05 mars 2009

Volvo och SAAB utan Sverige?

Idag kom det ett tråkigt, men inte helt oväntat beslut, nämligen att Plastal begärs i konkurs. Ägaren Nordic Capital förlorar ungefär 1,5 miljarder kronor och Handelsbanken gör också, med största sannolikhet, en kreditförlust i miljardklassen. Enligt en pressrelease från banken är exponeringen 2,1 miljarder. Det är stora pengar och Plastal är inget litet företag. Enligt de uppgifter som jag har omfattar Plastal ungefär 6000 anställda runt om i världen och levererar komponenter till många olika biltillverkare.

Det är oroväckande att så stora företag går under. Det känns inte alls bekvämt. Regeringen beskylls av många för att vara passiv och att inte hjälpa de företag som har hamnat i trångmål. Å andra sidan menar regeringen och dess anhängare att skattepengar skall användas till vård, omvsorg och skola, inte till att rädda företag. Jag är till viss del kluven. Min grundhållning är densamma som regeringens, men jag ser också logiken i motargumenten. Förhoppningsvis skapas det nya arbetstillfällen, men risken är att omställningen tar tid. Risken är också att när det väl vänder kommer inte arbetstillfällena hamna i Sverige.

Varvsindustrin finns knappt kvar i Sverige, likaså textilindustrin om man skall gå längre tillbaka. Kan det bli likadant med bilindustrin? Kommer den att successivt att flytta utomlands? Det finns inga garantier att SAAB kommer att finnas kvar i nuläget, även om jag tror att man även i framtiden kommer att kunna köpa SAAB-bilar, dock inte som en del av GM. På sikt skulle samma sak kunna hända med Volvo. Vad händer om Volvo köps av ett kinesiskt bilföretag som allt eftersom flyttar över tillverkningen till Kina? Kommer Volvo att kunna överleva utan Sverige eller, med andra ord, är Volvo och Sverige oskiljaktiga? Framtiden kommer att visa svaret, men beroende på vad som händer med SAAB och Volvo kan det vara ett första steg mot att företagen flyttas från Sverige. Det är naturligtvis bara tankar, men skulle SAAB och Volvo kunna vara frikopplade från Sverige? Vad tror ni?

Jag menar naturligtvis Volvo PV ovan.

mvh Charlie

2 kommentarer:

  1. Hej igen Charlie,

    Betänk följande:
    1. Om du spenderar 1 milj dollar varje dag...
    2. ... från Jesu födelse...
    3. ... så har du inte ens kommit upp i mängden pengar som stimulans paketet innehåller...
    4. ...om du tar det ggr 4 så har du samma summa...

    ...och läs (inte min blogg):

    http://flutetankar.blogspot.com/2009/02/banklanen-till-osteuropa.html

    Rekyl med början av nästa vecka, lite zig-zag uppåt under några veckor eller så sen kommer den riktiga botten, den vill du inte vara på...


    Stay lucid mate...
    Storm

    ps. ta skydd när det stormar, segla när vinden ligger i ryggen

    SvaraRadera
  2. Hejsan,
    Vi har idag en stor overproduktion pa bilar. Det innebar daliga marginaler for alla spelare. For att komma tillratta med det maste kapacitet i "roret" tas bort och de spelarna som har de samsta forutsattningarna forsvinner. Saab har sma volymer och finansiellt svag agare. Jag ar overtygad om att de kommer att forsvinna. Det kommer isafall att gynna Volvo, VW etc. Trakigt men en nodvandig sanering.

    Liknande har skett inom exemplevis pappersindustrin dar bruk efter bruk laggs ned. De stora starka blir istallet storre och storre. ch inom den framsta framtiden kommer nog bruk framst i Finland och andra EU lander att laggas ner. Sverige har lyckligtvis en lag valuta som gor att svensk exportindustri far en tillfallig fordel.

    Att Saab laggs ned maste nog ses som business as usual och jag hoppas att svenska regeringen avstar att radda Saab. Pa samma satt bor USA regering inte stodja exempelvis GM och Chrysler utan lata de ga i konkurs. Andra friska bolag tar over de volymer som finns som istallet gynnas och kan vaxa. Tyvarr verkar inte Obama vara pa ratt spar har...

    Volvo ar en storre spelare och Ford verkar vara i battre skick an GM. Jag tror att Volvo har bra chanser att overleva. Tufft for alla lar det dock bli de narmaste aren.

    SvaraRadera