04 december 2016

Matse: Det riktiga hotet och vad jag hade gjort

Jag satt och läste igenom mina senaste inlägg om Matse under dagen och funderade lite på om det skulle vara en idé att skippa Doro, som inte övertygar, och flytta över pengarna till Matse. Det var en idé och jag har inte funderat klart, men när jag satt och funderade så övervägde jag lite för- och nackdelar. Den stora fördelen för Matse är att marknaden växer i rekordfart samt att kunder generellt sett är ganska lojala, dvs har man väl en gång vunnit över en kund så är det stor sannolikhet att kunden kommer att stanna. Det finns andra fördelar, men den stora fördelen ser jag den starka tillväxten som.

När det kommer till nackdelar så har jag pratat mycket om ICA, Coop och andra svenska spelare, men om man tittar utomlands så är det inte där man ska leta efter hot. Det stora hotet är förmodligen Amazon eller Google. Amazon har enorma muskler och i "the everything store" så ska man naturligtvis kunna handla mat. Amazon har inte vad jag vet visat något större intresse för att köpa upp konkurrenter när man går in på en ny marknad. I Storbritannien satte man upp sina egna center och gick i direkt konkurrens med Ocado, som är att likna vid Matse och Mathem fast med ganska många års försprång. Google har kört igång sin hemleveranstjänst och det är uppenbart att företagare i framtiden inte bara ska köpa reklam av Google, utan man ska köpa en reklam- och leveranstjänst av Google. Mat är nyckeln till att etablera en direktlina hem till väldigt många hushåll. För att kunna erbjuda en bra tjänst teamar Google upp med bland annat Costco, vilket jag personligen tycker verkar vara en intressant kombination (Jag gillar Costco).

Risken är alltså att mat på nätet är framtiden, men att Matse inte kommer att vara del av den framtiden utan bara kommer att vara en notis i framtida historieböcker (för de kommer att handla om mat på nätet - jag är avundsjuk på framtidens skolbarn :) ). Det är verkligen att dra saker till sin spets och det är inte säkert att det blir så, men utvecklingen i Storbritannien är oroväckande (och då pratar jag inte om Brexit utan om att det går dåligt för Ocado). Varför skulle saker bli annorlunda i Sverige? Kan det vara så att Amazon tycker att Sverige är för litet för att vara intressant och att man helt enkelt inte kommer att gå in i Sverige på väldigt lång tid? Pratar ICA med Google om en gemensam tjänst? (Jag skulle bli väldigt förvånad om det är så)

Jag har tidigare sagt att jag tycker att Matse inte riktigt har någon edge mot sina konkurrenter, dvs något som särskiljer, eller "Unique Selling Point" om man vill. Det är möjligt att jag inte ger sajt och app tillräckligt mycket fokus, men även om de är lite bättre i nuläget så känns det som något som konkurrenter relativt snabbt kan ta igen. Likaså är det med leveranstjänsten. Den är bra, men jag kan inte riktigt se att det är en långsiktig konkurrensfördel. Jag hoppas att jag har fel och jag är inte expert på detta, men min hypotes är i alla fall att de möjliga fördelar som man har idag inte behöver vara fördelar imorgon.

En av mina drömmar är att Matse ska bli postombud eller Schenker-ombud eller på annat sätt kunna erbjuda något som inte de andra aktörerna kan erbjuda. Om det skulle komma ett pressmeddelande som säger något i den stilen så hade jag sett det som mycket positivt.

En annan sak som jag gärna hade sett är att man går mer mot volymrabatter, likt Costco. Jag hade gärna köpt tio-pack tandkräm på nätet och jag tror inte att man ska underskatta hur många som är intresserade av att köpa stora volymer. Tandkräm är kanske inte det bästa exemplet, men diverse träningsdrycker i storpack tror jag skulle kunna driva försäljningen riktigt ordentligt. Det verkar tyvärr inte som att Matse är inne på detta spår, vilket är lite synd. I min värld finns det en supertydlig logik i att köpa mycket och få det levererat hem.

En ytterligare sak som jag tycker att man missar är att man inte utnyttjar filter i den grad som man skulle kunna göra. Jag tänker att man skulle kunna filtrera fram produkter utifrån t ex sockerhalt i kombination med näringsinnehåll. Det skulle finnas möjlighet att söka på "bönor", klicka i "konserv" och sortera efter proteinhalt. Det är svårt att göra i en fysisk butik.

Den sista saken som jag tycker att man ska fokusera på är att öka utbudet. Om jag hade bossat på Matse så hade man haft det största konservutbudet i världen. (Det är nog inte så svårt att ha världens största utbud av konserver tänker jag) Det kostar betydligt mindre för en onlinehandlare att ta in en ytterligare produkt i sortimentet än vad det kostar för en fysisk butik och det är man dålig på att utnyttja tycker jag. Att satsa på att ha de färskaste grönsaker som alla andra tycker jag inte är så spännande och jag är lite tveksam till att det är rätt väg framåt. Det är att gå samma väg som alla andra och det är väldigt svårt att avgöra för en kund.

Det är mycket som jag har skrivit tidigare. Kommentera gärna.

En länk:
https://techcrunch.com/2016/09/28/googles-home-delivery-service-google-express-hits-new-england/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar