01 februari 2011

CDON förvärvar Rum21.se

Imorgon rapporterar CDON Group Q4 2010. Det skall bli mycket intressant att se rapporten. Om marginal och omsättning båda visar fin tillväxt så kan kursen komma att hoppa upp en bra bit (35 SEK känns inte omöjligt) men det förväntas en rejäl tillväxt så risken finns naturligtvis även för bakslag. Dagens SKF-rapport är ett bra bevis på detta. En inte helt bra rapport fick ett riktigt dåligt mottagande.

Idag meddelade CDON att de köper Rum21.se - en möbelhandel på nätet. Med detta förvärv kan CDON lägga till heminredning bland sina nischer. Logiken bakom köpet känns ganska god. De som köper en fåtölj för ganska många tusen har provsuttit den tidigare, kanske hos en vän eller hos en vanlig möbelhandel.
Rum21.se erbjuder bra priser och fraktfritt, men har inte den vanliga möbelhandelns omkostnader. Förhoppningsvis kan detta leda till riktigt bra marginaler när bolaget inkorporeras i CDON Group (vilket för övrigt blir ett alltmer missvisande namn - vad sjutton har ett föråldrat medium för musik med saken att göra?).

Rum21.se omsatte runt 11 MSEK 2010 och gjorde en vinst på 1,1 MSEK. En hel del av bolagets kostnader kommer att kunna minskas i och med att de kan ta del av CDONs struktur med marknadsföring, inköp, logistik, etc, vilket gör att marginalen på 10% borde kunna komma upp åtminstone till det dubbla. Om man leker med tanken att bolaget på sikt skulle kunna lansera lite egna märken som t ex Gymgrossisten har gjort så kan marginalen höjas ett par snäpp till. En positiv sak i sammanhanget är att Rum21.se växte med 40% under 2010. Det borgar gott för framtiden. Många svenskar kan med andra ord tänka sig att handla möbler på nätet.

Man skall dock inte förstora förvärvet. CDON omsätter drygt 2 miljarder per år. 11 MSEK ytterligare kommer inte att förändra detta drastiskt, men på sikt kan förhoppningsvis bolaget öka. Det glädjande för min del är att man lyfter in ytterligare ett e-handelsbolag som växt snabbt i portföljen.

Mycket om CDON, men jag känner att det kan bli ett intressant case. Det är lätt att starta en e-butik, men efter ett tag behöver man struktur för att kunna lyfta det riktigt. Ett företag som förvärvas av CDON ges möjlighet att göra detta, åtminstone är det min förhoppning.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar