15 februari 2017

Pendla med elcykel

Ett av de bästa spartipsen som jag ser det är att cykla istället för att köra bil. Det finns absolut tillfällen då det inte är lämpligt eller går att köra bil, men i väldigt många fall går det att cykla. Förutom att man sparar pengar och får motion, vilket är de två uppenbara fördelarna, så tycker jag en väldigt stor fördel är att man slipper leta efter parkeringsplats och betala parkeringsavgift. Egentligen är parkeringsavgifter en ganska liten del av totalkostnaden för att ha bil, dock känns det för mig jobbigt att betala 100-150 kr för att bara parkera. Även mindre summor kan jag tycka är jobbigt.

Eftersom jag har nästan två mil till mitt jobb från där jag bor så tycker jag att det är i längsta laget att cykla. Egentligen är det inte avståndet i sig och inte heller tiden som är avgörande för att jag tycker som jag tycker utan det handlar framför allt om att jag hade varit tvungen att duscha på jobbet. (Det finns säkert de som resonerar annorlunda, men efter två mil på cykel så är jag svettig och vill duscha.) Det i sin tur leder till att man får planera lite och om man inte vill ta med sig ombyte så får man se till att ha det på jobbet i förväg. Det blir lite för mycket runt omkring för att jag ska tycka att det är en helt bra lösning. Allt är så klart individuellt och jag vet att det finns många som inte resonerar som mig utan tycker att det är en ypperlig lösning.

Den senaste tiden så har jag funderat på om jag skulle byta ut nuvarande pendlingsuplägg - cykel 10 minuter, tåg 15-20 minuter (inklusive lite väntan) och promenad 5 minuter - till cykla med elcykel 50 minuter. Vad gäller tidsaspekten så skall man säga till det nya alternativets försvar att tiden 50 minuter har låg varians. Det kommer inte att bli så mycket störande faktorer utan det kommer att ta ganska exakt 50 minuter att cykla. I det nuvarande upplägget kan det variera en del eftersom tågen går mer sällan om man åker hem sent eller om det hänt någon olycka eller liknande.

När man tittar på elcyklar så tycker jag att det finns tre huvudalternativ:

1. Köpa en relativt billig elcykel, tex en elcykel från Biltema för 8 000 SEK. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Elcykel/Elcykel-City-Sport-28-3-vaxlar-2000036590/

2. Köpa en dyrare elcykel tex en Verve Steps från EcoRide för 24 000 SEK. 
http://www.ecoride.se/elcyklar/26-verve-elcykel-hybrid-steps-mittmotor/

3. Inte köpa en elcykel utan istället en vanlig bra pendlarcykel, tex en Nishiki Pro Air för 11 000 SEK.
http://www.nishiki.se/kollektion/hybrid/pro-air

4. Strunta i att cykelpendla, fortsätta att åka tåg och köpa en cool hoj till den korta sträckan mellan hem och station, tex en Johnny Loco Delivery Seal.
https://johnnyloco.com/shop/catalog/product/view/id/29/s/delivery-all/category/49/#92=131&137=4

Efter att ha läst lite på nätet så tycker jag man kan konstatera att utvecklingen inom elcyklar går snabbt. Idag är det mittmotorer som gäller, vad jag förstår, och de något år gamla lösningarna med motor i framhjulet eller i bakhjulet känns inte längre så spännande. Om man vill ha en elcykel med mittmotor, dvs en motor som inkluderar framdrevet (eller?), från en av de kända tillverkarna som Bosch eller Shimano så har jag kommit fram till att man idag får betala runt 20-25 kSEK. Min gissning är att det prisintervallet kommer att gå ner i takt med att fler aktörer ger sig in i matchen.

När det kommer till vad som skiljer de olika motorerna åt så går det naturligtvis att jämföra effekttal och liknande, men det säger egentligen inte så mycket. Naturligtvis säger det en del, men inte hela sanningen. Eftersom prisskillnaden är väldigt stor mellan Biltemas cykel och andra alternativ så kan man fundera på om kvalitetsskillnaden verkligen motsvarar prisskillnaden. Man kan resonera olika. Å ena sidan kan man säga att om jag nu skall sitta på cykeln nästan tio timmar, knappt en timme enkel väg, i veckan så ska den vara bra. Det är värt en hel del pengar att den är bra. Å andra sidan så kanske jag tycker att en billigare cykel är fullt tillräcklig och risken finns så klart att jag inte tycker att det är en så bra idé när jag väl sjösätter det hela. Jag kanske kommer att ligga på mitt kontorsgolv och flämta efter andan fram till lunch varje dag, oförmögen att sätta på min dator, och inte leverera enligt plan. I sådant fall måste jag kanske avbryta det hela och då är en förlust på 8 000 SEK bättre än en på 24 000 SEK.

Ni förstår säkert vartåt det lutar. Det finns en annan faktor också. Cyklar försvinner ibland och en dyr cykel försvinner oftare än en mindre dyr cykel. Risken att cykeln ska bli stulen gör också att Biltema-cykeln känns lockande.

Nästa steg blir förmodligen att provcykla. Jag har redan cyklat på några olika elcyklar och jag tycker att det funkar väldigt bra.

Är det någon som har varit i liknande situation eller som sitter inne på annan intressant information så får ni gärna kommentera.

3 kommentarer:

  1. Jag har en mil till jobbet och var i samma sits som dig. Jag vill cykla men vill inte bli hoppas svettigt och behöva duscha. Därför köpte jag en elcykel. Jag köpte en Hibike för ca 20000kr. Yamaha motor men mycket bra kvalitet. Tänk på att cyklar som har bosh, shimano eller Yamaha centermotor är kvalitetscyklar som håller. Du kan tänka dig kvaliteten av en biltema elcykel?
    Tänk på att du kommer behöva goretex eller liknande jacka, byxor och varma handskar så kan du cykla nästan året om. Det blir några tusenlappar med.
    Jag tycker att det är värt varje krona. En hel frihetskänsla som låter en återhämtning :) lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hej Patrik!

    Tack för din kommentar. Du har säkert en poäng och jag tror absolut att det finns en kvalitetsskillnad, men eftersom det handlar om det dubbla eller tredubbla så tycker jag att prisskillnaden är väl stor. Det jag tror är att det är en skillnad på mittmotor och framhjuls/bakhjulsdrivet.

    Just nu lutar det faktiskt åt att jag inte köper någon elcykel. En prislapp på 20 000 SEK gör det inte så intressant längre. Förutom prislappen så tycker jag att det känns lite jobbigt att veta att man måste ladda batteriet för att kunna ta sig hem eller till jobbet på ett bra sätt. Cyklarna är förhållandevis tunga så skulle man missa att ladda så skulle det kunna bli tungt (om man inte köper ett riktigt ordentligt stort batteri så klart). En annan sak som jag inte riktigt gillar är att det inte går så enkelt att meka med en elcykel och jag gillar inte tanken på att ha en motor som kärvar som måste bytas ut för ganska många tusenlappar.

    Det är möjligt att om man kan få tag i en förhållandevis lätt cykel med mittmotor som är snygg för runt 10 000 SEK så hade jag tänkt annorlunda, men jag tror att det dröjer några år innan priserna når dit. Det är också möjligt att jag hade resonerat annorlunda om jag inte kunde pendla med cykel och tåg/buss på ett bra sätt idag, men det kan jag och det kommer som det ser ut i dagsläget också bli vad jag fortsätter med. När det blir varmare kommer jag kanske att ta min racer och köra till jobbet ibland. Naturligtvis blir det med dusch på jobbet, men när det bara sker ibland så kan jag leva med det.

    Jag har inte bestämt mig helt, men det lutar åt att det inte blir en elcykel. Det som skiljer din och min situation förresten är också avståndet. Jag har 2 mil enkel väg. Det gör också att jag kanske tror att det blir väl långt även med en elcykel.

    SvaraRadera
  3. Vad gäller motor kan jag varmt rekommendera Bafang Max Drive, vilket ger en väldigt bra motor utan att bli alltför dyr. Fördelen med kinesiska komponenter är också att det går att köpa billiga reservdelar, batterier och tillbehör från exempelvis aliexpress.com.

    Själv köpte jag en XC-E 275 Cliff från XXL med ovan nämnda motor. Cykeln väger c:a 20 kg och kostade 12 tkr på vårrea. Nu njuter jag varje dag av min pendling!

    SvaraRadera