16 juli 2016

Rapporter om ICAs ehandel

Jag råkade på två rapporter som handlar om mat på nätet som jag tycker är intressant läsning, se nedan. En är en rapport från Konkurrensverket och den andra är en intressant studentuppsats från Örebro Universitet. Man kan konstatera två saker, dels finns det synergier att hämta vad gäller logistiken, dels är "dark stores" framtiden, dvs att använda butiker som plocklager är ingen långsiktig lösning.

Nedan finns även en länk till en artikel som handlar om Peter Muld som snart kommer att komma in på ICA som CDO - Chief Digital Officer, samt en länk till ICAs kapitalmarknadsdag från 2014. Peter Muld kommer att rapportera till Liv Forhaug som är Senior Vice President Strategy & Business Development. Det ska bli intressant att se om detta är en rekrytering som är del av något större. "Något större" är naturligtvis väldigt diffust, men jag tror att man måste ta en del modiga beslut om man ska kunna stöpa om bolaget för en ny verklighet där e-handeln är en stor del.

Det har nog sagts förr här på bloggen, men att bli störst på mat på nätet 2017 är knappast ett "stretched target" (tror att jag har använt exakt den termen tidigare för samma sak). Idag har ICA drygt 50% av marknaden och av den totala marknaden är omkring 1-2% online. Med lite marknadsföringsinsatser och hyggliga incitament för handlarna så ska det inte vara någon större match. Om man hade sagt att 2020 ska 20% av omsättningen komma från online, då hade vi snackat omställning och utmaning. (Just detta mål är kanske inte helt realistiskt, men jag tror att ni förstår poängen)

Det skulle vara intressant om någon vaken ICA-handlare startade en ICA-"dark store" i Stockholm enbart fokuserad på e-handel om det över huvud taget är något som ICA skulle gå med på. Om ICA inte skulle tillåta detta så skulle det vara intressant att veta hur ICA tänker kring "dark stores". Kommer dessa att hanteras av ICA centralt? Båda lösningar, dvs vanlig handlardriven affär och en ny typ av centralt driven affär, får en hel del följdeffekter och det skulle vara intressant att höra hur ICA tänker kring detta.

Det känns som att det snart får komma lite riktiga nyheter från ICA kring hur man ska ta sig an ehandeln. Det känns fortfarande som man är i startgroparna. Man har förvisso tagit fram ett gränssnitt så att kunder kan köpa online från olika ICA-butiker som valt att ansluta sig, men det är bara ett första steg i en större omställning. Jag tror att det pågår en del diskussioner inom ICA. En del personer verkar tro på ehandel och vill nog göra större satsningar, medan andra tycker att det är bra som det är och hellre ser att man satsar mer på egna märkesvaror, dvs fortsätter på inslaget spår. Jag vet inte om jag inbillar mig, men Per Strömberg, VD, verkar inte vara helt på vad gäller online och om han inte låter någon annan prata om det så väljer han ofta att lyfta fram att det inte bara handlar om online-försäljning utan om mycket mer. Det är lite oklart exakt vad "mycket mer" är alla gånger, men om "mycket mer" handlar om att ha digitala skyltar i butikerna, reklam via email och SMS, bra recept på hemsidan etc så tror jag att man till viss del missat poängen. Allt det är relevant, men om man på allvar vill bli en spelare inom online så gäller det att spela online-spelet och inte försöka trycka in online-kunder i fyrsisk affär-affärsmodell. Jag känner att jag upprepar mig själv, men hur som helst ska det bli intressant att se vad som händer den närmsta tiden.

Jag, som Matse-aktieägare, är naturligtvis på många sätt glad att ICA inte satsar så hårt. Min mardröm hade varit att ICA hade knutit avtal med Google Express Delivery eller liknande. Det hade fått mig att starkt överväga att sälja rubbet av alla mina Matse-aktier. Nu tror jag att det är högst osannolikt att något sådant skulle hända, men det är vad jag är rädd för. Faktum är att jag tror att det är mer sannolikt att Amazon köper Matse, men det är en annan story.

Återigen till ICA så kommer Johan Prom, idag på ICA, bli ny VD på Avanza. Det är en intressant utveckling och naturligtvis ska man inte dra för stora slutsatser av en sådan händelse. Johan Prom verkar inte stå i första ledet på ICA, bland annat har det inte skickats ut någon pressrelease att han slutar från ICA, och nu får han en högintressant position på Avanza. De flesta personer med karriärambitioner hade förmodligen tackat ja till en sådan tjänst. Om Liv Forhaug hade slutat på ICA och gått till något annat företag hade jag förmodligen sett detta som ett tecken på att hon inte tycker att det görs tillräckligt på ICA för att vara rustad för framtida utmaningar. Naturligtvis behöver det inte vara så om man slutar, men det skulle kunna vara en anledning till att sluta. Nu finns det dock ingenting som tyder på att hon är på väg att lämna, i alla fall ingen information som har nått mig. Kanske blir hon lockad över till Mathem i samband med att de går in på börsen under 2018 :)

Länkar:

Leveranser i hela Sverige, Konkurrensverket, 2016
http://www.konkurrensverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/rapport_2016-6.pdf

Varans väg till kunden av Victoria Andersson och Ida Kaupinen, 2015
http://www.handelsradet.nu/wp-content/uploads/2014/04/Varans-vag-till-kunden-%E2%80%93-En-studie-om-e-handel-med-dagligvaror.pdf

Artikel om Peter Muld, ICAs nye CDO - Chief Digital Officer
http://fri-kopenskap.se/nyheter/han-blir-icas-nya-digitalchef/

Online leadership by 2017, ICAs kapitalmarknadsdag 2014
https://ica-group-ir.creo.se/141210/ica_cmd_2014_online_2h22m01s

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar