Jag har tidigare lovordat Nordnets tjänst Aktiedirekt för dess låga courtage och avskalade tjänst, men efter att ha använt tjänsten i princip varje dag under fem års tid så börjar jag tröttna och jag kommer med största sannolikhet inte att välja någon annan tjänst hos Nordnet.
Det finns tre anledningar, eller rättare sagt brister, som har fått mig att tröttna. De är alla i min mening antingen direkta felaktigheter eller effekter av att man inte sätter sina kunder i första rummet.
1. Felaktiga anskaffningsvärden
Det som framförallt irriterar mig är att anskaffningsvärdena för värdepapper som inte handlas i SEK räknas om efter rådande växelkurs. En direkt bugg i systemet eftersom ett anskaffningsvärde naturligtvis beror på kursen vid anskaffningstillfället och definitivt inte beror på senare växelkurser. Jag har påpekat bristen för Aktiedirekts kundservice som menar att det är så de valt att göra, vilket är märkligt eftersom det är fel och inte föremål för tycke och smak. ("Jag subtraherade mitt bostadslån med mitt studielån för att få fram min totala skuld. Det är så jag har valt att räkna ut min totala skuld." Kanske inte rätt det heller.)
Den naturliga följdfrågan är om deklarationsprogrammet använder sig av rätt information för anskaffningsvärde eller det anskaffningsvärde som Aktiedirekt valt att använda. Enligt det svar som jag har fått så använder man det korrekta anskaffningsvärdet, vilket verkar stämma när jag dubbelkollar. Märkligt.
2. Bristfälligt deklarationsprogram
Jag var inne på deklarationsprogrammet i tidigare punkt, men det är inte färdiganmärkt på deklarationsprogrammet som Aktiedirekt säljer. Tanken med programmet är god och jag är definitivt målgrupp för programmet och har köpt det de senaste åren. För något år sedan var jag extra glad när jag köpte programmet eftersom jag visste att en hel del av de aktier som jag hade haft hade splittats och det hade nog även varit någon nyemission. Jobbiga och tidskrävande deklarationsupgifter helt enkelt. Tyvärr tyckte de som utvecklat programmet likadant och när jag hade kört igenom programmet så kom det upp en ruta som påtalade att alla jobbiga deklarationsbitar fick jag göra själv. Datorprogrammet hanterar bara de självklara bitarna, vilket för min del ändå är skönt att slippa, men besvikelsen var stor när jag trots hoppet att få slippa alla träiga deklarationstimmar satt en sen kväll och letade omräkningsfaktorer och annat mindre roligt.
3. Halvgenomförda köp- och säljtransaktioner
Jag vet inte om det är Aktiedirekt som säger att de bevakar dina köp- och säljordrar. Det är för övrigt ett klent löfte eftersom alla mäklare bevakar köp- och säljordrar. Det är deras jobb att mäkla affärer. Aktiedirekts eller rättare sagt Nordnets mäklare har jag inte mycket för.
Om jag lägger en köporder på ett hundratal aktier till en viss nivå och jag får en då är jag riktigt missnöjd. Jag vill inte hålla på att dutta med enstaka aktier (verkligen enstaka aktier i ordets rätta bemärkelse) och betala courtage för varje liten skitaffär på runt en hundralapp (eller vad nu en aktie kostar). Courtaget äter upp all form av vinst när enbart en bråkdel av affären går igenom. Det är vekligen dåligt och ingenting jag gillar. Det har hänt att jag får en eller ett fåtal aktier som trillar in väldigt billigt och affären syns inte i börsstatistiken, vilket får mig att undra. Har Nordnet använt min order för att ro ihop en större affär? Mer korrekt har jag gjort affär med Nordnet som i sin tur har använt min aktie för att få ihop en större affär till ett inte fullt lika billigt pris, men som ändå resultaterar i att deras courtageintäkter ökar? Jag bryr mig inte så mycket om exakt vad som händer, men jag är inte nöjd med att bli sittande med en ABB-aktie eller två Fortum-aktier.
Jag har som sagt ovan varit i kontakt med Aktiedirekt om mina förslag på förbättringar. Attityden har varit ljum och ofta har jag fått intrycket av att de är av uppfattningen "what you pay is what you get", vilket inte är en attityd som jag finner lämplig. Jag är präglad av min erfarenhet från IKEA där budskapet verkligen inte var att du får vad du betalar för när kunder kom och klagade, istället var budskapet 100% nöjda kunder (vilket bland annat fick till följd att en och annan påstridig kund fick ett presentkort för att dess tio år gamla solblekta lampa slutat fungera).
Bra företag skall vara stolta över sina tjänster och inte se dem som billiga, halvdåliga tjänster. Bra företag lyssnar på sina kunder och vad de har att säga, framförallt när de upptäcker felaktigheter.
Till sist skall sägas att jag tror inte att Avanza Mini är bra mycket bättre. Om jag hade trott det så hade jag bytt för länge sedan.
Vad är era erfarenheter? Vilka nätmäklare använder ni?
Charlie
Jag håller med! Blev också väldigt besviken på Aktiedirekt och hur Nordnet anser sina egna tjänster vara ganska värdelösa.
SvaraRaderaJag försökte byta upp mid till Nordnet (istället för Aktiedirekt) och trodde att de skulle göra det med ett schwung! Det borde ju vara en av ideerna med Aktiedirekt, att locka över kunder som vill fördjupa sitt aktieengagemang till deras "riktiga" tjänster (som de verkar se det).
Men se det gick inte, då ville de ha över 1000 spänn för att uppgradera mig! Väldigt underligt.
Så jag fick helt enkelt byta till Avanza. Hittills är jag supernöjd!
Kan inte annat än instämma. men jag skulle vilja ge några kommentarer.
SvaraRaderaväxlande anskaffningsvärde är ju synnerligen oproffsigt tycker jag.
Ang. deklarationsunderlag så är mitt råd att sluta att köpa dessa. Enda sättet att hålla koll på sina deklarationer är att göra som på den gamla goda tiden dvs skriv ut notan och sätt i en pärm. Sedan använder du skatteverket förträffliga aktiehistorik som talar om alla splittar och fördelningar på inlösenprogram. Då slipper du problemen när du byter bank, skall deklararera. Att tro att nätmäklare skulle sköta deklrationer är fel, fel, fel.
När det gäller "halvfärdig ordrar" så tycker jag man själv bär ett stort ansvar att faktiskt titta på orderdjupet. och sedan köpa utbudet på säljssidan och sälja på köpsidan. visst kanske några ören dyrare men å andra sidan får du dina order genomförda. köp ALDRIG aktier (t.ex. 200) om det inte finns så många aktier ute till försäljning till det priset. Då riskerarar du att hamna med enstaka aktier.
Min erfarenhet är att nätmäklare inte klarar av automatiska ordrar med största excellens.
Så slutligen. vad använder jag?
ja jag har hållit på med aktier i knappa 20 år. Började göra mina affärer och sedan nätmäklare. Har använt mig både av Nordnet, teletrade, Avanza, Aktiedirekt, Skandiabanken.
När nätmäklarna kom var dom en revolution. Courtagen har sänks radikalt.
MEN, skillnaderna mellan de vanliga bankerna och nätmäklarna är idag nästan obefintliga så det kanske inte man får säga högt men jag har faktiskt avslutat mina affärer hos Avanza (senaste nätmäklaren) och flyttat "hem" till storbanken.
idag har jag min depå hos Handelsbanken och jag är fruktansvärt nöjd i relation till "gör-det-själv mäklarna".
Sedan får man inte luras av bankernas prislistor på nätet i alla fall i handelsbanken så har varje kund en egna villkor och jag har en depå där jag inte betalar någon depåavgift och har ett rakt standardcourtage på 79kr. och det är samam pris om man pratar med mäklare i tel som gör affär via internet. Man kan handla obligationer och optioner till samma pris och inte minst jag kan göra det från min egen internetbank så jag har all överblick i privatekonomin och dubbla sparräntan på likvida medel jämfört med Avanza.
Sedan är det aldrig courtaget som avgör avkastning (om man inte trejdar sönder portföljen med ideliga köp-sälj).
Ett vanligt fel man gör i unga år är att man sitter och handlar med småposter. nej skapa istället en portfölj med max 10 aktier och gör lite mer rejäla köp istället.
Lycka till!
men acceptera inte situationen du har idag, byt bank!
Kan inte annat än instämma. men jag skulle vilja ge några kommentarer.
SvaraRaderaväxlande anskaffningsvärde är ju synnerligen oproffsigt tycker jag.
Ang. deklarationsunderlag så är mitt råd att sluta att köpa dessa. Enda sättet att hålla koll på sina deklarationer är att göra som på den gamla goda tiden dvs skriv ut notan och sätt i en pärm. Sedan använder du skatteverket förträffliga aktiehistorik som talar om alla splittar och fördelningar på inlösenprogram. Då slipper du problemen när du byter bank, skall deklararera. Att tro att nätmäklare skulle sköta deklrationer är fel, fel, fel.
När det gäller "halvfärdig ordrar" så tycker jag man själv bär ett stort ansvar att faktiskt titta på orderdjupet. och sedan köpa utbudet på säljssidan och sälja på köpsidan. visst kanske några ören dyrare men å andra sidan får du dina order genomförda. köp ALDRIG aktier (t.ex. 200) om det inte finns så många aktier ute till försäljning till det priset. Då riskerarar du att hamna med enstaka aktier.
Min erfarenhet är att nätmäklare inte klarar av automatiska ordrar med största excellens.
Så slutligen. vad använder jag?
ja jag har hållit på med aktier i knappa 20 år. Började göra mina affärer och sedan nätmäklare. Har använt mig både av Nordnet, teletrade, Avanza, Aktiedirekt, Skandiabanken.
När nätmäklarna kom var dom en revolution. Courtagen har sänks radikalt.
MEN, skillnaderna mellan de vanliga bankerna och nätmäklarna är idag nästan obefintliga så det kanske inte man får säga högt men jag har faktiskt avslutat mina affärer hos Avanza (senaste nätmäklaren) och flyttat "hem" till storbanken.
idag har jag min depå hos Handelsbanken och jag är fruktansvärt nöjd i relation till "gör-det-själv mäklarna".
Sedan får man inte luras av bankernas prislistor på nätet i alla fall i handelsbanken så har varje kund en egna villkor och jag har en depå där jag inte betalar någon depåavgift och har ett rakt standardcourtage på 79kr. och det är samam pris om man pratar med mäklare i tel som gör affär via internet. Man kan handla obligationer och optioner till samma pris och inte minst jag kan göra det från min egen internetbank så jag har all överblick i privatekonomin och dubbla sparräntan på likvida medel jämfört med Avanza.
Sedan är det aldrig courtaget som avgör avkastning (om man inte trejdar sönder portföljen med ideliga köp-sälj).
Ett vanligt fel man gör i unga år är att man sitter och handlar med småposter. nej skapa istället en portfölj med max 10 aktier och gör lite mer rejäla köp istället.
Lycka till!
men acceptera inte situationen du har idag, byt bank!
Kan inte annat än instämma. men jag skulle vilja ge några kommentarer.
SvaraRaderaväxlande anskaffningsvärde är ju synnerligen oproffsigt tycker jag.
Ang. deklarationsunderlag så är mitt råd att sluta att köpa dessa. Enda sättet att hålla koll på sina deklarationer är att göra som på den gamla goda tiden dvs skriv ut notan och sätt i en pärm. Sedan använder du skatteverket förträffliga aktiehistorik som talar om alla splittar och fördelningar på inlösenprogram. Då slipper du problemen när du byter bank, skall deklararera. Att tro att nätmäklare skulle sköta deklrationer är fel, fel, fel.
När det gäller "halvfärdig ordrar" så tycker jag man själv bär ett stort ansvar att faktiskt titta på orderdjupet. och sedan köpa utbudet på säljssidan och sälja på köpsidan. visst kanske några ören dyrare men å andra sidan får du dina order genomförda. köp ALDRIG aktier (t.ex. 200) om det inte finns så många aktier ute till försäljning till det priset. Då riskerarar du att hamna med enstaka aktier.
Min erfarenhet är att nätmäklare inte klarar av automatiska ordrar med största excellens.
Så slutligen. vad använder jag?
ja jag har hållit på med aktier i knappa 20 år. Började göra mina affärer och sedan nätmäklare. Har använt mig både av Nordnet, teletrade, Avanza, Aktiedirekt, Skandiabanken.
När nätmäklarna kom var dom en revolution. Courtagen har sänks radikalt.
MEN, skillnaderna mellan de vanliga bankerna och nätmäklarna är idag nästan obefintliga så det kanske inte man får säga högt men jag har faktiskt avslutat mina affärer hos Avanza (senaste nätmäklaren) och flyttat "hem" till storbanken.
idag har jag min depå hos Handelsbanken och jag är fruktansvärt nöjd i relation till "gör-det-själv mäklarna".
Sedan får man inte luras av bankernas prislistor på nätet i alla fall i handelsbanken så har varje kund en egna villkor och jag har en depå där jag inte betalar någon depåavgift och har ett rakt standardcourtage på 79kr. och det är samam pris om man pratar med mäklare i tel som gör affär via internet. Man kan handla obligationer och optioner till samma pris och inte minst jag kan göra det från min egen internetbank så jag har all överblick i privatekonomin och dubbla sparräntan på likvida medel jämfört med Avanza.
Sedan är det aldrig courtaget som avgör avkastning (om man inte trejdar sönder portföljen med ideliga köp-sälj).
Ett vanligt fel man gör i unga år är att man sitter och handlar med småposter. nej skapa istället en portfölj med max 10 aktier och gör lite mer rejäla köp istället.
Lycka till!
men acceptera inte situationen du har idag, byt bank!
Lite tråkigt att läsa, då jag precis bytt från E-Trade till Aktiedirekt. Detta av en enda anledning: Courtage på 9:- istället för 89:-.
SvaraRaderaTror dock att det kommer funka bra för mig ändå, som en ganska passiv aktiesparare som kommer pytsa in relativt små belopp (ca 5000:- per kvartal) och därför "måste" ha en tjänst med lågt courtage.
hmm, samma för mig idag. Skulle köpa 300 st aktier i ett bolag. Fick 8st...292 ligger kvar och väntar...
SvaraRaderaIntressant att se att många upplever situationen på samma sätt som jag. Tyvärr tror jag inte att det kommer att göra någon skillnad. Nordnet behandlar Aktiedirekt som en billig tjänst, vilket är synd. "Prisvärd" hade varit ett bättre mantra för dem. Nåja, det är deras problem och naturligtvis deras aktieägare.
SvaraRaderaJag kommer inte att byta dock. Av naturen är jag en vanemänniska och är rätt nöjd med att jag kan logga in på mitt konto i sömnen (för att på så sätt kunna vakna upp stirrandes på min depå - skämt!)
Vad gäller orderläggningen kommenterades så är orderdjupet som visas i Aktiedirekt ingen sanning (såvitt jag vet). Dolda ordrar, vilket jag inte känner till speciellt mycket om (mer än att det gör mig arg att det tillåts förekomma), lär inte synas. På så sätt ger orderdjupet inte en rättvis bild och därmed går det inte fullt ut att lita på vad man ser. Vad viktigare är att jag inte sitter vid burken speciellt mycket per dag (eller det gör jag fast upptagen med arbete, inte aktiehandel) och därför vill jag kunna lägga sälj- och köpordrar efter vad jag tycker är bra köpnivåer respektive säljnivåer. Jag har oftast väldigt mycket ordrar liggande och ser möjligheten att ha ordrar liggande som en av de största fördelar gentemot fonder.
Deklarationsprogram ser jag som en tjänst som jag gärna betalar för. Det finns säkert många som läser detta som gör betydligt fler avslut än vad jag gör per år, men om jag skulle sitta och göra allt manuellt (det handlar om hundratals avslut per år) så hade det tagit alltför mycket tid och därför betalar jag gärna för tjänsten. Även en icke-fullt fungerande tjänst sparar mig så pass mycket tid så att jag är beredd att betala för det. Det är naturligtvis en smaksak och kanske spelar min programmeringsskolning en viss roll - träigt arbete får gärna automatiseras.
Kul att ni tog er tid att kommentera.
Charlie
Bra inlägg! Hoppas dom tar åt sig av kritiken någon gång...
SvaraRaderaHar själv aktiedirekt och håller med dig om att det känns väldigt lågbudget. Avanza mini ser ut som ett bättre alternativ kanske, courtaget är 9 sek här med och mycket snyggare sida. Har du någon koll på kostnaderna för att flytta sina aktier till en annan depå? Finns det några andra nackdelare med att flytta aktierna till en ny depå? Helst vill man ju inte ha två olika depåer.
SvaraRaderaÄven Avanza anger fel anskaffningsvärde på aktier (suck!). Beloppet på avräkningsnotan, vilket är det som dras från kontot, öresavrundas. Om man t.ex. handlar aktier för 10.005:25 kr (inkl. courtage), avrundas beloppet alltså till 10.005 kr på avräkningsnotan, och det är det beloppet man debiteras. Som anskaffningsvärde för hela posten redovisar dock Avanza 10.005:25 kr. Går Skatteverket med på att man använder Avanzas anskaffningsvärde i sin K 4-blankett? Kan ju bli någon krona fel upp eller ner.
SvaraRadera