13 februari 2015

Matse: Ytterligare en intressant pressrelease

Jag är som bekant väldigt optimistisk till Matse och tror att det kan vara en väldigt bra investering, dock finns det ju alltid risker och mycket kan hända med ett bolag som är i en tidig fas. Från att det har varit ganska tyst på nyhetsfronten under ganska många månader så har det nu kommit flera intressanta nyheter på relativt kort tid. Idag kom den senaste i raden och den handlade om att Samhall lägger en del av sina inköp hos mat.se. Enligt pressreleasen skall detta ge en försäljning på 11 MSEK under 2015.

Det är naturligtvis positivt att en större kund väljer att köpa sina varor via mat.se. En sådan modell öppnar upp för en rad liknande överenskommelser med t ex friskolor och andra verksamheter som handlar livsmedel. Det skulle vara intressant att veta hur rabattmodellen ser ut, men jag gissar att det inte handlar om poängsamlande á la livsmedelsjättarna utan faktisk rabatt i kronor och ören (det är möjligt att Coop, ICA mfl har liknande specialupplägg för stora kunder, men det är knappast deras huvudfokus).

http://news.cision.com/se/matse-holding-ab/r/samhall-byter-leverantor-till-matse-for-sin-distribution-av-dagligvaror-till-brukare,c9723820

En annan intressant sak som har hänt inom branschen är att Rocket Internet, Stenbecks tyska internetkompisar, har investerat i en rad olika online-matservicearubolag. Ett av dem är HelloFresh, som grundades i Tyskland för ett par år sedan, och värderas idag till ungefär 6 miljarder. Det verkar som att de har verksamhet i sex länder (juni 2014), se länk nedan,  och att man ungefär levererar en miljon måltider per månad (juni 2014) och att man har 120 anställda (juni 2014). Tyvärr har jag inte kunnt hitta någon omsättning, men gissningsvis så omsätter man runt 25 MSEK per månad eller 300 MSEK per år (räknat på 25 SEK per måltid).

http://www.di.se/#!/di/artiklar/2015/2/7/rocket-internet-okar-agandet-i-tysk-matkasse/

http://blogs.wsj.com/venturecapital/2014/06/18/hellofresh-raises-50m-for-meal-ingredients-in-a-box/

Att jämföra Mat.se och Hellofresh är lite som att jämföra äpplen och bananer, dvs de har båda med livsmedel att göra men är inte helt jämförbara. Hur som helst, om man tror att det finns en stor potential för mat på nätet, vilket man får säga att konsensus är, så känns inte värderingen på runt 200 MSEK för Matse speciellt utmanande i mina ögon, men som sagt mycket kan gå fel för ett företag i tidigt skede.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar