Novembersiffrorna kom in på bra nivåer och det blev igen ett omsättningsrekord. Det är kul att se att Stockholm börjar ta fart. Första halvåret låg siffrorna för Stockholm mellan 3,5 och 4 MSEK, men nu har man spottat upp sig och är nu nästan uppe på 6 MSEK. Det är positivt. Min gissning är att man är över 6 MSEK nästa månad. Göteborg levererar också bra, men relativt sett svagare än Stockholm. Man är snubblande nära att omsätta 14 MSEK och jag tror att man når över detta under december. Totalt kommer man nog att vara över 20 MSEK under december.
Det finns kanske en risk att man levererar lite svagare under december i och med de många lediga dagarna. Sommarledigheterna brukar vara svaga och det är möjligt att motsvarande effekt infinner sig under decemberslutet. Om man tittar på 2014 års månadsstatistik toppade dock försäljningen i oktober och avtog sedan i november och ytterligare något i december. Samma mönster kan man inte se under 2015, där november var bättre än oktober. Min gissning att det handlar om marknadsföringsinsatser istället för säsongsvariationer och att december troligtvis kommer att vara på ungefär samma nivåer som oktober och november, vilket stämmer bra med den prognostiserade omsättningen för koncernen på 61 MSEK. Förmodligen kommer man in något över denna siffra om december kommer in lika bra som oktober och november. Resterande delar av koncernen räknar jag nämligen med kommer att bidra med ungefär 5 MSEK i omsättning.
Försäljning 2015 (Mat.se):
Försäljning 2014 (Mat.se):
Jag fick en intressant kommentar av Kimmo i ett tidigare inlägg. Det var ett svar på min spekulation kring att man räknat väl lågt på kostnaderna från början och att detta var anledningen till att man höjde nivån på omsättningen som krävs för att man skall gå med vinst från 400 MSEK till 600 MSEK. Kimmos kommentar var att det inte handlade om en underskattning utan att den äldre siffran var baserad på två sajter och den nya uppdaterade siffran är baserad på tre sajter. Slutsatsen man kan dra är alltså att det krävs en omsättning på ungefär 200 MSEK per sajt för att nå vinst. Det är säkert grovt räknat eftersom man så klart får skalfördelar av många sajter, men grovt räknat kan det säkert stämma. Det är även intressant att man inte räknade med att öppna en sajt i Skåne när man introducerade bolaget, vilket måste vara en konsekvens som jag ser det.
Om man räknar på 200 MSEK per år så får man att det krävs ca 17 MSEK per månad i omsättning per sajt (egentligen krävs det något mindre eftersom man även får omsättningsbidrag från receptsajterna och Cold Cargo). Det ska bli intressant att se när man når denna omsättning per månad för Göteborgssajten. Min gissning är att man når dit under nästa höst, säg oktober 2016, men med lite medvind i form av ett ökande intresse för tjänsten och bra marknadsföring kan man kanske nå den omsättningen redan under våren. Vi får se.
Min förhoppning är att man når en omsättning på 350 MSEK under 2016 och 600 MSEK under 2017. Det innebär alltså att man kan visa vinst under 2017. Förmodligen skrämmer det bort en hel del investerare att vinst ligger så långt fram i tiden. Anledningen till att jag kan leva med att det kommer att dröja till det visas svarta siffror är att man befinner sig i vinnarhålet. Marknaden växer enormt och jag är övertygad om att det kommer att fortsätta i och med att allt fler väljer att handla mat via nätet. Detta kommer att gå upp för allt fler med tiden och det kommer att göra att etablerade aktörer som inte ligger i framkant kommer att se sig om efter förvärv för att ta del av den växande delen av marknaden eller så kommer andra onlinespelare i andra länder att se sig om efter förvärv eller så kommer Matse att vara företaget som förvärvar andra företag. Det skall bli intressant att se utvecklingen på marknaden.
Nedan finns en länk till en intressant artikel som jag hittade. Det handlar om Ocado och hur detta bolag påverkas av Amazons inträde på den brittiska mat-online-scenen. Amazons Prime Pantry-tjänst är det största hotet som jag ser mot Matse. Jag säger inte att jag inte ser andra hot, men det största hotet är att Amazon kommer och blir det självklara valet för alla som vill handla stapelvaror billigt på nätet. Det skulle vara tufft för Matse att kämpa emot.
http://uk.businessinsider.com/credit-suisse-ordered-a-box-of-goods-from-amazon-pantry-and-says-ocado-should-be-acquired-2015-11
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar