01 december 2008

Är det synd om bilindustrin?

Det är mycket som händer för tillfället. För ungefär ett år sedan pyste luften ur bostadsbubblan och det pyser fortfarande. Bostadsbubblan föranledde en bankkris som fortfarande inte är över. Krisen har nu spridit sig till bilindustrin. Denna industri hade enligt mitt sätt att se redan det jobbigt innan finanskrisen utbröt. Krisen blev kanske spiken i kistan för en eller ett par av aktörerna. Är detta så otroligt illa som alla påstår?

Innan jag utvecklar mitt resonemang så skulle jag vilja säga att bilindustrin är väldigt viktig i USA och i Europa, inte minst i Sverige. Om bilindustrin skulle haverera skulle det innebära väldigt svåra tider för både USA och Europa, även i detta fall, inte minst Sverige. Arbetslösheten skulle stiga och det skulle ta lång tid att ställa om till ett samhälle utan bilindustri, eller betydligt mindre bilindustri. Detta skulle påverka i princip alla världens börser negativt, därom råder inget tvivel.

Oavsett detta så har jag funderat kring en sak de senaste dagarna nämligen att bilindustrin helt plötsligt har blivit till en utsatt bransch som man skall rädda, inte en ond bransch som inte tar sitt ansvar och utvecklar miljöriktiga bilar. Innan det gick upp för allmänheten, vilket naturlgtvis inkluderar mig själv, att Volvo och SAAB snart kan vara förpassade till historien så var bilkörning inget man skulle hålla på med. Bilindustrin var ond. Idag är det synd om bilindustrin.

Jag tycker mycket synd om alla som förlorar sina jobb. Det är tråkigt. Att det blivit som det blivit är dock ingen slump. Det har tagit alldeles för lång tid för industrin att ta fram intressanta miljöriktiga alternativ. Varför har inte Ford gjort en Smart-bil för länge sedan? Varför har inte bilar som drar en halvliter milen kommit förrän nu? Visst, tekniken går framåt, men om man riktigt hade velat så är jag övertygad att man hade kunnat pressa fram en Aygo, C1:a eller 107:a för länge sedan om man bara hade velat, istället för att tillverka pansarvagnar med glasrutor och mugghållare. Bilindustrins haveri är inte någonting som bara har hänt. Det finns anledningar till allt.

Nå, är det synd om bilindustrin eller är det en miljömedveten allmänhet som vänt gamla trögrörliga bilfabrikörer ryggen?

mvh Charlie

2 kommentarer:

  1. Det är inte så enkelt som du får det att låta...
    Det är sällan det är de stora företagen som levererar fel produkter, de levererar det kunderna vill köpa.
    Nu är det så att kunderna har på några år gjort en helomvändning till att vilja ha små och miljövänliga bilar som tillverkarna inte hunnit ställa om sig till.
    Kolla på t.ex. Audi A2 och gamla VW Polo 3L de drog 0.3liter milen blandad körning, såldes de bra? nä.... A3 lades ner ganska snabbt.
    Du har jättemånga fler exempel, kan tillägga att jag hade en gammal Passat TDI -96 den kom aldrig upp i 0.6liter milen (mycket stadskörning i stockholm)

    Det är lätt att skylla på tillverkarna, men det är inte alltid dem det är fel på.

    SvaraRadera
  2. Ett företag som inte levererar vad kunderna vill köpa gör väl fel, eller? Det är sant att det har gjorts satsningar på bränslesnåla bilar genom åren. En del lyckade, andra inte.

    Anledningen till att efterfrågan för närvarande är stor på bränslesnåla bilar är, enligt mig, ett högt bensinpris (förvisso något lägre för tillfället) samt en större minljömedvetenhet.

    Min bedömning är att man från bilindustrin inte varit seriöst intresserad av att ta fram miljöriktiga alternativ och nu får man betala priset.

    Naturligtvis är inte detta hela sanningen, men det är viktigt för att kunna hålla en sund debatt att inte göra bilföretagen till offer. Det har ett ansvar och det är ingen slump att de är i dagens situation.

    mvh Charlie

    SvaraRadera