15 juli 2015

Matse - second place is first looser?

Bloggen går på tomgång och det är inte mycket som händer i portföljen. Ingenting nytt har köpts och ingenting har sålts sedan sist.

Matse levererar OK siffror för juni, men ingenting som får mig att jubla. Mathem verkar dra ifrån och Matse verkar tyvärr inte ha så mycket att sätta emot. Jag har skrivit om det tidigare - jag är oroad över att Matse är nummer 2 bland de renodlade mat-e-handlarna. Mathem verkar snarare dra ifrån än tappa och jag skulle vilja se att Matse har någonting som Mathem inte har, men det är inte lätt. Jag gissar att någon från Matse skulle hävda att receptsajterna är en tillgång som skiljer, men de har funnits ett tag och jag kan inte se att de hjälper Matse att ta in på Mathem, i alla fall inte nämnvärt. Det är förvisso svårt att göra en jämförelse eftersom Mathem inte redovisar sina siffror. I beaktande skall man också ta att Mathem förmodligen plöjer ner bra mycket mer pengar i marknadsföring än vad Matse gör.

Om jag räknar rätt så ligger Matse runt 90 MSEK i omsättning under första halvåret. Till det skall läggas en del övriga intäkter från Cold Cargo och receptsajterna. Det är sannolikt att man totalt kommer upp i 100 MSEK eftersom dessa övriga intäkter under Q1 låg på runt 5 MSEK. Jag höftar lite som ni säkert förstår.

Det skall bli intressant att se hur alla de internetsatsningar som nu görs av ICA-handlare kommer att påverka Matse. Jag är fortfarande optimistisk och tror att detta kommer att gynna Matse snarare än att stjälpa. För det första så lockas ICA-handlarna in på en spelplan som de inte alls känner till. Att slänga in en kyl fylld med gräddfil till dipp bland chipsen funkar i en fysisk butik, men går inte att direkt att översätta till e-handel. För det andra så blir ICA-handlarnas modell haltande. Först ska varor packas upp i en butik som är anpassad för kunder som kommer dit, inte för att vara effektiv ur ett logistikperspektiv, för att sedan plockas ner igen i matkassar som sedan hämtas av kunden. Det är möjligt att det kommer att vara pick up-stores som är framtiden, men att det kommer att finnas effektiva logistikcentraler för att hantera varorna ser jag som självklart. Argumentet att ICA har muskler tycker jag heller inte funkar så bra. Visst ICA är stora så att man kan köpa en apotekskedja och liknande, men man är förmodligen inte intresserade av att sänka sina e-handels-priser för att konkurrera utan skuttar som Matse av den enkla anledningen att då hade man förlorat många av de kunder som vanligtvis kommer till den fysiska affären och det tror jag inte att man vill. ICA-modellen bygger till ganska stor del på att man går dit för att handla morötter och mjölk, men kommer ut med morötter, mjölk, mjölkchoklad, en tidning om båtar samt en Jamie Oliver-stekpanna.

Det skall bli intressant att se vad som händer. Det känns lite bra att Matse förmodligen kommer att omsätta 200 MSEK eller mer under året, men inte så bra att man inte växer mer i Stockholm och att man verkar vara hästlängder efter Mathem.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar