ICA-gruppen levererade sin kvartalsrapport igår och i vanlig ordning så gjorde man hela presentationen tillgänglig via en webcast (http://www.icagruppen.se/investerare/#!/). Det är förståeligt att många av de mindre bolagen som jag följer inte har möjlighet att göra informationen tillgänglig på lika snyggt sätt, men när det väl finns så är det verkligen bra för intresserade aktieägare. Bra jobbat, ICA!
Jag är inte så intresserad av ICA av lite olika orsaker, men jag tycker att det är väldigt intressant att höra vad de säger om sin online-verksamheten. ICA står idag för lite mindre än hälften av dagligvaruhandeln och är ohotad etta. Det gör därmed allt ICA säger om online intressant.
Under presentationen sa man att online-utrullningen går bra och att de 48 anslutna butikerna som använder sig av online-handel kan se att de kunder som använder online-möjligheten spenderar mer än motsvarande period förra året. Den siffran som nämndes var 10,5%, men man sa samtidigt att man inte skulle dra för stora slutsatser i detta läge eftersom man fortfarande är i en tidig fas. Det man verkade väldigt säker på var att kombinationen av fysiska butiker och online var framtidens melodi, dvs "omni channel" eller multikanal. Uttalandet får så klart ses i ljuset av att ICA inte har någon ren online-verksamhet och på så sätt hade det varit mer än lite anmärkningsvärt om man kom fram till att framtiden inte skulle omfatta fysiska butiker. (Å andra sidan sitter jag ju på en del aktier i Matse så att jag har en något annan infallsvinkel är heller ingen överraskning) Nedan finns den slide som ICA visade under sin presentation och som fick mig intresserad:
Det finns en del saker att hålla i åtanke. För det första är staplarna lite märkliga i sammanhanget och visar, om jag förstår saken rätt, att de som utnyttjar online-möjligheten är de som handlar mycket på ICA. Det känns ganska väntat eftersom det krävs mer än en limpa och en liter mjölk för att man ska tycka att online-handel fyller någon funktion. De som utnyttjar online-möjligheten gissar jag är barnfamiljer och andra som av olika anledningar handlar mycket livsmedel, eller annorlunda uttryckt konsumenter som kommer till stormarknaden en gång i veckan med en lång handlingslista. Det känns inte speciellt förvånande att gruppen storkonsumenter gillar online. En annan sak att ta i beaktande att många storkonsumenter är säkert barnfamiljer och därmed konsumenter som i många fall är förtrogna med online-handel.
Att storkonsumenterna som har handlat online mer än 5 gånger på 18 veckor gör nästan hälften av sina inköp online är lovande i mina ögon. Eftersom online-handel kräver att man beställer i förväg är det inte konstigt att en ganska stor andel av inköpen inte blir online-köp. Det kan också vara så att en del väljer att "förbeställa" vissa varor och när man hämtar dessas i butik så passar man på att handla vissa varor själv i butiken, t ex frukt och grönt. Dessutom ska man säga att förmodligen är online-delen växande och om detta är ett snitt för de 18 senaste veckorna kan ögonblicksbilden just nu visa en ganska mycket högre online-andel.
Man nämnde också under anförandet att man siktar på att ha 150 butiker anslutna till online-handel i slutet av året. Det borde innebära att i princip alla ICA Maxi kommer att online-möjlighet och en hel del ICA Kvantum. Det skulle vara intressant om man även såg en potential för mindre butiker, men jag gissar att det främst är de större butikerna som man fokuserar på.
Man sa också att man inte planerade att göra några större investeringar i online-verksamheten. Kostnaderna för att ansluta sig till online-delen är tänkt att i första hand tas av handlarna och därmed inte påverka ICAs resultat. En intressant sak på temat som framkom under frågestunden är att ungefär 30 Maxi-butiker är anslutna till en annan online-plattform, alltså inte ICAs egen. Mycket förvånande! Jag googlade lite och gissar att det handlar om matvaran.se. Det känns väldigt märkligt i mina ögon och om jag var ICA-aktieägare så hade jag inte varit så nöjd med att många av de stora butikerna kör sitt eget race.
Summa summarum så tycker jag att det är intressant att se att online-handeln utvecklas väl inom ICA. Man säger att kombinationen av online och fysisk butik är framtiden. Att båda kommer att finnas i framtiden känns givet, men att online skall bli en påbyggnadstjänst till dagens butiker tror jag inte. Jag tror på Matse:s modell med effektiva hubbar som minskar svinn och effektiv logistik. Om Matse blir uppköpta i framtiden kan det mycket väl vara av en spelare med fysiska butiker som ser potential i att integrera Matse:s verksamhet i sin egen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar