06 september 2016

Matse: ICA pratar om framtiden

ICAs Sverigechef blev nyligen intervjuad med anledning av den digitala utvecklingen. Det är alltid trevligt med personer som är ödmjuka inför egna utmaningar och tidigare tillkortakommanden, och jag måste erkänna att jag blev lite förvånad när jag läste artikeln. Jag känner inte till Anders Svensson sedan tidigare, men jag förväntade mig att en Sverigechef på ICA inte skulle vara så pass ödmjuk inför det skifte som vi står inför, men ibland blir man positivt överraskad.

Framförallt tyckte jag att det var intressant att han trodde att det skulle bli tufft för ICA-butiker på landsbygden. Det är lite stick i stäv med vad t ex Axfoods VD varit ute och sagt innan, nämligen att mat på nätet bara kan fungera i storstäder. För egen del tror jag att det kan fungera på båda ställena. Naturligtvis kan man inte förvänta sig att få varorna hemlevererade helt efter eget önskemål om man bor långt ute på vischan utan man får då snällt anpassa sig till att få varorna levererade när bilen har vägarna förbi. Om jag hade bott på landet hade jag kunnat leva med det. Det låter lite som att Anders Svensson ser e-handel som ett sätt att nå landsbygden. Jag kan ha fel, men det är så jag läser mellan raderna.

Det var också intressant att läsa att ICA tror på "dark stores", dvs anpassade plocklager för e-handel. Tidigare har man visat statistik som man påstår visar att det inte tar markant längre tid att plocka i en vanlig butik jämfört med en "dark store". Det verkar som att man har svängt i frågan och det tror jag att man har gjort rätt i.

Länk till artikeln:
http://digital.di.se/artikel/icas-sverigechef-vi-vill-leda-den-digitala-utvecklingen

På tal om "dark stores" och hur sådana kan se ut så finns det de spelare som har kommit längre än Matse, tex Ocado. För ett tag sedan hittade jag en intressant presentation med Ocados CTO som ger sin bild av hur han ser på Ocado och dess värden. Enjoy.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar