stor). Förutom att spara pengar så får man motion och frisk luft, samt så klart att man väljer ett miljöriktigt alternativ.
När det kommer till pendlingstid så är det inte alltid så att man sparar tid jämfört med att köra bil eller åka kollektivt. Ibland gör man jämförelsen väl fördelaktig för bilåkandet dock, som jag ser det. T ex är det inte alltid att man kan parkera där man jobbar och då får man snabbt addera många minuter till på att leta upp parkeringsplats någon annanstans. Samma sätt med kollektivtrafiken, även om jag gillar att åka pendeltåg, buss mm så gillar jag inte när det blir förseningar och det händer ofrånkomligen ibland när saker brinner upp, folk springer på spåren eller tåg/bussar brakar samman. För alla som gillar statistik så handlar det inte bara om väntevärde (vilket i detta fall skulle kunna antas vara medelvärde) utan även varians. För bil/kollektivtrafik är ofta variansen större än när man cyklar. Om man sköter sin cykel så är risken för missöden ganska liten och det kommer att ta ungefär lika långt tid att cykla varje dag av den enkla anledningen att man inte är så beroende av externa faktorer som t ex man är när man kör bil. Blir det bilkö så får man snällt vänta. Cykelköer tillhör det mer exotiska inslaget och om man får uppleva en sådan så bor man helt klart i ett cykeltätt område.
Även om det tar längre tid att cykla så tycker jag att man kan se detta på ett lite annat sätt än vad kanske många andra gör. Min gissning är nämligen att många har svårt att få tid till träning, i synnerhet småbarnsföräldrar. Om man cykelpendlar kan man se det som att man får en timmes träning på tjugo minuter (om det tar 40 minuter med bil och 60 minuter med cykel). Det är ganska bra tidsutnyttjande. Naturligtvis kan man argumentera att man kan ringa samtal när man sitter i bilen och att man kan läsa mail när man sitter i bilkö, och det är naturligtvis sant, men man får i alla fall inte träning. Även om jag tycker att det är svårt att prata i telefon samtidigt som jag cyklar så kan man ofta få en del gjort när man sitter på cykeln och trampar till eller från jobbet. Många av de problem som man brottas med på jobbet kan man ganska bra processa i lugn och ro på cykeln, och ibland kommer man fram till ganska bra lösningar.
Det finns ett ganska bra argument för att inte cykelpendla som gäller i vissa fall och det är säkerhet. Man är utsatt som cyklist och även om man gör vad man kan med reflexer, bra lampor mm så är man mer utsatt än man är som bilist eller tåg/busspendlare. Lyckligtvis finns det ganska bra cykelvägar på många ställen i Sverige och även om det kan bli ännu bättre så finns det ofta möjlighet att stora del av sträckan mellan jobb och hem cykla på cykelbana eller småvägar med lite biltrafik. Jag tycker att det kan vara ganska trevligt att ta avstickare när man har möjlighet för att variera sig lite. Om man utforskar sin omgivning så hittar man ofta ganska bra vägar, kanske en väg genom en park eller skogsparti som blir en liten utmaning till och från jobbet.
Enligt mitt sätt att se finns det två olika huvudsätt att cykelpendla - med eller utan elmotorassistans. Man kan dela upp det på fler sätt, men det är så jag ser det och man kan som sagt resonera på andra sätt. I fallet med elassistans så slipper man komma fram särskilt trött och svettig till jobbet. Man kan utan större problem pendla 15 km enkel väg till jobbet, som jag ser det, med elassistans. Det tar nog cirka 45 minuter. Om man pendlar samma sträcka utan elassistans så gäller det att ha en ganska bra cykel som jag ser det. Man kan cykla 15 km enkel sträcka någon enstaka gång och tycka att det är trevligt, men i det långa loppet så tror jag att det krävs en bra cykel för att man ska tycka att det inte blir för jobbigt. Det är naturligtvis svårt att generalisera och det finns säkert exempel på personer som cyklar flera mil varje dag på rishögar, men jag tror att de tillhör undantagen.
Vad man anser är en bra cykel kan naturligtvis variera och beror både på budget och hur man hade tänkt använda sin cykel. Om jag idag skulle köpa en pendlingscykel så hade jag nog köpt en cyclocross. Jag är verkligen inte någon expert, men om jag gick i köptankar så skulle jag titta på Cannondale CAADX 105, se nedan:
Länk till sajt som säljer cykeln:
https://www.cyclestore.com.se/cannondale_caadx_105_cyclocross_bike_2017-ID_70745?c=SEK&gclid=CJKjz8f2zdICFQfPsgod6IsP0Q
Det finns många filmer på youtube om cyklar och vad man ska ha för cykel för att pendla. En som jag tycker är ganska bra är följande:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar