17 april 2015

Matse: Mer detaljerad månadsstatistik och behov av innovation

För några dagar sedan så ändrade Matse sin månadsrapportering så att den blir mer detaljerad. Man kan numer se försäljningen enskilt redovisad för Göteborg och Stockholm, något som man inte kunde tidigare.
 


Jag blev lite förvånad över att omsättningen i Stockholm var så pass låg som 3-4 MSEK. Matse är förvisso inte lika etablerat i Stockholmsregionen som i Göteborgsregionen, men jag tror ändock att försäljningen skulle vara något större.

En negativ tolkning av den här informationen är att Stockholm inte har tagit sig riktigt och att detta inte bådar gott för fortsatt expansion. Att man ungefär ett år efter lansering omsätter mindre än 4 MSEK är inte imponerande. Det är säkert inte svårt att hitta en rad kvartersbutiker som omsätter betydligt mer än så och det känns inte så bra.

En positiv tolkning är att man fortfarande växer bra i Göteborg och att marknaden inte har stagnerat där. Man har ett bra momentum i Göteborg och det har man sett till att utnyttja. Eftersom man är ett litet företag med begränsade resurser så kan man inte satsa på alla fronter samtidigt och att växa med ungefär 100% är vad man mäktar med.

Det jag hoppas att få se från Matse är mer innovation. Man har inte alls utnyttjat den potential som nätet ger. Ett par saker som jag hoppas få se är följande:

- Fokusera på transparens. Kunder idag vill veta vad man köper. Det skulle finnas en funktion där man kan sortera bort eller markera produkter som t ex innehåller genmodifierade organismer (GMO) eller ett visst E-nummer. Allt fler producenter jobbar med detta och lägger ner stora pengar på att kunna vara tydliga med var ingredienserna kommer ifrån, framförallt tror jag de stora spelarna som har råd gör detta, vilket gör att det finns starka krafter som gärna skulle se den här typen av lösningar. Vanliga butiker kan inte erbjuda samma tjänst där man enkelt kan kombinera ihop och ersätta produkter i kundkorgen och därför hade man öppnat upp för en helt ny kategori av konsumenter, vilket naturligtvis fått fart på försäljningen.

Sveriges billigaste matkasse. Pris är viktigt när det kommer till livsmedel och man borde kunna ta fram EN riktigt bra matkasse genom att låta leverantörer få betala för att få med sina produkter i matkassen. Matkassen skulle vara ett bestämt hopplock av varor, men skulle nåt sånär avspegla en normal matkasse. Anledningen till att leverantörer skulle betala eller rabattera för att få vara med är för att man hade fått konsumenter att verkligen prova nya produkter och att man hade hamnat på favoritlistan hos kunderna. Om produkterna tas bort eller får stanna kvar hade kunnat samköras mot andra produkter som kunderna köper för att öka kunskapen om kunderna. När man väl har Sveriges billigaste matkasse så skulle man slå på stort med marknadsföring så att man når ut med budskapet. Som e-handlare har man en enorm fördel med att man vet väldigt mycket om sina kunder och det borde man dra nytta av.

Tyvärr verkar det inte som att Matse tänker så mycket nytt. Man har mer eller mindre exakt samma anslag som mathem - "bekvämt och inte så mycket dyrare än en vanlig butik". Det kommer nog inte räcka för att få verksamheten att riktigt ta fart och bli ledaren på marknaden. Jag hoppas att jag har fel, men som det är nu så tycker jag att det verkar som att matse är en bland många likadana mathandlare på nätet och det oroar mig lite.

04 april 2015

Matse: Mars-omsättning över 16 MSEK

Häromdagen så kom siffrorna för mars in och det var till min glädje bra siffror. För första gången så säljer man för över 16 MSEK under en månad. Naturligtvis kan man säga att försäljningsrekord varje månad mer eller mindre är inprisat i kursen, men jag väljer att se det från den ljusa sidan och är glad. Förmodligen kommer man att kunna leverera runt 100% tillväxt med nuvarande två försäljningsområden fram till augusti, men sen kommer det förmodligen att bli svårt om man inte utökar på något sätt. Det känns rimligt att tro att Stockholmsförsäljningen tog fart först efter sommaren. Nedan finns månadsstatistik för förra året och för jan-mars i år.



Matse har utvecklats till något av en tålamodsövning för mig. Jag brukar inte investera i småföretag för att jag inte tycker att risken står i paritet till avkastningen. Mitt tes är att människor har en övertro på små förhoppningsbolag generellt. (Daniel Kahneman skriver intressant om detta i "Tänka snabbt och långsamt") Med matse är det annorlunda som jag ser det. E-handel är en global trend inom branschen och de små spelarna som är tidigt på det kommer att vara högvilt för de större spelarna som inte gör egna satsningar. Ett intressant exempel är att Axfood som hävdade att e-handel inte hade någon direkt framtid nu enligt ryktena är med och bjuder på Linas matkasse. Den låga omsättningen gör dock att det inte blir några större reaktioner och det är mer regel än undantag att omsättningen är nere på femsiffriga tal. Man skulle faktiskt kunna ifrågasätta om det finns någon poäng att vara noterad när så få aktier omsätts. Ni hör själva, jag får kämpa med tålamodet.

Apropå uppköp så skulle jag inte bli helt förvånad om Mathem skulle bli uppköpt. VD:n Tomas Kull var ute och pratade om en eventuell IPO för ett-två år sedan, men sedan har det varit tyst. Det kan vara att riskkapitalbolagen som sitter på en del av aktierna vill vara med ett tag till, men det kan också vara så att riskkapitalbolagen ser bättre alternativ. Det verkar i alla fall inte luta åt en notering för närvarande.

01 april 2015

Matse: Vad jag hoppas få höra från årsstämman

Det börjar att dra ihop sig till årsstämma i Matse. Den 26 maj smäller det och jag hade gärna varit på plats för att höra vad som sägs med egna öron, men så kommer det tyvärr inte att bli. Efter dagens köp är Matse mitt största aktieinnehav och därmed så skulle det ha känts bra att se och höra personerna bakom företaget med egna ögon och öron. (Det skall dock tilläggas att mitt absolut största innehav är Avanza Zero så helt tokexponerad mot bolaget är jag inte.) Förhoppningsvis så kommer man att lägga upp presentationen som man visar på stämman och kanske även att man filmar och delar denna via sin hemsida.

Det jag hoppas kommer att hända på stämman är följande:

- Det kommer minst en journalist som skriver en analys. Att mycket av det som skrivs om  småbolag bekostas direkt eller indirekt av bolagen själva känns inte som en kioskvältare (Alla som läser Aktiespararen känner väl till konceptet - en artikel som varnar för småbolag, en rad betalade artiklar från småbolag och då och då en ledare som bedyrar att det inte alls är tveksamt att fylla en halv aktiesparartidning med betalat innehåll från diverse förhoppningsbolag.) Matse verkar inte ställa upp på konceptet att betala för publicering och därför är det också väldigt tyst om bolaget. Eftersom årsstämman nu i maj är den första "riktiga" årsstämman som noterat bolag så finns det, som jag ser det, en chans att någon journalist skall skriva ihop en analys. Jag låter mer bitter än vad jag är, men visst önskar jag att det skulle skrivas mer om bolaget. Hur som helst, eftersom det vanligtvis inte skrivs något om bolaget så skulle eventuell medial uppmärksamhet i samband med årsstämman kunna gynna kursen.

-  Man presenterar en plan för hur man skall kunna lyfta omsättningen till nästa nivå. För ganska exakt ett år sedan så kickade man igång Stockholmssiten och jag tror att det är nu är dags för att ta nästa steg. Jag har skrivit det förr och jag tror att man ser Malmö-regionen som nästa marknad. Det skulle vara lite intressant om man förvånade med att man skulle gå in i Norge eller kanske lite mindre förvånande att man skall införa tjänsten HÄMTA vid norska gränsen, men det tror jag inte. Det är i och för sig inte säkert att man väljer att köra igång ytterligare en site, men jag håller det för troligt. Man vill förmodligen täcka upp samtliga tre storstadsregioner i Sverige.

- Man presenterar en ny styrelse. Att det kommer att ske förändringar i styrelsen ser jag som troligt. En idé är att någon av sönerna Brandberg tar plats i styrelsen som en del av överenskommelsen i samband med att Gullspång Invest (familjen Brandberg) gick in med pengar via den riktade nyemissionen. Att man kommer att presentera en del nya idéer för hur man kommer att kunna lyfta omsättningen känns också mer troligt efter att Gullspång investerat. Innan Gullspång investerade måste man haft diskussioner om hur man skall lyfta bolaget till högre nivåer. Om någon skall lämna styrelsen så tror jag att det blir Michael Dahlén.

- Man ger mer information om vem som är ägare i bolaget. Det finns idag några stora aktieägare i bolaget som döljer sig bakom olika banker, t ex vem som döljer sig bakom UBS-posten. (Notera att listan nedan inte är uppdaterad och inte har med Gullspång Invest)


Jag vet inte riktigt vad man för skyldighet att vara öppen med vem som är ägare i bolaget, men jag skulle bli förvånad om det hade varit OK att inte redovisa vem som står bakom en post som UBS-posten på Small Cap.

- Man ger mer precisa prognoser för 2015 och 2016.

 

Matse: Ännu fler Matse in i portföljen

Jag tycker att det inte finns så mycket bra alternativ på aktiemarknaden och jag börjar tro allt mer på mat på nätet. Det är möjligt att jag har fel och jag kan absolut förstå de som tycker att värderingen på Matse är hög baserat på att man har en bit kvar till lönsamhet. Hur som helst, efter lite funderande så valde jag att idag köpa ytterligare aktier i Matse. Nu hoppas jag på att mars månad visar fin tillväxt. Över 15 MSEK skulle vara bra och under 12 MSEK skulle känts något oroande.