28 augusti 2016

Matse: Q2-rapport

Det var inte så mycket nytt i kvartalsrapporten som Matse bjöd på. Måns Danielsson upprepar mycket av vad han har sagt tidigare i sitt VD-ord. Det är bra att de etablerade aktörerna satsar på e-handel och att Matse gynnas av att allt fler får upp ögonen för mat på nätet. Precis som jag skrev i mitt förra inlägga så är det lite smolk i bägaren att Matse under Q2 växer marginellt mindre än marknaden i stort. Måns slutsats hade varit lättare att ta till sig om Matse växte snabbare än marknaden i stort.

Göteborg går bra och kommer att visa svarta siffror för helåret. Det är naturligtvis glädjande, men övriga sajter måste visa vinst snabbare än Göteborg. Stockholm går åt rätt håll, men svarta siffror känns långt bort. Tyvärr har även Malmö inte lyft som en raket. Malmö säljer för runt 1 MSEK i månaden och de ca 30 MSEK per månad som krävs för lönsamhet känns i nuläget som ganska långt bort.

Det är lite oroande att Stockholm tappar en del under Q2. Att Q2 är lägre än Q1 är enligt mönstret, men för Stockholm tycker jag att fallet känns lite oroande stort och jag hoppas att man kan se att augusti kommer in hyggligt starkt i Stockholm.

Att det är lite tuffare i Stockholm än i Göteborg känns inte så konstigt. I Göteborg har man varit verksam längre och kanske har man en fördel av att vara ett Göteborgsbolag. I Stockholm kom man in senare när redan Mathem hade ett grepp. Möjligen skulle man satsa på Skåne istället där man är ensam om att ha en egen logistiksajt. Frågan är dock om Mathem är den store konkurrenten.

I VD-ordet lyfts det fram att man snabbt kan växla upp med den tekniska plattform som man har byggt, vilket naturligtvis är bra. Frågan är varför man inte satsar stenhårt på marknadsföring för att utnyttja den potential som finns. Det verkar som att man har ganska bra koll på hur mycket som krävs för att få den omsättning som man vill ha och jag tolkar det som att man tycker att en tillväxttakt på 50% är vad man mäktar med. Prognoserna har hittills varit riktigt pricksäkra och tittar man på Q3-prognosen så ligger den på 63,5 MSEK eller ca 50% tillväxt. Man verkar med andra ord ha ganska bra koll på vad man gör och det är möjligt att jag är för otålig.

Följande är klippt från Q3-rapporten:



Q1-Q2 landade omsättningsmässigt på ca 144 MSEK. Det är bra och om man lyckas infria Q3-prognosen på 63,5 MSEK och får till en 50%-ig tillväxt även under Q4 så kommer man att landa på ca 300 MSEK, vilket är vad jag har hoppats på och räknat på tidigare. Min prognos är att man kommer att landa på 450 MSEK under 2017 och runt 600 MSEK för 2018 med vinst i enlighet med de finansiella målen.

Prognosen på 63,5 MSEK för Q3 antyder att man tror ganska starkt på augusti och september. Juli månad bjöd på ganska medioker tillväxt. Matse sålde för 10,8 MSEK jämfört med 7,9 MSEK för samma period förra året, dvs en tillväxt på 37%. Augusti kommer sannolikt att vara en månad som påverkas ganska mycket av semestrar och kommer därför knappast att bjuda på någon enorm omsättning. Om jag tänker rätt borde detta innebära att man planerar för att få ordentligt fart på försäljningen i september.

Om man tittar på försäljningsmönster för hösten baserat på 2015 års siffror så verkar hösten vara en period då många nya kunder kommer in och att man kan få se trappstegsliknande försäljningsökning. Göteborg låg och pendlade runt 11-12 MSEK under första halvåret under 2015, men efter sommaren lyfte man till 13-14 MSEK. Ett liknande mönster kan man se för Stockholm. Från 3,5 - 4,0 MSEK innan sommaren lyfte man till 5-6 MSEK under hösten.



Det ska bli intressant att följa Matse och jag tror att hösten kan bli riktigt bra. Man hör mer om mat på nätet och Matse-bilar tillhör inte ett helt ovanligt inslag i trafiken. Det finns dock orosmoln och jag skulle vilja se tydligare hur Matse ska bli branschledande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar