Jag har tidigare skrivit att ICA gärna vill ses som någon som satsar på e-handel, men i själva verket är man ganska nöjd om kunderna fortsätter att komma till butikerna. Det är inte så konstigt när man tittar på hur deras affärsmodell ser ut med anslutna handlare som driver sina egna butiker.
Coop gick ut och sa för ett tag sedan att man skulle bygga en dark store i Stockholm och jag kommenterade detta lite kort i ett inlägg. Kimmo Björnsson kommenterade mitt inlägg och skrev att Coop haft en dark store (alltså en butik enbart för plockning till ehandelskunder, inte en butik med söndrig belysning) ett längre tag i Stockholm. En lite märklig nyhet alltså
eftersom det egentligen inte var en nyhet. Förmodligen handlade det om att man gör en större satsning på ehandel i Stockholm och man ville gärna få ut denna nyhet.
Coops ehandel tycker jag verkar vara riktigt bra, tyvärr skall jag väl tillägga eftersom det knappast gynnar Matse. Till skillnad från ICA så borde man ha en organisation som lättare kan ställa om till ehandel eftersom man inte har "oberoende handlare" på samma sätt som ICA. Det finns dock en lite märklig tvist på Coops ehandelssatsning. Den poäng som man skall samla i vått och torrt, på längden och på tvären, gäller inte om man handlar online. Du kan få t ex 5% rabatt för 4000 poäng om du handlar i butik, men inte om du handlar online. Intressant tycker jag.
Jag tror att detta handlar om att man vill hålla nere ehandlandet något och att man inte riktigt vet vad det skulle kunna få för konsekvenser om en massa kunder börjar ehandla istället för att komma till butiken. Inte helt otänkbart kommer kunderna att göra av med mindre pengar och det vill man så klart inte. Slutsatsen som jag tycker att man kan dra är att även Coop verkar vara lite ambivalenta i sin ehandelssatsning.
Jag har sagt det förr, men det kan sägas igen. Det är inte ofta som stora spelare lyckas ställa om när det sker stora skiften inom en bransch. Ganska ofta ritas kartan om i samband med dessa skiften. Jag hoppas att så blir fallet när mathandeln blir digital.
Insåg efter att jag skrivit inlägget att (ännu) en anledning till att man inte kan använda Coop-poäng online kan bero på att det är lite tekniskt besvärligt.
SvaraRadera