03 april 2007

Google Adwords och Google Adsense

För knappt tio år sedan så pratade man om möjligheterna med nätet i form av nedladdning av musik och film, reklam, interaktiva hemsidor etc. Det är intressant att se att många av dessa tjänster finns idag och det är dessutom bra lönsamhet i en del av dem, vilket som bekant var ett problem för knappt tio år sedan. Då fanns visionerna, men inga intäkter, idag finns både och.

Den största framgångssagan av alla måste nog ändå vara Google. Två begåvade universitetskillar skapar en smart sökmotor som vips sprids över hela världen. Ett snilledrag som var att de gjorde tjänsten avskalad. Inget onödigt trams, utan bara en bra sökmotor.

Ganska snabbt utökades Google-imperiet med annonstjänsterna Google Adwords och Google Adsense. Dessa två tjänster kompletterar varandra på så sätt att ett företag som vill ha riktad trafik till sin hemsida betalar en summa för Google Adwords, vilket i sin tur innebär att Google placerar länkar/annonser på sidor som har relevant innehåll och som har avsatt utrymme för Google-annonser. Man betalar per klick, vilket inebär att när den avsatta summan är slut, dvs den trafiken som man betalt för är genererad, så tas länken/annonsen bort från hemsidorna. Google Adsense är den kompletterande delen av annonstjänsten, dvs den tjänsten som man kan använda sig av om man har en egen hemsida/blogg och vill ha lite sidoinkomster.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar