För ett tag sedan så kom Matse med nyheter. Denna gång handlade det om att Matse levererar direkt till din bil om du bor i Göteborg och om du har nyare Volvo med en tjänst som jag tror heter On Call, vilket ungefär innebär, om jag förstått saken rätt, att bilen är uppkopplad. Naturligtvis kommer detta inte att leda till att försäljningen kommer att sticka upp hejdlöst den närmsta tiden, men det är ändå goda nyheter. I mina ögon är detta bra marknadsföring. Matse associeras med det senaste, vilket är positivt. Det är inte Mathem som kan leverera till din bil medan du jobbar utan Matse. Även om personerna som läser artiklarna om direktleveranser till Volvo-bilar inte väljer att använda, eller kan använda, tjänsten så kommer det förmodligen att finnas kvar i medvetandet när de ska välja vem som ska leverera hem till dörren. Jag tycker att det är positivt att Matse har tentaklerna ute och fångar upp möjligheter som denna.
Förutom att det är bra att Matse får lite mediautrymme så är det en intressant teknikutveckling. Jag hade gärna fått matkassar levererade till min bil medan jag arbetar eller varför inte, ännu bättre eftersom jag cyklar och åker tåg, medan bilen står på uppfarten hemma hos mig medan jag arbetar. Det är nämligen där som jag ser den stora nyttan. Bilen kan fungera som en stor brevlåda, vilket gör att man inte behöver passa några tider eller att man kan gå med på ett större leveransfönster (i utbyte mot lägre pris). Naturligtvis bygger detta på att det finns OK kylpåsar så att maten inte förfars, men det känns inte som ett oöverstigligt problem.
Dessutom, tack för kommentarerna. Det känns kul att höra att det jag skriver uppskattas.
Länkar:
http://www.ehandel.se/Matse-levererar-nu-direkt-till-din-baklucka-i-Goteborg,6599.html
http://www.ehandel.se/E-handelsanpassad-kylpase-ska-halla-maten-kall-under-leverans,6604.html
http://www.ehandel.se/Snart-kan-du-fa-dina-natkop-levererade-till-bilen,3681.html
http://breakit.se/artikel/1948/volvo-och-e-handlare-lanserar-tjanst-som-gor-bilen-till-brevlada
http://www.ifoodbag.se/
29 november 2015
18 november 2015
Matse: Q3-rapport och guidning
Idag kom Q3-rapporten. Den var något bättre än vad jag förväntade mig, både resultatmässigt och informationsmässigt.
Omsättningen för Q3 kom in på 43,5 MSEK, vilket ska jämföras med Matse-siffrorna för juli till september som landade på 38,2 MSEK. Man levererade alltså 5,3 MSEK från de delar som inte redovisas inom Matse. Om jag förstår saken rätt räknas Cold Cargos externa uppdrag, försäljningen till Samhall mm in i dessa 5,3 MSEK. Min gissning var att denna siffra skulle vara något lägre. Positiv överraskning med andra ord.
För de nio första månaderna så skriver man i rapporten att omsättningen landade på 140,7 MSEK. Det tycker jag inte riktigt stämmer. I Q2-rapporten redovisade man nämligen en omsättning på 101 MSEK (se https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/cdn.mat.se/investor/reports/matse-holding-delarsrapport-2015-q2.pdf) för de fösta sex månaderna och om Q3 bjöd på 43,5 MSEK så borde de första nio månaderna bli mer än 140,7 MSEK. Det är möjligt att jag har rört ihop siffrorna, men såvitt jag kan se just nu så stämmer det inte riktigt.
I rapporten gav man också guidning om Q4-omsättningen. Den förväntas landa på 61 MSEK, vilket känns bra, se graf nedan. Under oktober sålde Matse för 18,5 MSEK, dvs förmodligen drygt 20 MSEK för hela koncernen, och det känns därmed helt klart sannolikt att man kommer att nå 61 MSEK för Q4.
Förutom att man guidade för Q4-omsättningen så gav man information om framtidsutsikterna enligt följande:
• Fastställt finansiellt mål att uppnå 7-10 procent marginal EBITA exklusive marknadsföring från en region som omsätter ca 400 MSEK
• Fastställt finansiellt mål att uppnå positivt EBITA-resultat i koncernen vid en total omsättning från tre regioner på ca 600 MSEK
Det första målet tycker jag är lite svårtytt. Man har tidigare räknat på marginal och resultat exklusive marknadsföring. Det är möjligt att jag är märklig, men för mig är marknadsföring en integrerad del av en verksamhet och att mäta mål exklusive marknadsföring tycker jag känns konstigt. Det som också känns lite udda är att man räknar med att nå detta mål från en region som omsätter 400 MSEK. Eftersom Göteborg är den klart största regionen idag så känns det också som den region som först kommer att omsätta 400 MSEK. Eftersom koncernen som helhet förhoppningsvis kommer att nå 200 MSEK i år känns det som att 400 MSEK för en region ligger tidigast 2017.
Det nedersta av de två målen ovan ser jag som en revidering av den förväntade utvecklingen som finns i bolagsbeskrivningen som gavs ut i samband med börsintroduktionen. Den lyder:
Man kommer alltså inte, som jag förstår det, att leverera ett positivt resultat under första halvåret 2016 (vilket inte förvånar) och dessutom så räknar man med att en omsättning på 600 MSEK kommer att krävas för att nå positivt resultat, dvs en uppjustering från bolagsbeskrivningen. Min tolkning är att kostnaderna är högre än vad man räknade med initialt.
Jag skräms inte av de nya målen, men det fanns de som inte var så glada. Kursen stack ner med runt -10% som mest under dagen. Det var framförallt Avanza-kunder som sålde. Jag gissar att det var de nya målen som fick någon eller några att surna till. Omsättningen och resultatet kan knappast ha kommit som en överraskning.
Man skriver också i rapporten att man kommer att ta in nya spännande produkter under sista kvartalet och första under nästa år. Man kommer också att köpa 25 nya lastbilar till Cold Cargo, vilket ungefär är en dubbling. Man pratar också mycket om sina egenutvecklade system som skapar möjligheter. Ocado, den brittiska mat-e-handlaren med bl a en Rausing i styrelsen, är inne på ett liknande spår, nämligen att det finns ett stort värde i logistikapparaten. Det är troligtvis sant, men inte helt enkelt att sätta ett pris på.
Jag tror att kursen kommer att vara ganska pressad under resten av året. Det är möjligt att det blixtrar till, men jag räknar med att den ganska trista utvecklingen kommer att fortsätta året ut. Under nästa år så tror jag att kursen kommer att komma igen. Lönsamhet kommer inte att kännas lika långt bort; Mathem kommer förmodligen att komma in på börsen, vilket kommer att sprida lite ljus även på Matse; och ICAs satsningar kommer att få fler att prova att handla på nätet.
Vid något tillfälle ska jag försöka mig på att göra en prognos för 2016, men på rak arm så känns inte 350 MSEK som en omöjlighet.
Länk till Q3-rapporten: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/cdn.mat.se/investor/reports/matse-holding-delarsrapport-2015-q3.pdf
Omsättningen för Q3 kom in på 43,5 MSEK, vilket ska jämföras med Matse-siffrorna för juli till september som landade på 38,2 MSEK. Man levererade alltså 5,3 MSEK från de delar som inte redovisas inom Matse. Om jag förstår saken rätt räknas Cold Cargos externa uppdrag, försäljningen till Samhall mm in i dessa 5,3 MSEK. Min gissning var att denna siffra skulle vara något lägre. Positiv överraskning med andra ord.
För de nio första månaderna så skriver man i rapporten att omsättningen landade på 140,7 MSEK. Det tycker jag inte riktigt stämmer. I Q2-rapporten redovisade man nämligen en omsättning på 101 MSEK (se https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/cdn.mat.se/investor/reports/matse-holding-delarsrapport-2015-q2.pdf) för de fösta sex månaderna och om Q3 bjöd på 43,5 MSEK så borde de första nio månaderna bli mer än 140,7 MSEK. Det är möjligt att jag har rört ihop siffrorna, men såvitt jag kan se just nu så stämmer det inte riktigt.
I rapporten gav man också guidning om Q4-omsättningen. Den förväntas landa på 61 MSEK, vilket känns bra, se graf nedan. Under oktober sålde Matse för 18,5 MSEK, dvs förmodligen drygt 20 MSEK för hela koncernen, och det känns därmed helt klart sannolikt att man kommer att nå 61 MSEK för Q4.
Förutom att man guidade för Q4-omsättningen så gav man information om framtidsutsikterna enligt följande:
• Fastställt finansiellt mål att uppnå 7-10 procent marginal EBITA exklusive marknadsföring från en region som omsätter ca 400 MSEK
• Fastställt finansiellt mål att uppnå positivt EBITA-resultat i koncernen vid en total omsättning från tre regioner på ca 600 MSEK
Det första målet tycker jag är lite svårtytt. Man har tidigare räknat på marginal och resultat exklusive marknadsföring. Det är möjligt att jag är märklig, men för mig är marknadsföring en integrerad del av en verksamhet och att mäta mål exklusive marknadsföring tycker jag känns konstigt. Det som också känns lite udda är att man räknar med att nå detta mål från en region som omsätter 400 MSEK. Eftersom Göteborg är den klart största regionen idag så känns det också som den region som först kommer att omsätta 400 MSEK. Eftersom koncernen som helhet förhoppningsvis kommer att nå 200 MSEK i år känns det som att 400 MSEK för en region ligger tidigast 2017.
Det nedersta av de två målen ovan ser jag som en revidering av den förväntade utvecklingen som finns i bolagsbeskrivningen som gavs ut i samband med börsintroduktionen. Den lyder:
Man kommer alltså inte, som jag förstår det, att leverera ett positivt resultat under första halvåret 2016 (vilket inte förvånar) och dessutom så räknar man med att en omsättning på 600 MSEK kommer att krävas för att nå positivt resultat, dvs en uppjustering från bolagsbeskrivningen. Min tolkning är att kostnaderna är högre än vad man räknade med initialt.
Jag skräms inte av de nya målen, men det fanns de som inte var så glada. Kursen stack ner med runt -10% som mest under dagen. Det var framförallt Avanza-kunder som sålde. Jag gissar att det var de nya målen som fick någon eller några att surna till. Omsättningen och resultatet kan knappast ha kommit som en överraskning.
Man skriver också i rapporten att man kommer att ta in nya spännande produkter under sista kvartalet och första under nästa år. Man kommer också att köpa 25 nya lastbilar till Cold Cargo, vilket ungefär är en dubbling. Man pratar också mycket om sina egenutvecklade system som skapar möjligheter. Ocado, den brittiska mat-e-handlaren med bl a en Rausing i styrelsen, är inne på ett liknande spår, nämligen att det finns ett stort värde i logistikapparaten. Det är troligtvis sant, men inte helt enkelt att sätta ett pris på.
Jag tror att kursen kommer att vara ganska pressad under resten av året. Det är möjligt att det blixtrar till, men jag räknar med att den ganska trista utvecklingen kommer att fortsätta året ut. Under nästa år så tror jag att kursen kommer att komma igen. Lönsamhet kommer inte att kännas lika långt bort; Mathem kommer förmodligen att komma in på börsen, vilket kommer att sprida lite ljus även på Matse; och ICAs satsningar kommer att få fler att prova att handla på nätet.
Vid något tillfälle ska jag försöka mig på att göra en prognos för 2016, men på rak arm så känns inte 350 MSEK som en omöjlighet.
Länk till Q3-rapporten: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/cdn.mat.se/investor/reports/matse-holding-delarsrapport-2015-q3.pdf