29 december 2015

Matse: En spekulativ påfyllning

Jag fyllde på med ytterligare aktier under gårdagen och det redan stora innehavet blev ännu större. Det är med lite kluvna känslor som jag ser på mitt köp. Sett till att jag redan är ganska hårt exponerad mot bolaget så var det inte så klokt och det gör mig tveksam till mitt köp. Jag tycker dock att aktien för under 10 SEK är ett bra pris. Enligt min prognos så kommer försäljningen att landa på 350 MSEK under nästa år. Om det stämmer så är dagens bolagsvärde runt 220-230 MSEK (baserat på börsvärdet plus skulderna på 20 MSEK i skuld till familjerna Mattsson och Brandberg) ganska attraktivt.

En anledning till att jag tror att det har dippat en del den senaste tiden är förmodligen att det finns en del personer som passar på att realisera en förlust under året. Om detta stämmer och det kommer lite positiva nyheter i samband med att man öppnar upp i Malmö/Lund/Helsingborg så tror jag att det kan få aktien att hoppa upp något. Det är möjligt att jag lättar lite på mitt innehav om kursen sticker upp över 11 SEK.

25 december 2015

2015 - en kort genomgång av min aktiehandel

Snart är 2015 historia och det börjar att bli dags att summera året. Vad gäller investeringar för min del så har det varit ett år med låg aktivitet. Det är inte mycket som har handlats under året och mitt största innehav Matse får hittills ses som ett misslyckande.

För att kort redogöra för året så började jag med ett äventyr i OLJA H. Jag kände mig förhållandevis övertygad att ett oljepris under 50 USD inte skulle hålla speciellt länge så jag gjorde ett spekulativt köp. Även om jag egentligen hade fel så lyckades jag tajma in en tillfällig återhämtning för oljepriset och det blev en ganska bra affär. I vanliga fall brukar jag vara OK på att tajma köp, men dålig på att hålla kvar vid aktier, tex Cellavision, Readsoft. I detta fall är jag nöjd med min säljtajming. Om jag hade hållit kvar vid dessa certifikat hade till idag hade jag varit i en sämre situation. 

Unders mars och april fyllde jag på med fler aktier i Matse. Jag hade fått upp ögonen för mathandel på nätet och tyckte att aktien under 12 SEK kändes som en bra affär. Eftersom aktien handlas under 10 SEK nu så var det naturligtvis inte helt bra så här i efterhand.

Strax innan sommaren gick jag in i Sportamore. Det blev en del aktier för 41,70 SEK under maj och ytterligare en del under juni för 40,30 SEK. Det var mycket som jag gillade med Sportamore - ehandel,  offensiv satsning på tillväxt, bra marginaler, en ledning som verkar veta vad man gör, en del "risker" som lyfts fram som jag inte tycker känns så allvarliga, etc. Jag hoppades även att listbytet för Sportamore skulle ha lite effekt, men det har uteblivit än så länge. Aktien har utvecklats sig helt OK, men viktigt att nämna är att en hel del av uppgången har varit de senaste dagarna under låg volym.

Under augusti lättade jag något på Matse-innehavet och sålde en del aktier för 12-13 SEK. Jag var även inne och handlade TeliaSonera för runt 50-lappen, vilket inte var det bästa. En snabb affär i Duni blev det också. Det blev också påfyllning i Avanza Zero.

I oktober när Telia Sonera gått ner en hel del fyllde jag på med ganska mycket mer aktier än jag hade sedan tidigare och när väl aktien rekylerade upp en månad senare så gjorde jag mig av med allt. Det gick mer eller mindre jämnt upp. Jag tror fortfarande på Telia och jag överväger faktiskt att det kan vara en bra idé att gå in i bolaget igen. För pengarna som jag fått loss gick jag in med mer pengar i Matse, denna gång för runt 10,50 SEK.

För 2016 funderar jag på att dra mig ur Avanza Zero. Det är möjligt att det kommer att fortsätta uppåt under 2016, men jag börjar bli tveksam till att det finns så mycket mer att hämta. Räntehöjningar, oro i världen, kvantitativa lättnader som börjar bli svåra att överträffa, Kinas ekonomi som kanske inte kommer att växa fullt så fort som man hoppas etc.

Jag har en tidigare haft tankar om att man skulle kunna variera tiden som man förväntar sig hålla ett innehav beroende på hur man ser på den långsiktiga trenden. I nuläget ser jag att den långsiktiga trenden inte är köp (baserat på MA50/MA200) och därför tror jag att det skulle kunna vara en bra idé att sitta med fingret på säljknappen.




Sportamore: Samarbete med SATS

De senaste dagarna har Sportamore gått bra på börsen. Det som triggade uppgången var att man annonserade ett samarbete med SATS. Marknaden tog emot nyheten väldigt väl och handlade upp kursen en ganska bra bit, från ca 44 SEK till runt 47 SEK efter att ha vänt så högt som runt 49 SEK. Uppgången skedde dock under låg volym så man ska inte dra för stora slutsatser. Sett bara till nyheten som sådan så tror jag att det är väldigt positivt. SATS förstår att man kan tjäna lite extra på sina medlemmar genom att även sälja utrustning till dem och Sportamore har infrastrukturen för detta. Ett lovande samarbete med andra ord. Jag tror även att det kommer att bli intressant för medlemmarna om man gör det snyggt. Det är en djungel när man ska köpa ny utrustning och jag tror att många SATS-medlemmar kommer att se denna mertjänst som något som faktiskt gör nytta.

Jag tror att Sportamore snart kan handlas över 50-lappen. Nästa rapport kommer sannolikt att vara bra efter att man har rapporterat lovande nyheter under hösten. I mitt tyckte har inte kursen fullt ut avspeglat de positiva signalerna för framtiden. En annan kursdrivande nyhet som kan komma om inte för långt fram i tiden är att man närmar sig vinst. Man har hittills satsat stenhårt på tillväxt och inte vinst, vilket jag tycker är rätt, men nu kommer man att växa med vinst, vilket förmodligen kommer att få fler intresserade.

Sedan maj-juni ligger jag ganska tung i Sportamore. Jag gick in runt 41-42 SEK och med tanke på att börsen har gått ganska knackigt under året är jag nöjd med investeringen så här långt. Börsvärdet ligger i nuläget på runt 400 MSEK och när man börjar visa vinst tror jag att denna siffra kommer att gå upp. Min förhoppning är att Sportamore fortsätter att växa snabbt under 2016 och att man ser vinst under Q3, kanske redan Q2. Jag måste ekänna att jag är ganska dåligt påläst på bolaget så ta siffrorna med en stor nypa salt (som allting som skrivs på bloggen, och för den delen även alla andra bloggar, artiklar, poddar mm).

När man pratar om Sportamore så lyfter man ofta fram att HM skulle vara ett hot i och med att HM börjat sälja sportkläder. Jag tror faktiskt att det faktum att HM säljer sportkläder kan gynna Sportamore. Huvudanledningen till att jag tror som jag gör är att HM säljer enbart kläder (i princip) och de kläder man säljer är i lågpris- eller mellanprissegmentet och under eget märke. Sportamore säljer erkända märken framförallt i mellan- och högprissegmentet, som jag ser det. Jag tror absolut att det finns personer som köper lågpriskläder på HM istället för Sportamore, men jag tror också att det finns inbitna entusiaster som vill ha det bästa (och är beredda på att betala) som inte skulle överväga att köpa sportkläder på HM. Tex är jag övertygad att det finns kompromisslösa personer som tränar inför ett marathon som är väldigt bestämda att man ska ha de bästa löpstrumporna som främjar blodcirkulationen i fötterna och då är de hänvisade till Sportamore eller liknande fackhandel, inte HM. Jag tror snarare att kombinationen HM och Sportamore är väldigt farlig för Stadium, Intersport mfl. HMs eget märke eller Intersports eget märke är nog detsamma för många konsumenter och eftersom HM är större så kan man förmodligen leverera en bra produkt till bättre pris än vad Intersport kan.

En utveckling som jag tror kommer att komma inom ehandel generellt är show rooms, dvs fysiska butiker dit man kan gå för att köpa ett fåtal butiker samt se och få råd kring många av produkterna. Amazon står i begrepp att öppna sin första butik (eller har redan öppnat kanske) och jag tror att fler kommer att följa efter. Det skulle inte förvåna mig jättemycket om Sportamore öppnar upp ett show room i centrala Stockholm.

Med den starka tillväxten och det faktum att man närmar sig lönsamhet så tror jag att Sportamore under 2016 kan handlas till 55 SEK. Det är ungefär 20% upp från dagens nivåer. Jag skulle heller inte bli jätteförvånad om Sportamore blir uppköpt under 2016. Ett annat alternativ skulle kunna vara att Sportamore köper upp något mindre ehandelsföretag som har en stark ställning inom en nischmarknad där Sportamore inte är så starka och där man ser fin potential. I och med att Sportamore har fått igång sin logistikapparat så skulle det vara relativt enkelt att integrera ett sådant företag och snabbt få synergier.

Det var några snabba tankar om Sportamore. Jag hoppas att jag får tid att djupdyka i bolagets siffror, men det är inte säkert att jag kommer det den närmsta tiden.

13 december 2015

Matse: ICA-chef: "It can be game changer"

Uttalandet "it can be a game changer" gjordes av Anders E Svensson, CEO ICA Sweden, i samband ICAs kapitalmarknadsdag förra veckan när han pratade om digitaliseringen. Man ska naturligtvis inte dra för stora slutsatser av ett enskilt uttalande, men det framgår ganska tydligt enligt mig att ICA ser online som en väldigt viktig del av framtidens mathandel. Man pratar om att man skall skapa omnikanaler och att onlinedelen ska driva fler kunder till butikerna. På sikt tror man även att man ska kunna integrera hela ICA-erbjudandet i en plattform och på sikt tror man även att man skall kunna utöka det digitala erbjudandet till helt nya områden.

Det är relativt tydligt som jag ser det att ICA inte kommer att investera eller bygga upp en verksamhet likt Mathem eller Matse. Man kommer att använda digitaliseringen för att locka fler kunder till butiker och höja upplevelsen när man handlar. Till exempel pratade Samuel Young, iklädd en crazy tröja, om att många kunder idag tycker att det är jobbigt att hitta i butikerna. För att komma tillrätta med detta kommer man att bygga system för att göra det möjligt t ex för kunden med en smartphone att enkelt hitta produkten man söker efter i butiken. Det låter som en lockande grej för en tekniktokig person, men förmodligen kommer de flesta att fråga någon iklädd ICA-kläder som står och häller upp äpplen precis på samma sätt som idag. Det känns också som att man skulle kunna lösa samma problem med att ha datorer där man kan söka efter en produkt, vilket många redan har, tex IKEA. Ärligt talat känns diskussionen om digitalisering inte särskilt imponerande. Det är intressant att se koncept på vad man kan göra i framtiden, men det verkar inte finnas någon riktig strategi bakom digitaliseringsarbetet. Jag får intrycket att man springer på lite olika bollar utan att riktigt veta vad man vill, med ett undantag - framtiden bygger på att kunderna fortsätter att komma till butikerna. Det är möjligt att man väljer att hålla tillbaka en del information, men jag tror att man har anställt ett gäng med erfarenhet inom digital marknadsföring som testar sig fram och testar lite olika lösningar tillsammans med handlarna.

Under frågestunden, som oftast är den mest intressanta delen, svarade Anders E Svensson på frågan om hur man ser på butiksplockning jämfört med central plockning att han inte på långa vägar tror att det finns volymer för att få det lönsamt med central plockning i dagsläget. Det är alltid intressant med sådana tvärsäkra uttalanden. Anledningen är enkel som jag ser det. Han vill inte att det skall vara mer lönsamt för det skulle kullkasta hela ICAs affärsidé. Jag tror visst att man har räknat på det, men frågan är hur man räknar på det. Om man enbart räknar hur lång tid det tar att plocka så lurar man sig själv. För det första så skall det inte bara plockas utan det skall också ställas fram. För det andra så får man svinn av att konsumenter är inne och trycker på varorna eller stjäl varor. För det tredje så kostar lokalerna betydligt mer i en butik än i ett höglager. Anders E har naturligtvis rätt att det är ett spel där volymer spelar roll, men det stensäkra svaret tror jag snarare är ett utspel av att han vill att det skall vara långt kvar än att det faktiskt är långt kvar. Matse och Mathem är inte förhoppningsbolag på samma sätt som små biotech-bolag. Matse och Mathem behöver inga fas 3-studier som faller väl ut. Matse- och Mathem-verksamheterna är därmed mycket enklare att räkna på. Matse har t ex kommit fram till att man tror sig behöva en omsättning på 600 MSEK för att få tre sajter att gå plus. Det är mindre än vad en bra ICA Maxi-butik omsätter på ett år. Någon har fel och jag tror att det är Anders E som tror att volymer för att central plockning skall gå att räkna hem ligger långt fram i tiden. Anders E säger vidare att de som idag har central plockning inte har ett alternativ och att det är därför de använder sig av central plockning. Man utesluter dock inte att man i framtiden kan omvärdera detta om man har volymer som man anser sig behöva för central plockning.

Än annan intressant fråga är varför färre franchisetagare (de kallas tydligen "oberoende handlare" inom ICA) levererar hem till kunder. Först svarar man att man tror att det är bäst för kunderna att hämta i butik, vilket svarar på en annan fråga, nämligen hur online-delen kan driva fler till butikerna. Efter lite diskussion så kommer man fram till att det är nog fler än vad som syns på hemsidan som levererar hem till kunderna.

En annan given fråga, som Peter Benson var inne på för ett tag sedan, är hur man säkerställer att inte handlarna missgynnas av online-delen. Anders med kolleger svarar att man har en annan utgångspunkt. Man startar med handlarnas starka position och förstärker den med digitalisering. En lite konstigt svar i mitt tycke. Om ICA väljer att sälja från "dark stores" så uppstår problemet.

En annan intressant fråga som kom upp är hur en handlare kan räkna hem online-försäljning när pris till kund är detsamma medan online-försäljning innebär en merkostnad för handlaren till ICA centralt. Svaret på frågan var att man måste se på det hela från ett helhetsperspektiv. Till exempel har försäljningen per kund hittills visat sig öka.

I slutet av frågestunden kom en väldigt konkret fråga. Varför inte bygga tre dark stores i de tre större städena i Sverige? För små volymer var svaret. Anders hänvisade till Tescos satsningar på 90-talet i Storbritannien och menade på att det är aktuellt först när man har volymerna. Det rimmar dåligt med att man vill vara på framkant vad gäller digitalisering, men det var svaret som gavs. Jag tror precis som Peter Benson att svaret är ett annat. De "oberoende handlarna" skulle inte gilla att möta konkurrens av den sorten.

Sammanfattningsvis kan jag inte säga annat än att jag blev mer övertygad av att Matse, och för den delen även Mathem, har en intressant position. De håller på att göra idag vad ICA säger är intressant när det finns stora volymer. Kommer ICA att köra över Mathem och Matse när de väl tycker att det finns tillräckliga volymer? Kanske, kanske inte.

Jag tror dagligvaruhandeln kommer att förändras radikalt de tio kommande åren och jag är inte alls säker på att ICA kommer att komma ut från denna förändring som den ledare som man är idag. Jag tror att det kommer att komma nya spelare som kommer att ta marknadsandelar från ICA. Framförallt tror jag att det kommer att komma rena online-spelare som tar en hel del av kakan. Förhoppningsvis är Matse en av dem.

ICA är tvetydiga i sin kommunikation kring onlinehandel. Man säger att man vill använda online för att driva fler till butikerna och för att handlarna skall få en ännu starkare position. Man säger också att man skulle kunna tänka sig i framtiden när volymerna är stora att gå mot "dark stores", dvs central plockning och då även central prissättning. Den lösning som man har i nuläget är inte gångbar i en förlängning och det måste man inse och ta ställning till, men jag är nöjd som Matse-aktieägare. Om man från ICA hade sagt att man skulle satsa på en "dark store" i vardera storstadsregion hade jag varit bekymrad däremot.

08 december 2015

Matse: Norska Komplett Group funderar på att börja sälja mat på nätet

Den som letar han finner och ehandel.se tycker jag är ett trevligt ställe att leta på. Idag läste jag en intressant artikel om Komplett Group och om hur de ser på mat på nätet. Man kan fundera på om Komplett Group skulle välja att köpa ett befintligt företag som Matse eller bygga upp ett från grunden för att komma in på marknaden. Naturligtvis är det en fråga om pris, men jag tror att man tycker att man skulle förlora alldeles för mycket tid på att bygga upp något eget och därmed vara beredda på att lägga en ganska bra peng för att få en flygande start. Så läser en Matse-aktieägare nedanstående artikel.

Länk:
http://www.ehandel.se/Marketplace-och-Mat-nasta-steg-for-natjatten,6706.html

07 december 2015

Matse: ICA reviderar strategiska prioriteringar och Peter Benson tycker till

Nyligen så kom ICA med information om sina strategiska prioriteringar för 2016. Det är egentligen inte så lätt att dra några större slutsatser av pressmeddelandet. Man kommer att vässa sitt erbjudande och använda IT på ett klokt sätt. Låter bra, men inte något som får en att trilla av stolen av förvåning.

Peter Benson tycker ungefär som jag när det kommer till ICA och det gillar jag. Det gör mig lite mer övertygad, se länk nedan till hans artikel i Aktiespararen.

Jag har för övrigt gått och funderat lite på vad kursen för Matse kan tänkas bli de kommande åren. Min gissning är, som ni vet, att omsättningen kommer att fortsätta att pinna på och i detta nu tror jag att den kommer att landa på 2016: 350 MSEK, 2017: 600 MSEK och 2018: 1 000 MSEK. Ju längre fram i tiden, desto mer osäkert, så klart.

Att "mappa" omsättningen till en aktiekurs är kanske inte helt korrekt på alla vis, men jag tycker att det ger en OK fingervisning åtminstone. Det hela bygger naturligtvis på antagandet att vinsten kommer att gå upp i takt med omsättningen, eller mer korrekt att förlusten kommer att vändas till en vinst i takt med att omsättningen går upp. Hur som helst, givet att Matse har kommunicerat att man tror på vinst vid en omsättning på 600 MSEK, så räknar jag på ett nollresultat för 2017. 2016 kommer därför med stor sannolikhet att vara ett år med förlust. Man kommer att pumpa in pengar för att få upp omsättningen i Stockholm och för att få igång Skåne. 2017 kommer man troligtvis att visa vinst. Det kommer nog inte att vara någon större vinst utan man kommer att satsa mycket på tillväxt istället.

Jag tror att kursen kan nå 15 SEK under 2016. Det är aningen försiktigt eftersom det är ungefär i linje med introduktionskursen förra året. (Jag har för mig att den var på 14-15 SEK) För 2017 så tror jag att kursen kan nå 22-23 SEK, dvs dubbelt upp jämfört med dagens kurs. Om allt vill sig väl och omsättningen kommer upp över en miljard och det blir en tio-tjugo miljoner i vinst under 2018 så kan nog kursen leta sig upp till 30-35 SEK. Högst osäkert är det så klart och det är MYCKET som kan gå fel på vägen, men om allt tickar på så kan det gå vägen.

Länkar:
ICAs strategiska prioriteringar
http://mb.cision.com/Main/7955/9878937/452794.pdf

Peter Benson tänker om ICA
http://www.aktiespararna.se/artiklar/Kronikor/Ica-i-digital-ravsax/

03 december 2015

Sportamore: November bjöd på orderrekord

Jag brukar skriva väldigt mycket om Matse och det gör jag för att jag tycker att det är ett väldigt spännande skifte som är på gång. Förmodligen kommer jag att teckna en hel del aktier även i Mathem när de väl kommer till börsen, förutsatt så klart att priset är någorlunda förnuftigt.

Ett företag som jag inte brukar skriva om, men som är mitt näststörsta innehav efter Matse, är Sportamore. Sportamore släpper inte så mycket information och jag är väl helt enkelt inte fullt lika intresserad av det skifte som håller på att ske på marknaden för sportartiklar. Min bild är nämligen att allt mer av denna marknad håller på att flytta från fysiska butiker till online-handel.

Enligt mitt sätt att se handlar det inte bara om pris och bekvämlighet utan också om information och utbud. Om jag skulle köpa en ny cykelhjälm, som exempel, så hade jag med ganska stor sannolikhet köpt denna via Sportamore eller motsvarande ehandlare. Anledningen är enkel. Jag kommer, som många andra idag, att snabbt scouta marknaden genom att googla runt och kolla in lite youtube-klipp och efter 30 minuters cykelhjälms-informationsmania så kommer jag att veta vad jag vill ha. Den hjälmen som jag vill ha kommer med stor sannolikhet inte att finnas på Stadium, Intersport eller motsvarande fysisk butik, men med ganska stor sannolikhet hos någon e-handlare som kan leverera till mig. Om det finns någon som tror att det handlar om att jag vill lägga en massa pengar på en hjälm och att det är anledningen till att jag inte hittar den i en fysisk butik så är det inte nödvändigtvis fallet. Jag kanske vill lägga något mer än vad basic-modellerna på Stadium kostar om jag tycker att det finns anledning till det, men det handlar mer om att jag har en klar bild av vad jag vill ha innan jag börjar leta efter en handlare än att jag letar upp en handlare så snart jag har ett behov och låter handlaren vägleda mig till vad jag ska köpa. Det kanske är en modell som passar för en del, men för mig, och vad jag tror många andra, så funkar det bra med att hitta informationen på egen hand.

November månad blev en riktigt kanonmånad för Sportamore och det är naturligtvis glädjande, se länk:

http://www.ehandel.se/Sportamore-satte-nytt-rekord-med-110-000-bestallningar,6693.html

Det ska bli intressant om detta kommer att leda till en uppvärdering.

Matse: Omsättningsrekord igen!

Novembersiffrorna kom in på bra nivåer och det blev igen ett omsättningsrekord. Det är kul att se att Stockholm börjar ta fart. Första halvåret låg siffrorna för Stockholm mellan 3,5 och 4 MSEK, men nu har man spottat upp sig och är nu nästan uppe på 6 MSEK. Det är positivt. Min gissning är att man är över 6 MSEK nästa månad. Göteborg levererar också bra, men relativt sett svagare än Stockholm. Man är snubblande nära att omsätta 14 MSEK och jag tror att man når över detta under december. Totalt kommer man nog att vara över 20 MSEK under december. 

Det finns kanske en risk att man levererar lite svagare under december i och med de många lediga dagarna. Sommarledigheterna brukar vara svaga och det är möjligt att motsvarande effekt infinner sig under decemberslutet. Om man tittar på 2014 års månadsstatistik toppade dock försäljningen i oktober och avtog sedan i november och ytterligare något i december. Samma mönster kan man inte se under 2015, där november var bättre än oktober. Min gissning att det handlar om marknadsföringsinsatser istället för säsongsvariationer och att december troligtvis kommer att vara på ungefär samma nivåer som oktober och november, vilket stämmer bra med den prognostiserade omsättningen för koncernen på 61 MSEK. Förmodligen kommer man in något över denna siffra om december kommer in lika bra som oktober och november. Resterande delar av koncernen räknar jag nämligen med kommer att bidra med ungefär 5 MSEK i omsättning.  

Försäljning 2015 (Mat.se):


Försäljning 2014 (Mat.se):


Jag fick en intressant kommentar av Kimmo i ett tidigare inlägg. Det var ett svar på min spekulation kring att man räknat väl lågt på kostnaderna från början och att detta var anledningen till att man höjde nivån på omsättningen som krävs för att man skall gå med vinst från 400 MSEK till 600 MSEK. Kimmos kommentar var att det inte handlade om en underskattning utan att den äldre siffran var baserad på två sajter och den nya uppdaterade siffran är baserad på tre sajter. Slutsatsen man kan dra är alltså att det krävs en omsättning på ungefär 200 MSEK per sajt för att nå vinst. Det är säkert grovt räknat eftersom man så klart får skalfördelar av många sajter, men grovt räknat kan det säkert stämma. Det är även intressant att man inte räknade med att öppna en sajt i Skåne när man introducerade bolaget, vilket måste vara en konsekvens som jag ser det.

Om man räknar på 200 MSEK per år så får man att det krävs ca 17 MSEK per månad i omsättning per sajt (egentligen krävs det något mindre eftersom man även får omsättningsbidrag från receptsajterna och Cold Cargo). Det ska bli intressant att se när man når denna omsättning per månad för Göteborgssajten. Min gissning är att man når dit under nästa höst, säg oktober 2016, men med lite medvind i form av ett ökande intresse för tjänsten och bra marknadsföring kan man kanske nå den omsättningen redan under våren. Vi får se.

Min förhoppning är att man når en omsättning på 350 MSEK under 2016 och 600 MSEK under 2017. Det innebär alltså att man kan visa vinst under 2017. Förmodligen skrämmer det bort en hel del investerare att vinst ligger så långt fram i tiden. Anledningen till att jag kan leva med att det kommer att dröja till det visas svarta siffror är att man befinner sig i vinnarhålet. Marknaden växer enormt och jag är övertygad om att det kommer att fortsätta i och med att allt fler väljer att handla mat via nätet. Detta kommer att gå upp för allt fler med tiden och det kommer att göra att etablerade aktörer som inte ligger i framkant kommer att se sig om efter förvärv för att ta del av den växande delen av marknaden eller så kommer andra onlinespelare i andra länder att se sig om efter förvärv eller så kommer Matse att vara företaget som förvärvar andra företag. Det skall bli intressant att se utvecklingen på marknaden.

Nedan finns en länk till en intressant artikel som jag hittade. Det handlar om Ocado och hur detta bolag påverkas av Amazons inträde på den brittiska mat-online-scenen. Amazons Prime Pantry-tjänst är det största hotet som jag ser mot Matse. Jag säger inte att jag inte ser andra hot, men det största hotet är att Amazon kommer och blir det självklara valet för alla som vill handla stapelvaror billigt på nätet. Det skulle vara tufft för Matse att kämpa emot.

http://uk.businessinsider.com/credit-suisse-ordered-a-box-of-goods-from-amazon-pantry-and-says-ocado-should-be-acquired-2015-11


01 december 2015

Matse: Det som inte funkade för 20 år sedan...

...funkar förhoppningsvis idag. Se länk nedan till en intressant artikel om hajpade misslyckanden kring millenieskiftet och dess motsvarigheter idag.

http://digital.di.se/artikel/5-ideer-fran-itbubblan-som-gor-comeback

29 november 2015

Matse: Direktleveranser till din Volvo (om du bor i Göteborg)

För ett tag sedan så kom Matse med nyheter. Denna gång handlade det om att Matse levererar direkt till din bil om du bor i Göteborg och om du har nyare Volvo med en tjänst som jag tror heter On Call, vilket ungefär innebär, om jag förstått saken rätt, att bilen är uppkopplad. Naturligtvis kommer detta inte att leda till att försäljningen kommer att sticka upp hejdlöst den närmsta tiden, men det är ändå goda nyheter. I mina ögon är detta bra marknadsföring. Matse associeras med det senaste, vilket är positivt. Det är inte Mathem som kan leverera till din bil medan du jobbar utan Matse. Även om personerna som läser artiklarna om direktleveranser till Volvo-bilar inte väljer att använda, eller kan använda, tjänsten så kommer det förmodligen att finnas kvar i medvetandet när de ska välja vem som ska leverera hem till dörren. Jag tycker att det är positivt att Matse har tentaklerna ute och fångar upp möjligheter som denna.

Förutom att det är bra att Matse får lite mediautrymme så är det en intressant teknikutveckling. Jag hade gärna fått matkassar levererade till min bil medan jag arbetar eller varför inte, ännu bättre eftersom jag cyklar och åker tåg, medan bilen står på uppfarten hemma hos mig medan jag arbetar. Det är nämligen där som jag ser den stora nyttan. Bilen kan fungera som en stor brevlåda, vilket gör att man inte behöver passa några tider eller att man kan gå med på ett större leveransfönster (i utbyte mot lägre pris). Naturligtvis bygger detta på att det finns OK kylpåsar så att maten inte förfars, men det känns inte som ett oöverstigligt problem.

Dessutom, tack för kommentarerna. Det känns kul att höra att det jag skriver uppskattas.

Länkar:
http://www.ehandel.se/Matse-levererar-nu-direkt-till-din-baklucka-i-Goteborg,6599.html

http://www.ehandel.se/E-handelsanpassad-kylpase-ska-halla-maten-kall-under-leverans,6604.html

http://www.ehandel.se/Snart-kan-du-fa-dina-natkop-levererade-till-bilen,3681.html

http://breakit.se/artikel/1948/volvo-och-e-handlare-lanserar-tjanst-som-gor-bilen-till-brevlada

http://www.ifoodbag.se/

18 november 2015

Matse: Q3-rapport och guidning

Idag kom Q3-rapporten. Den var något bättre än vad jag förväntade mig, både resultatmässigt och informationsmässigt.

Omsättningen för Q3 kom in på 43,5 MSEK, vilket ska jämföras med Matse-siffrorna för juli till september som landade på 38,2 MSEK. Man levererade alltså 5,3 MSEK från de delar som inte redovisas inom Matse. Om jag förstår saken rätt räknas Cold Cargos externa uppdrag, försäljningen till Samhall mm in i dessa 5,3 MSEK. Min gissning var att denna siffra skulle vara något lägre. Positiv överraskning med andra ord.

För de nio första månaderna så skriver man i rapporten att omsättningen landade på 140,7 MSEK. Det tycker jag inte riktigt stämmer. I Q2-rapporten redovisade man nämligen en omsättning på 101 MSEK (se https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/cdn.mat.se/investor/reports/matse-holding-delarsrapport-2015-q2.pdf) för de fösta sex månaderna och om Q3 bjöd på 43,5 MSEK så borde de första nio månaderna bli mer än 140,7 MSEK. Det är möjligt att jag har rört ihop siffrorna, men såvitt jag kan se just nu så stämmer det inte riktigt.

I rapporten gav man också guidning om Q4-omsättningen. Den förväntas landa på 61 MSEK, vilket känns bra, se graf nedan. Under oktober sålde Matse för 18,5 MSEK, dvs förmodligen drygt 20 MSEK för hela koncernen, och det känns därmed helt klart sannolikt att man kommer att nå 61 MSEK för Q4.



Förutom att man guidade för Q4-omsättningen så gav man information om framtidsutsikterna enligt följande:

• Fastställt finansiellt mål att uppnå 7-10 procent marginal EBITA exklusive marknadsföring från en region som omsätter ca 400 MSEK
• Fastställt finansiellt mål att uppnå positivt EBITA-resultat i koncernen vid en total omsättning från tre regioner på ca 600 MSEK

Det första målet tycker jag är lite svårtytt. Man har tidigare räknat på marginal och resultat exklusive marknadsföring. Det är möjligt att jag är märklig, men för mig är marknadsföring en integrerad del av en verksamhet och att mäta mål exklusive marknadsföring tycker jag känns konstigt. Det som också känns lite udda är att man räknar med att nå detta mål från en region som omsätter 400 MSEK. Eftersom Göteborg är den klart största regionen idag så känns det också som den region som först kommer att omsätta 400 MSEK. Eftersom koncernen som helhet förhoppningsvis kommer att nå 200 MSEK i år känns det som att 400 MSEK för en region ligger tidigast 2017.

Det nedersta av de två målen ovan ser jag som en revidering av den förväntade utvecklingen som finns i bolagsbeskrivningen som gavs ut i samband med börsintroduktionen. Den lyder:


Man kommer alltså inte, som jag förstår det, att leverera ett positivt resultat under första halvåret 2016 (vilket inte förvånar) och dessutom så räknar man med att en omsättning på 600 MSEK kommer att krävas för att nå positivt resultat, dvs en uppjustering från bolagsbeskrivningen. Min tolkning är att kostnaderna är högre än vad man räknade med initialt.

Jag skräms inte av de nya målen, men det fanns de som inte var så glada. Kursen stack ner med runt -10% som mest under dagen. Det var framförallt Avanza-kunder som sålde. Jag gissar att det var de nya målen som fick någon eller några att surna till. Omsättningen och resultatet kan knappast ha kommit som en överraskning.

Man skriver också i rapporten att man kommer att ta in nya spännande produkter under sista kvartalet och första under nästa år. Man kommer också att köpa 25 nya lastbilar till Cold Cargo, vilket ungefär är en dubbling. Man pratar också mycket om sina egenutvecklade system som skapar möjligheter. Ocado, den brittiska mat-e-handlaren med bl a en Rausing i styrelsen, är inne på ett liknande spår, nämligen att det finns ett stort värde i logistikapparaten. Det är troligtvis sant, men inte helt enkelt att sätta ett pris på.

Jag tror att kursen kommer att vara ganska pressad under resten av året. Det är möjligt att det blixtrar till, men jag räknar med att den ganska trista utvecklingen kommer att fortsätta året ut. Under nästa år så tror jag att kursen kommer att komma igen. Lönsamhet kommer inte att kännas lika långt bort; Mathem kommer förmodligen att komma in på börsen, vilket kommer att sprida lite ljus även på Matse; och ICAs satsningar kommer att få fler att prova att handla på nätet.

Vid något tillfälle ska jag försöka mig på att göra en prognos för 2016, men på rak arm så känns inte 350 MSEK som en omöjlighet.

Länk till Q3-rapporten: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/cdn.mat.se/investor/reports/matse-holding-delarsrapport-2015-q3.pdf